Marea inaugurare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Marea inaugurare

* podul peste Dunăre a fost deschis pentru trafic, după inaugurarea oficială la care a participat președintele Klaus Iohanis, premierul Marcel Ciolacu, europarlamentarul Mihai Tudose și alte oficialități de la București sau din județele Brăila, Galați și Tulcea * chiar dacă drumurile de legătură încă nu sunt gata 100%, podul poate fi folosit pentru traversarea Dunării spre și dinspre Dobrogea, pe o variantă scurtă, spre Măcin * totul ar trebui să fie finalizat până în luna decembrie a acestui an * șoferii care s-au grăbit să treacă podul începând cu ora 13.00, așa cum fusese anunțat, au avut o dezamăgire, pentru că deschiderea pentru public s-a amânat câteva ore

 

Liliana NISTOR

Florentin COMAN

 

După zeci de ani de promisiuni și întârzieri, a venit, în sfârșit, clipa mult așteptată de brăileni, de gălățeni, de tulceni și de toți cei care, venind dinspre Moldova sau dinspre alte regiuni ale țării, vor să treacă Dunărea către Dobrogea și, implicit, către Deltă sau către litoralul Mării Negre. Astăzi, joi, 6 iulie 2023, a fost inaugurat podul peste Dunăre, cu participarea oficialităților de cel mai înalt rang, de la președintele Iohannis și premierul Marcel Ciolacu, până la Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, sau comisarul european pe transporturi, Adina Vălean. Evident, nu a lipsit nici actualul europarlamentar Mihai Tudose, brăileanul care, în calitate de prim-ministru, s-a zbătut șI a reușit sș semneze documentele pentru demararea acestei investiții uriașe. Valoarea totală a proiectului, conform Actului Adițional nr. 4/12.06.2023, este de 3.445.210.691,08 lei, din care contribuția Uniunii Europene din fondul European de Dezvoltare Regională reprezintă 85% - 1.696.947.365,85 lei -, iar cofinanțarea eligibilă a CNAIR SA 15% - 299.461.299,81 lei. La acestea se adaugă cheltuieli neeligibile în valoare de 1.448.802.025,42 lei. După cum v-am mai informat, proiectul demarat pe vremea când Tudose era premier prevedea construirea unui pod peste Dunăre cu o lungime de 1.974,30 m, cu 4 benzi de circulație. Totodată, era prevăzut un drum nou, în lungime de 16,9 km, între Brăila și Jijila, un drum de legătură spre, de 4,3 km, precum și două viaducte de acces, 12 poduri noi, 23 structuri, un nod rutier, șapte intersecții. S-au mai construit un centru de întreținere și coordonare, un pasaj nou, o stație de montare.

În momentul inaugurării, stadiul fizic de execuție a întregului proiect este de 89%, din care secțiunea care se deschide traficului are un stadiu de 99%. Concret, este gata podul propriu-zis, la care mai sunt de pus la punct mici detalii, legate de parapeți sau văruirea pilonilor. Drumul de legătură dinspre Șoseaua de Centură a Brăilei încă nu este gata, deoarece nu s-a finalizat pasajul peste calea ferată din zona FNC. De aceea, până la finalizarea acestui tronson, accesul pe pod se va face, în următoarele câteva luni, dinspre sensul giratoriu construit pe Calea Galați, la ieșirea din municipiu. La giratoriul respectiv se poate ajunge fie dinspre municipiu, ieșirea din cartierul Vidin, fie dinspre localitatea Baldovinești. Pe malul dinspre Tulcea, s-a finalizat doar drumul de legătură spre Măcin, pe o lungime de 4,3 km, iar drumul principal, spre Jijila, în lungime de 16,9 km, încă este în lucru și va fi dat în folosință în toamna acestui an.

