• Consiliul Judeţean Brăila a reuşit să repare prin plombări asfaltice aproape jumătate din drumurile pe care le administrează • s-au turnat plombe pe 270 km, dintr-un total de 600 km, cât însumează reţeaua de drumuri judeţene a Brăilei • tronsoanele de drum care n-au avut norocul să fie incluse pe lista de investiţii din acest an au rămas în continuare la fel de distruse ca şi până acum • conducerea CJ promite, pentru anul viitor, reabilitarea a încă cel puţin 150 km de drum • „Ca să avem lucrări mai de calitate şi terminate la timp, o să modificăm anumite articole din contractele pe care le vom încheia de acum încolo cu firmele de execuţie”, promite preşedintele CJ, Francisk Chiriac
Din bilanţul întocmit la sfârşit de an de conducerea Consiliului Judeţean Brăila reiese că şoferii care pornesc la drum pe raza judeţului nostru au mai puţine gropi de ocolit. Realitatea din teren ne arată, însă, că lipsa găurilor din asfalt depinde de traseul ales. Dacă ai norocul să te afli pe o rută intrată în reparaţii recent, lucrurile stau relativ bine. Dacă te nimereşti, însă, pe un drum care n-a mai fost reabilitat de vreo 10 – 20 de ani ai toate şansele să îţi distrugi maşina, aşa cum păţesc de prea mult timp locatarii a numeroase sate brăilene. Aceştia şi-au pierdut de mult nădejdea că vor scăpa vreodată de gropile de pe drumurile pe care le tranzitează zilnic. Şefii Consiliului Judeţean dau asigurări, însă, că, în cel mult trei ani, pe toate drumurile brăilene se va putea circula în condiţii decente. „Anul acesta, am reuşit să reparăm prin plombări asfaltice 270 kilometri de şosea şi să turnăm covor asfaltic pe 18 kilometri. Este un ritm destul de bun, care ne apropie de obiectivul pe care ni l-am asumat inclusiv în campania electorală, acela de a reabilita câţi mai mulţi kilometri de drumuri judeţene până la finalul mandatului, poate chiar întreaga reţea, de 600 kilometri, cât avem pe raza judeţului nostru”, ne-a declarat Francisk Chiriac, preşedintele CJ Brăila.
Şeful CJ spune că, în cele şase luni de când a preluat mandatul, şi-a făcut o idee despre cum merg lucrurile şi ce trebuie făcut pentru a îmbunătăţi situaţia. „Contractele încheiate cu firmele care execută reparaţii trebuie să aibă clauze mult mai clare şi mai precise în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi. Asta pentru ca lucrările să fie cât mai de calitate şi executate la termenul stabilit. Sunt câteva articole din contractele pentru drumuri care trebuie schimbate, ca să schimbăm lucrurile în bine”, ne-a spus Chiriac. Acesta şi-a fixat ca obiectiv, pentru anul viitor, reabilitarea a cel puţin 150 kilometri de drumuri judeţene. Preşedintele CJ afirmă că un alt lucru pe care l-a constatat de când se află la cârma instituţiei este că nu trebuie întârziată demararea procedurilor de achiziţie a lucrărilor. Adică a tuturor chestiunilor din acest domeniu, pornind de la stabilirea bugetului, alocarea banilor, întocmirea proiectului tehnic şi organizarea licitaţiilor pentru atribuirea lucrării. „Procedura de achiziţie trebuie să se desfăşoare cât mai repede. Anul viitor, dacă o să votăm bugetul până în februarie, eu sper că până în aprilie – mai, maxim iunie să avem toate contractele semnate pentru demararea lucrărilor. Bineînţeles, dacă nu vor apărea contestaţiile. Din fericire, noi, la CJ, nu ne-am confruntat cu contestaţii anul acesta, spre deosebire de ce s-a întâmplat la Primăria Brăila, care n-a putut începe nici până la ora actuală lucrările de reabilitare a străzilor din municipiu. La noi, pe partea de asfaltare, n-a apărut nicio contestaţie, chiar dacă au fost licitaţii cu câte patru – cinci firme înscrise. Singura contestaţie cu care ne-am confruntat a fost la procedura de achiziţie pentru întreţinerea acostamentelor drumurilor judeţene. Au fost doar două firme înscrise, iar după ce s-a adjudecat lucrarea, în luna noiembrie, ne-am pomenit că firma care a pierdut licitaţia a depus contestaţie. Din cauza asta nici până acum nu am început să cosim iarba de pe marginea drumurilor”, ne-a explicat preşedintele Chiriac.
Ce drumuri au fost reparate şi de cine
După cum v-am mai informat, suma alocată în acest an pentru reabilitarea drumurilor judeţene a fost de zece ori mai mare decât în anii precedenţi. Consilierii judeţeni din mandatul precedent au aprobat, pe vremea când la conducerea instituţiei se afla Ionel Epureanu, ca preşedinte, şi Viorel Mortu, ca vicepreşedinte, 50 milioane de lei, faţă de 5 milioane, cât se dădea înainte.
Datorită acestei alocări bugetare generoase, multe drumuri din judeţ au fost scoase din starea absolut precară în care se aflau de ani de zile. Astfel, s-a turnat covor bituminos pe un kilometru din DJ 212A, din Insula Mare a Brăilei, între Brăila şi Măraşu. Lucrarea a fost adjudecată la licitaţie şi executată de firma brăileană “Euro Building”, deţinută de asociaţii Paul Brebenel şi Nicuşor Râpan.
