După săptămâni de dezbatere în Comisia juridică a Senatului, proiectul legii grațierii se întoarce la Comisie, în loc să primească votul în plen, la dorința lui Liviu Dragnea și a lui Călin Popescu Tăriceanu. De ce militează liderii PSD și ALDE pentru „forma Guvernului” și de ce spun că aceasta este mai bună? Un prim indiciu: forma Iordache a legii ar duce la grațierea mai multor persoane. Al doilea, forma Iordache nu precizează că grațierea nu se aplică pedepselor cu suspendare.
„Eu cred că Comisia juridică de la Senat a încurcat destul de mult această lege, că cea mai bună variantă pentru moment este ca legea să plece din Senat aşa cum a venit de la Guvern, pentru că s-a schimbat de foarte multe ori acolo şi eu sunt foarte nemulţumit ”, declara, luni dimineață, Liviu Dragnea.
„Vom cere în plen retrimiterea proiectului la comisie, pentru ca proiectul să fie adoptat în forma avansată de Guvern. E forma pe care o susţinem şi dorim ca, din această perspectivă, lucrurile să fie extrem de clare, mai ales după turbulenţele care au avut loc săptămâna trecută”, a susținut, la scurt timp, și președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu.
Practic, Dragnea și Tăriceanu pledează pentru forma concepută de Florin Iordache, formă adoptată de Guvernul Grindeanu odată cu nefasta OUG 13 și trimisă Parlamentului spre dezbatere.
O primă diferență majoră între forma inițială a proiectului și forma ieșită din Comisia juridică: în varianta Comisiei, ar ieși din închisori mai puțini condamnați. 453 mai precis, față de 1.190 de deținuți în forma Iordache.
Alte diferențe substanțiale, ca urmare a amendamentelor adoptate în Comisia juridică:
- în varianta inițială, se grațiau în întregime pedepsele de până la 5 ani închisoare inclusiv, în timp ce, în varianta Comisiei, se grațiază în întregime pedepsele de până la 3 ani inclusiv, iar alte pedepse (între 3 și 10 ani) s-ar reduce cu 3 ani.
- în varianta Comisiei se specifică clar că grațierea nu se aplică pedepselor cu suspendare.
- în forma Comisiei, sunt execeptate, suplimentar, de la grațiere mai multe infracțiuni, precum lovire sau alte violențe, vătămare corporală din culpă, încăierare, lăsarea fără ajutor a unei persoane aflate în dificultate, împiedicarea ajutorului, hărțuire, supunerea la muncă forțată sau obligatorie, hărțuire sexuală, violarea vieții private, divulgarea secretului profesional, bancruta simplă, deturnarea licitațiilor publice, exploatarea patrimonială a unei persoane vulnerabile, distrugerea calificată, distrugerea din culpă, tulburarea de posesie, uzurparea de calități oficiale, sustragerea sau distrugerea de înscrisuri, ruperea de sigilii, sustragerea de sub sechestru, trecerea frauduloasă a frontierei de stat, inducerea în eroare a organelor judiciare, influențarea declarațiilor, mărturia mincinoasă, sustragerea sau distrugerea de probe ori de înscrisuri, compromiterea intereselor justiției, supunerea la rele tratamente, neexecutarea sancțiunilor penale, purtarea abuzivă, folosirea abuzivă a funcției în scop sexual, uzurparea funcției, violarea secretului corespondenței, divulgarea informațiilor secrete de serviciu sau nepublice, neglijența în păstrarea informațiilor, uzul de armă fără drept, împiedicarea exercitării drepturilor electorale, frauda la vot, falsificarea documentelor și evidențelor electorale, fapte săvârșite în legătură cu un referendum, etc.
- forma Comisiei prevede că săvârșirea unei noi infracțiuni în termen de 5 ani (față de 3 ani, cât era în forma Iordache) atrage revocarea grațierii.