Chiar și în aceste condiții, podul a fost deschis pentru circulație, astfel încât să se poată traversa Dunărea, spre Deltă și litoral, încă din această vară. Circulația va fi permisă, totuși, doar ziua, deoarece pe timpul nopții se vor demonta macaralele folosite pentru construirea pilonilor podului, deoarece operațiunea aceasta implică anumite riscuri. Se preconizează că macaralele respective vor fi demontate în circa două luni.

Inaugurarea pentru public a fost anunțată pentru joi, începând cu ora 13.00, însă cei care au sperat să intre pe pod încă de la ora respectivă au avut o dezamăgire, pentru că deschiderea propriu-zisă s-a amânat cu circa două ore. S-a luat această decizie pentru că trebuia demontate corturile folosite pentru adăpostirea oficialităților, a presei și celorlalți participanți la inaugurarea oficială, care a început la ora 11.00. Pe lângă oficialii de prim rang enumerați mai sus, au fost prezenți primari din Brăila și Galați, consilieri județeni și municipali dar și reprezentanți ai constructorilor - firma italiană Webuild și firma japoneză IHI.

Redăm mai jos discursurile celor care au luat cuvântul, în ordinea stabilită de organizatori.

 

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: “Trăim un moment special pentru infrastructura din România”

 

Primul care a ținut un discurs a fost ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a spus despre Podul peste Dunăre că este un «Pod al speranței».

Astăzi trăim un moment special pentru infrastructura din România. În 2017 puțini credeau în reușita acestui proiect. Iată că la șase ani distanță suntem aici împeună să deschidem circulația pe acest pod care leagă trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aș denumi un «Pod al speranței», un «Pod al Unirii». Un pod al speranțelor pentru toți românii. Un pod al speranțelor pe care și l-au pus locuitorii în această lucrare de infrastructură unică în România și în sud-estul Europei. Este prima conexiune rutieră din istoria României, din județele Tulcea și Brăila. Acest pod până la urmă este dovada că statul român știe să investească și să atragă bani europeni, știe să abordeze o strategie de dezvoltarea regiunilor din România și mai ales, știe să creeze oportunități pentru noi locuri de muncă. România își consolidează prin această lucrare de infrastructură inclusiv rolul strategie la frontiera de est a Uniunii Europene și a alianței Nord-Atlantice”, a spus ministrul Grindeanu.

 

Klaus Iohannis, președintele țării: Construcția aceasta este cu certitudine una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România”

 

Șeful statului, Klaus Iohannis, a avut numai cuvinte de laudă la adresa echipei care a construit Podul suspendat peste Dunăre.

Îmi face o deosebită plăcere să particip la inaugurarea podului suspendat peste Dunăre care leagă începând de astăzi județele Brăila și Tulcea. Aceasta este cea mai amplă construcție ridicată în România în ultimele trei decenii. Este al treilea pod ca mărime din Europa. Îi felicit pe toți cei implicați în acest proiect de investiții pentru eforturile depuse, pentru rezultatul obținut. Avem o nouă dovadă cât se poate de puternică a faptului că și în România dacă există voință și seriozitate se pot duce la capăt proiecte majore de infrastructură. Mulțumiri speciale aduse și partenerilor japonezi și italieni pentru implicarea și profesionalismul de care au dat dovadă. Construcția aceasta este cu certitudine una dintre cele mai ambițioase inițiative de modernizare a infrastructurii de transport din România, realizată cu fonduri europene, cu expertiză internațională de referință și cu tehnologie de ultimă generație. (...) Atragerea de investiții competitive adaptate specificului de dezvoltare local, creare de locuri de muncă mai multe și mai bine plătite sunt doar câteva avantaje de care, în situația de față județele Tulcea și Brăila se vor bucura în perioada următoare prin finalizarea acestui proiect. Felicit autoritățile locale pentru înțelegerea corectă a mizelor unei mai bune conectări a regiunii la rețeaua națională de transport rutier și vă încurajez să păstrați direcția bună pe care ați ales-o pentru atragerea de investiții și noi proiecte de succes care să conecteze comunități și să sprijine afaceri”, a spus președintele Klaus Iohannis.