Tot covor bituminos s-a aşternut şi pe DJ 2013, între Jirlău şi Făurei, de la kilometrul 32 plus 770 m până la km 34 şi pe DJ 211 Bordei Verde - intersecţia cu DN 2B, de la km 49 plus 800 m până la km 52 plus 380. Pe aceste două drumuri, lucrarea a fost făcută de firma gălăţeană “Cricons” SRL, ce aparţine familiei gălăţene Stăncic, cea care are în proprietate şi celebra firmă “Tancrad” SRL.
S-a mai turnat covor asfaltic, tot de „Cricons” SRL, pe DJ 211C Tătaru - Ciocile, de la km 7 plus 250 până la km 14 plus 250 şi pe DJ 211D Florica - Colţea, de la km 6 până la km 6 plus 350.
În ceea ce priveşte reparaţiile prin plombări asfaltice, printre firmele care au primit lucrări a fost “Gendav” SRL, din Galaţi, deţinută de omul de afaceri David Neagu. Aceasta a turnat plombe asfaltice pe o suprafaţă totală de 10.000 metri pătraţi din DJ 202B Latinu-Gurguieţi-Sihleanu-Scorţaru Nou-Gemenele-Movila Miresii-Ţepeş Vodă-Urleasca, între km 0 - km 9 şi între km 16 - km 34 plus 150. Tot “Gendav” a avut de turnat plombe asfaltice pe 4.000 mp din DJ 211C Tătaru-Colţea-Chichineţu-Ciocile, între km 0 şi km 7 plus 250 şi km 14 plus 250 şi km 17 plus 460, dar şi pe 5000 mp de pe DJ 211B Tătaru - Bărăganu, între km 0 şi km 9 plus 500.
În programul de plombări asfaltice au mai fost incluse şi diferite tronsoane din DJ 221 Cazasu-Şuţeşti-Ianca, DJ 203 limita cu judeţul Buzău-Galbenu-Făurei-Însurăţei, DJ 203A Vişani-Galbenu, DJ 212 Chiscani-Cuza Vodă, DJ 211A Bordei Verde-Viziru, DJ 211B Victoria-Mihai Bravu şi DJ 211 Zăvoia-Bordei Verde şi Roşiori-Dudeşti-Dudescu.
Anul acesta plombe, la anul covor asfaltic
Drumurile enumerate mai sus sunt, aşadar, cele norocoase, care anul acesta au beneficiat cât de cât de reparaţii. Unele dintre acestea sunt condamnate, însă, să se umple iar de gropi într-un interval de timp foarte scurt. Practic, nu vor ieşi din iarnă prea bine, iar conducerea Consiliului Judeţean ştie prea bine acest lucru. „Într-adevăr, sunt anumite troansoane de drum judeţean care au un strat asfaltic îmbătrânit, ce nu mai face faţă traficului indiferent de cât de des ar fi plombat. O situaţie de acest gen avem pe drumul dintre Gemenele şi Movila Miresii, unde plombele turnate în această toamnă nu sunt suficiente pentru a menţine carosabilul într-o stare corespunzătoare. Din acest motiv, avem în vedere acest drum pentru a interveni, anul viitor, cu un covor asfaltic nou, care se va turna peste cel existent la ora actuală, pentru a se rezolva pe termen lung situaţia”, ne-a explicat vicepreşedintele CJ Ionel Epureanu, cel care are în atribuţii întreţinerea drumurilor de pe raza judeţului. „Sunt lucrări care nu s-au făcut la timpul lor, iar acum necesită un efort mai mare pentru o rezolvare corespunzătoare. Avem destule tronsoane de drum cu asfalt îmbătrânit, pentru care plombările reprezintă doar soluţii de moment”, ne-a mai declarat vicepreşedintele Epureanu.
Plombările, chiar şi aşa, ca soluţii provizorii, sunt totuşi mult mai bune decât nimic. Din păcate, multe porţiuni de drum judeţean intră în iarnă pline de gropi vechi şi adânci, pentru că nu au beneficiat de nicio reparaţie de ani de zile. Unele dintre acestea vor fi incluse în proiectele bugetate pentru anul viitor, altele, însă, vor mai trebui să aştepte ani de zile până când vor fi incluse pe listele de investiţii. Una dintre şoselele pe care gropile pândesc la tot pasul este DJ 221 Constantineşti – Şuţeşti. Aceasta intră, din câte se pare, în planurile de reabilitare întocmite de CJ pentru anul viitor.
Lucrări amânate pentru la anul, deşi existau bani alocaţi
Pe lângă lucrările de plombare sau turnare covor asfaltic, Consiliul Judeţean a programat, pentru anul 2016, şi câteva lucrări de modernizare a unor tronsoane de drum judeţean. Este vorba despre porţiuni de drum care în prezent sunt acoperite doar cu strat de piatră şi care urmează să fie refăcute complet, începând cu fundaţia şi terminând cu un strat de asfalt nou-nouţ. Din păcate, aceste modernizări nu s-au mai putut face anul acesta. Conducerea CJ dă vina pe proiectanţii care nu şi-au făcut treaba la timp. De exemplu DJ 255A ar fi trebuit asfaltat pe o lungime de 4 km, între intersecţia cu DN 23 şi satul Cotu Lung, DJ 211B ar fi trebuit asfaltat pe 10 kilometri, între Victoria şi Mihai Bravu, iar DJ 221B, trebuia să beneficieze de reabilitare, de la ieşirea din municipiul Brăila, până în comuna Vădeni, pe o lungime de circa 7 kilometri. „În cazul acestor drumuri s-a întârziat foarte mult cu elaborarea DALI (Documentaţia de Avizare a Lucrărilor de Intervenţie n.n.) lucru care îi va fi imputat firmei în cauză. Sumele alocate pentru aceste modernizări vor fi reportate şi în bugetul pe anul viitor, astfel că lucrările vor putea fi demarate din primăvară”, ne-a informat vicepreşedintele Ionel Epureanu.