• firma “Tancrad” refuză să reia lucrările până când nu se va încheia un act adiţional la contractul semnat cu Primăria, pentru majorarea bugetului investiţiei, astfel încât să se poată acoperi mărirea de salarii legiferată anul trecut de Guvern, prin ordonanţă de urgenţă • până la rezolvarea acestei probleme, locatarii cartierului Vidin va trebui să suporte praful şi disconfortul provocat de şantierul încremenit în proiect
Coşmarul eternului şantier de pe Calea Galaţi pare fără de speranţă pentru locatarii cartierului Vidin care, de mai bine de doi ani şi jumătate, îşi distrug maşinile în gropile din carosabilul aflat în lucru. Mai nou, după ce, în sfârşit, a fost refăcută fundaţia străzii, pe tronsonul cuprins între linia de tramvai şi capătul liniei 2, bieţii cetăţeni, mai ales locatarii blocurilor situate de-a lungul Căii Galaţi, trebuie să suporte norii de praf stârniţi de maşinile de mare tonaj care circulă cu mare viteză pe stratul de pietriş. Disperaţi, oamenii aflaţi în această situaţie au postat fotografii şi filmuleţe relevante pe reţelele de socializare. Evident, ei blamează Primăria pentru situaţia în care se află. Partea proastă e că, indiferent de cât de mult ar vrea autorităţile locale să rezolve lucrurile, există un impediment care blochează şantierul în starea actuală. Astfel, deşi vremea s-a încălzit şi s-ar putea începe turnarea covorului asfaltic, firma “Tancrad” SRL Galaţi, cea care a semnat contractul cu Primăria în vara anului trecut, pentru reabilitarea acestei artere rutiere, refuză să continue lucrările până la rezolvarea unui aspect legat de bugetul alocat investiţiei. Blocajul a fost provocat de ordonanţa prin care Guvernul PSD – ALDE a instituit, în luna decembrie a anului trecut, obligaţia ca firmele din construcţii să mărească salariul minim al angajaţilor la 3.000 lei. “Este o prevedere legislativă pe care noi trebuie să o punem în practică, dar care modifică datele iniţiale ale contractului. De la salariul minim de 1.900 lei pe care îl aveam anul trecut, trebuie să oferim acum un salariu minim de 3.000 lei. Ca să putem face faţă acestui efort financiar, trebuie să venim cu un act adiţional la contract, pentru că această mărire de salarii ne-a fost impusă de guvernanţi, nu este o chestiune internă a firmei noastre adoptată în urma unor calcule economice. Demersurile au fost făcute către Primăria Brăila, iar după ce se va rezolva această problemă vom relua imediat lucrările pe Calea Galaţi, dar şi pe alte sectoare de drum pe care le avem contractate, în municipiu sau judeţ, atât cu Primăria cât şi cu Consiliul Judeţean, pentru că problema este general valabilă cu toate contractile aflate în derulare în momentul de faţă”, ne-a declarat Lucian Stanciu, directorul “Tancrad” SRL.
După cum v-am mai informat, măririle de salarii în sectorul construcţiilor legiferate de guvernanţi prin ordonanţă de urgenţă afectează inclusiv proiectele aflate în pregătire. Refacerea instalaţiei anti-incendiu a Casei Tineretului, o investiţie pentru care încă nu s-a încheiat un contract, a avut nevoie de modificarea indicatorilor tehnico-economici, tocmai pentru ca salariile muncitorilor să poată fi acoperite. Asta a însemnat, practic, dublarea bugetului alocat proiectului în cauză, de la 1,5 milioane lei, la peste 3,4 milioane de lei.
În ceea ce priveşte Calea Galaţi, reamintim că reabilitarea tronsonului cuprins între Pod Brăiliţa şi capătul cartierului Vidin ar fi trebuit să fie gata încă de la sfârşitul anului 2017, însă nu s-a întâmplat aşa deoarece firma care a câştigat iniţial contractul - Tehnologica Radion Bucureşti - s-a dovedit incapabilă să ducă treaba la bun sfârşit, executând doar 4% din volumul de lucrări. Primăria a dat în judecată firma respectivă, solicitând prejudicii pentru abandonarea şantierului. Totodată, Primăria Brăila a suplimentat bugetul acestei investiţii, de la 6.178.640 lei, cât era iniţial, la valoarea actualizată de 8.685.051,67 lei, pe motiv că Tehnologica Radion a făcut decopertări pe carosabil, iar pentru că nu s-a turnat asfalt la timp au apărut tasări ale fundaţiei, fapt ce face ca volumul de lucrări să fie mai mare decât era înainte de deschiderea şantierului. După suplimentarea bugetului, lucrarea a fost scoasă din nou la licitaţie, prin cerere de oferte. Oferta cea mai bună a fost cea a firmei “Tancrad” Galaţi, care s-a angajat să facă lucrarea contra sumei de 6,55 milioane lei, faţă de 8,6 milioane lei cât era dispusă Primăria să plătească, rezultând astfel o economie considerabilă. Lucrarea este finanţată de Guvern, prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, data până la care pot fi folosiţi banii fiind luna iunie a anului 2019, după cum ne-a explicat viceprimarul Alexandru Jantea.
Până la ora actuală, firma “Tancrad” a reuşit să refacă în totalitate fundaţia străzii, pe porţiunea din cartierul Vidin, mai exact de la linia de tramvai până la ieşirea din municipiu. Directorul Stanciu ne-a declarat că, după încheierea actului adiţional la contract, prin care bugetul investiţiei va fi mărit pentru acoperirea diferenţei legate de mărirea salariilor, se va demara imediat turnarea covorului asfaltic pe porţiunea respectivă, urmând ca apoi să intre în lucru porţiunea dintre Pod Brăiliţa şi intrarea în cartierul Vidin.