 

Nicolae Ciucă, președintele Senatului: “S-au investiti aici multe resurse, s-a muncit mult și iată că a ieșit un lucru trainic”

 

Președintele Senatului, Nicolae Ciucă, totodată și președintele PNL, a spus despre proiectul Podului peste Dunăre că este “un motiv de mândrie națională”. “Avem astăzi șansa să pășim pe cel mai mare pod suspendat din România și al treilea din Europa așa cum ne-a plăcut de fiecare dată să vorbim despre acest obiectiv de infrastructură mare. Este cel mai complex și cel mai important proiect românesc de infrastructură de după 1989. S-au investiti aici multe resurse, s-a muncit mult și iată că a ieșit un lucru trainic. Îi felicit pe toți cei care au contribuit la această lucrare de mare anvergură. Îi felicit pe partenerii noștri din Japonia și Italia, îl felicit pe ministrul Transporturilor și pe colegii dumnealui cu care am lucrat și care s-au preocupat de finalizarea acestei lucrări și, totodată, doresc să îi felicit pe angajații care au lăsat aici o parte din energia lor. Mulțumim cu toții sprijinului european consistent pentru acest proiect. Este un motiv de mândrie națională. Toți cei implicați am demonstrat că România poate construi serios, eficient și chiar spectaculos cu eforturile populației, țării și cu sprijinul concetățenilor europeni. Sunt puse în această lucrare 20.000 de tone de oțel pentru 86 de tronsoane de tablier. Acestea au fost furnizate de combinatul din Galați, iar construcția segmentelor a fost realizată la Brăila. Avem astfel un exemplu excelent de colaborare regională cu sprijin european pentru un proiect de mare utilitate în zona Dunării de Jos”, a afirmat Nicolae Ciucă.

 

Marcel Ciolacu, premierul României: „Cele 500 de milioane de euro investite în pod s-au întors în mare parte în economia românească, mai ales în această regiune”

 

Marcel Ciolacu, prim-ministrul țării și președintele PSD, a scos în evidență impactul pe care construcția podului l-a avut asupra economiei locale.

Sunt onorat să celebrăm astăzi munca serioasă și de bună calitate. Prin inaugurarea acestui pod spectaculos, România transmite Europei și lumii întregi un mesaj clar, iar acest mesaj este că vrem, știm și mai ales putem să ne construim destinul ca o națiune europeană, puternică și mândră. Podul suspendat pe care ne aflăm este un exemplu în multe privințe. Este un exemplu al muncii în echipă, al cooperării internaționale printr-o lume modernă și plină de provocări. Un consorțiu italo-japonez a lucrat cot la cot cu zeci de subcontractori români. Firmele noastre au participat cu sutele, oameni și mii de mașini, utilaje, macarale și tehnologie diversificată. Este și un model de investiție publică majoră, un uriaș efect multiplicator. Cele 500 de milioane de euro investite în pod s-au întors în mare parte în economia românească, mai ales în această regiune. Beneficiare sunt familiile a mii de angajați de la companii din județe precum Brăila, Tulcea și Galați care au lucrat și lucrează încă la finalizarea întregului obiectiv. Acești bani au însemnat cu siguranță zeci de mii de vise transformate în realitate în viața de zi cu zi a unor copii, a unor părinți și chiar a unor bunici. Este însă în egală măsură un simbol al patriotismului economic pe care l-am pus la baza programului de guvernare. (...) Acest pod devine azi un proiect reușit al României, un proiect pentru care toți cei care au muncit aici merită felicitați și fac asta din toată inima, fiindcă pandemia și războiul din Ucraina i-au întârziat”, a spus premierul României.

 

Adina Vălean, comisar european

 

Adina Vălean, comisar european, a declarat că Podul peste Dunăre va duce la dezvoltarea economică a zonei Brăila-Galați-Tulcea.

