• cioburile rezultate în urma intervenţiei la un incendiu au zăcut aproape o săptămână pe trotuarul străzii 1 Decembrie 1918, pe unul dintre cele mai intens circulate tronsoane, între Piaţa Mare şi bulevardul Independenţei • reprezentanţii administraţiei locale recunosc că activitatea de măturat stradal este absolut deficitară în Brăila • “Firmele de salubritate nu găsesc suficienţi angajaţi pentru acest tip de activitate”, spune conducerea SUPAGL
S-au dus demult vremurile când Brăila era considerat unul dintre cele mai curate oraşe din ţară. La ora actuală, este catalogat drept unul dintre cele mai murdare şi mai prost întreţinute, iar acest aspect este cauzat şi de modul deficitar în care se face măturatul stradal. Dincolo de faptul că străzile municipiului Brăila încă sunt măturate aproape exclusiv manual, utilajele specializate dispărând complet din peisaj în ultima perioadă, problema este că se mătură foarte rar, inclusiv pe străzile principale. Nici măcar când situaţia o impune, nu prea se deranjează nimeni să intervină! De exemplu, pe strada 1 Decembrie 1918 a fost, în urmă cu fix o săptămână, mai exact marţi, 20 noiembrie, un incendiu la etajul unei clădiri vechi. Ca să poată stinge flăcările, pompieri au fost obligaţi să spargă geamurile ferestrelor, iar cioburile s-au împrăştiat pe trotuar. E bine, nici măcar până ieri, luni, 26 noiembrie, nu fuseseră complet îndepărtate cioburile de pe acea porţiune de trotuar dintre bulevardul Independenţei şi Piaţa Mare, pe unde trec zilnic sute, poate chiar mii de persoane.
Strada respectivă se află pe sectorul de activitate al operatorului de salubritate “Braicata”. Conform contractului încheiat cu Primăria, firma respectivă ar fi trebuit să asigure măturatul stradal 7 zile din 7, printr-o operaţiune de bază, ce presupune îndepărtarea uzuală a gunoaielor, dar şi prin măturat de întreţinere, pentru menţinerea permanentă a curăţeniei, inclusiv în situaţii neprevăzute, cum a fost acel incendiu în urma căruia au rămas deşeuri pe trotuar.
Conducerea Serviciului de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală (SUPAGL) din cadrul Primăriei Brăila recunoaşte că municipiul stă destul de prost la capitolul “măturat stradal”, dar precizează că situaţia este general valabilă, fiind întâlnită pe sectoarele de activitate ale tuturor celor trei operatori de salubritate - “Braicata”, RER şi “Eco”. “Operatorii se află în imposibilitatea îndeplinirii normelor de curăţenie prevăzute în contract din cauza lipsei acute de personal. De exemplu, pe sectorul Braicata ar trebui să acţioneze minim 70 de angajaţi la măturatul stradal, iar în teren nu ies efectiv decât 36, deoarece schema de personal nu este completă. În aceeaşi situaţie se află şi ceilalţi doi operatori, care au doar jumătate din numărul de angajaţi, pentru că se găsesc foarte greu persoane dispuse să presteze acest tip de activitate”, ne-a explicat Dumitru Munteanu, directorul SUPAGL.
Potrivit acestuia, tariful pentru măturat stradal se împarte în două categorii: măturatul de bază se plăteşte cu 11,84 lei per 1.000 metri pătraţi, plus TVA, şi măturatul de întreţinere, plătit cu 3,55 lei/1.000 mp, plus TVA.
“Firmele de salubritate se plâng că acest tarif nu a mai fost modificat din 2010. Ce-i drept, s-a făcut o singură actualizare de tarif, la începutul acestui an, dar e vorba de ceva absolut nesemnificativ, o creştere de doar 0,03%”, ne-a precizat şeful SUPAGL. Acesta spune că există o singură soluţie pentru îmbunătăţirea măturatului stradal, astfel încât să putem avea un oraş mai curat: “E nevoie de măturat mecanic, trebuie achiziţionate utilaje noi şi moderne, altfel nu se va putea depăşi situaţia actuală. Am avut, recent, o discuţie cu firmele de salubritate pe această temă. Au spus că este nevoie de investiţii foarte mari pentru achiziţia de astfel de utilaje”, ne-a informat directorul Munteanu. Deocamdată, doar “Eco” SA, societate din subordinea Consiliului Local Municipal, şi-a anunţat intenţia de a achiziţiona o automăturătoare, cu bani alocaţi de la bugetul local.
Până una-alta, în condiţiile în care străzile se mătură şi rar şi prost, SUPAGL nu îi poate sancţiona pe operatorii de salubritate decât prin tăierea de la plată a unor suprafeţe din situaţiile de lucrări pe care aceştia le prezintă lunar. Asta deoarece contractul încheiat cu Primăria nu prevede sancţiuni efective pentru treaba făcută necorespunzător.