Mă bucur în mod special să fiu astăzi reprezentantul Comisiei Europene la inagurarea acestui pod suspendat. Un proiect românesc de succes și în aceeași măsură un proiect european de succes. Noul pod a primit o finanțare de 363 milioane euro, partea fondurilor europene, din fondurile de coeziune, însemnând 85% din valoarea totală a proiectului. Fiecare proiect de infrastructură aduce prosperitate și confort de cetățeni. Cele aproape 50 de minute economisite în trecerea Dunării prin această nouă conexiune ne așteptăm să ducă la dezvoltarea economică a comunităților din regiune, a comunității de transportatori, să aibă un impact pozitiv pentru regiunile Moldova și Dobrogea. (...) Podul pe care îl inaugurăm astăzi este unul dintre cele mai mari și sofisticate tehnic din Uniunea Europeană și demonstrează că România are capacitatea de a dezvolta proiecte complexe de infrastructură”, a punctat comisarul european.

 

Yuumi Yoshikawa, Viceministru parlamentar pentru Afaceri externe al Japoniei

 

Înainte de a-și începe discursul, Yuumi Yoshikawa a făcut gestul de politețe specific culturii japoneze și s-a înclinat mai întâi către pod și apoi spre audiență.

Sunt foarte bucuroasă că pot fi prezentă astăzi aici la ceremonia de inaugurare a podului peste Dunăre de la Brăila. Este un pod al prieteniei între România și Japonia și pentru noi este o onoare mare faptul că al treilea pod suspendat ca mărime din Uniunea Europeană a fost construit cu tehnologie japoneză. Sperăm că acest pod va rămâne în memorie ca un simbol al prieteniei dintre Japonia și Italia și dintre Japonia și Uniunea Europeană. Aș dori să îmi arăt recunoștința față de toți cei care au făcut eforturi pentru realizarea acest pod”, a declarat Viceministrul parlamentar pentru Afaceri externe al Japoniei.

 

Tullio Ferrante, secretar de stat în Guvernul italian, ministerul Infrastructurii și transporturilor

 

Sunt încâtat să vă transmit salutul meu personal, al ministrului Matteo Slavini și al întregului guvern italian. Inaugurarea Podului de la Brăila marchează un moment istoric nu doar pentru România ci pentru întreaga Uniune Europeană. Suntem mândri că Italia, datorită consorțiului italian WeBuild, condus de Cavalio Rusalini, și-a adus o contribuție importantă, prin capacitatea managerială și excelența tehnolgoică la realizarea acestui lucrări extraordinare. Este vorba despre o infrastructură esențială care va favoriza relansa creșterii și coeziunii teritoriale a României și întregii Europe central-estice. Lucrarea are și o valoare excepțională din punctul de vedere al rezilienței strategice. Sprijinul acordat Ucrainei și Moldovei și răspunsul în fața agresiunii ruse trebuie să continue să se afle în centrul acțiunii guvernelor noastre. Felicitări România, felcitări Italia, felicitări Europa!

 

Mihai Tudose: “De când au început pilonii podului să iasă din pământ au început să crească și proiectele de infrastructură în zona noastră”

 

Europarlamentarul PSD Brăila, Mihai Tudose, și premierul care a semnat contractul Podului suspendat peste Dunăre, a subliniat că evenimentul de astăzi marchează începutul dezvoltării pentru zona Dunărea de Jos.

O să vă cer îngăduința ca astăzi, aici, să nu fiu nici fost prim-ministru sau ministru, nici europarlamentar, ci am să vă vorbesc ca brăilean. După anii '90 toți am sperat la o dezvoltare accelerată a regiunii noastre, a României în general, dar și noi, cei de aici, de la Dunărea de Jos, am sperat că va veni binele și peste noi. Binele a început să vină dinspre Vest, dar venea spre vest și a ajuns mai puțin în est, mai ales în sud-est. Că nu prea avea pe unde. Nu erau șosele, nu erau poduri etc. Dunărea de Jos, Brăila-Galați, este a doua aglomerare urbană după București, iar toate investițiile se blocau fiindcă nu era infrastructură. Și nu erau șosele fiindcă nu era podul. Podul nu era fiindcă nu erau șosele. Nu avea rost să faci aeroport cargo de marfă fiindcă, nu-i așa, nu era pod, nu erau șosele... (...) De când au început pilonii podului să iasă din pământ, când toată lumea a început să vadă că podul chiar iese din pământ și nu e o eternă poveste românească «s-a semnat și nu se face», au început să crească și proiectele de infrastructură în zona noastră. Suntem la Podul de la Brăila, e al nostru, îl iubim! Iar ca brăilean vă mai spun în singur lucru: ceea ce facem astăzi este marcarea începutului dezvoltării zonei Dunării de Jos”, a declarat Mihai Tudose.

 

Pietro Salini, CEO WeBuild: “Mulțumesc tuturor oamenilor care au muncit pe acest șantier și au realizat acest pod pentru generațiile viitoare

 

În discursul său, Pietro Salini, CEO WeBuild, a dorit să le mulțumească tuturor oamenilor care timp de șase ani au muncit pentru a construi Podul suspendat peste Dunăre.

Sunt aici să vorbesc despre această realizare în calitate de reprezentant al consorțiului WeBuild, IHI fiind partenerii noștri japonezi. Sunt un pic emoționat pentru că există o singură zi în care un constructor e fericit. E ziua în care câștigă lucrarea. Imediat, de a doua zi, clientul țipă la el... Că sunt întârzieri... Apoi apar tot felul de probleme. Covid, război, dificultăți tehnice... Și apoi, după toată această perioadă, este o singură zi în care toată lumea e mulțumită. Ziua în care livrezi lucrarea. Asta sărbătorim astăzi. E ziua în care toată lumea e fericită! Ne-am făcut treaba! Oamenii noștri, oamenii de la WeBuild, oamenii de la IHI, sunt cei care au reușit să construiască acest pod. Podul nu este doar un monument al colaborării între Comisia Europeană și o țară sau al colabărării între guverne, ci este și un monument al muncii oamenilor. Oamenii de la WeBuild, de la IHI și oamenii din România, reprezentanții autorităților care au lucrat zi de zi, umăr la umăr, alături de noi pentru a reuși să realizăm acest proiect pentru români. Vreau să mulțumesc tuturor oamenilor care au muncit pe acest șantier și au realizat acest pod pentru generațiile viitoare!”, a declarat Pietro Salini.

 

Noi investiții în zona Brăila-Galați anunțate de Grindeanu

 

Înainte de a încheia oficial evenimentul de inaugurare a Podului peste Dunăre, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a făcut o trecere în revistă a investițiilor care vor fi finalizate în lunile următoare în zona Dunărea de Jos.

Până la sfârșitul anului va trebui să fie finalizat și drumul de aproape de 20 km până la Jijila. La începutul anului viitor trebuie finalizat drumul express Brăila-Galați, pe malul brăilean acest pod se va descărca în acest drum expres. Tot în această zonă e aproape finalizat studiul de fezabilitate pentru drumul express Brăila-Focșani, urmând ca în lunile viitoare să putem să îl scoatem la licitație. Și tot așa pentru drumul expres Brăila-Buzău. Se investește foarte mult în această zonă și sper ca proiectele să mergă în același ritm susținut în viitor”, a precizat ministrul Grindeanu.

 

 

 

Chiriac și Dragomir, mesaj comun: “Imposibilul a devenit posibil”

 

Prezenți la evenimentul de inaugurare a Podului suspendat peste Dunăre, primarul Marian Dragomir și Francisk Chiriac, președintele Consiliului Județean, au transmis și aceștia un mesaj prin intermediul rețelelor de socializare. Mesajul acestora a fost comun și a sunat în felul următor: “Azi e o zi istorică pentru Brăila, o zi cât cei zeci de ani în care podul a fost doar un vis! Azi, imposibilul a devenit posibil!”.

 

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro