Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Lege si dezordine!

O noua obligativitate si implicit o noua plata se abat asupra
firmelor, din acest an. Ca urmare a modificarilor aduse Codului de
procedura fiscala, din 2008, "declaratiile fiscale anuale ale
contribuabililor persoane juridice trebuie certificate de catre un
consultant fiscal in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care
este obligatorie auditarea". Este vorba despre OG nr 47/2007,
care vine sa modifice art. 83 din OG nr.92/20003 prin introducerea
acestui nou alineat.
Firmele se vor lovi de noua regula, la momentul in care vor
depune bilanturile pe anul 2007 si, acolo unde este cazul,
Declaratia anuala de profit. Aceasta declaratie fiscala, cunoscuta
sub numele de Formularul 101, este singura vizata de Codul de
procedura fiscala, adica singura care necesita semnatura unui
consultant fiscal.

20 de paie ..... la 7.600 de magari

Registrul Consultantilor Fiscali si al Societatilor Comerciale de
Consultanta Fiscala indica faptul ca, la nivelul judetului Braila,
exista un numar de 20 consultanti fiscali activi. Lista persoanelor
respective, precum si numarul de telefon la care pot fi contactate
se gasesc la adresa
http://www.cameraconsultantilorfiscali.ro/content/rccf.pdf.
Pentru a vedea cite firme brailene revin pe cap de consultant
fiscal, ne raportam la anul 2006, bilantul pe 2007 urmind sa
fie depus pina la 15 aprilie 2008. Potrivit datelor care ne-au fost
puse la dispozitie cu trei luni in urma de Ion Circiumaru, director
executiv adjunct al Directiei Generale a Finantelor Publice Braila,
aveau obligatia depunerii bilantului pe anul 2006 un numar de
10.890 firme brailene. Dintre acestea insa, 2.462 nu au depus nici
bilant, nici declaratie cum ca nu au desfasurat activitate. Din cele
8.248 de firme ramase, 628 au depus declaratii de nedesfasurare
de activitati, iar 7.620 de firme au depus bilant contabil.
Prin urmare, daca mergem pe cifrele din 2006, exista 20
consultanti fiscali la aproximativ 7.600 de firme. Adica fiecarui
consultant i-ar reveni 380 de firme carora sa le certifice declaratia
de profit!
Consultantul poate semna Formularul 101, dupa studierea situatiei
financiare a firmei cliente, operatiune care ar necesita foarte multe
zile. Fizic vorbind, este practic imposibil ca un consultant fiscal sa
poata certifica documentele a 380 de firme.
In atari conditii, din cauza lipsei de timp si a numarului mare de
firme, consultantul poate semna si "ca primarul", aplicind direct
parafa pe documentul fiscal. Ideea este ca nu poate fi tras la
raspundere pentru corectitudinea sumelor declarate de firma pe
care o serveste pentru ca, la fel ca orice consultant, raspunde de
rezultatul muncii lui numai in fata clientului.
Ion Circiumaru considera atunci ca Ordonanta este greu de
aplicat. Directorul adjunct al DGFP Braila credea ca, in cel mai
scurt timp, vor aparea o serie de lamuriri, "o ordonanta de urgenta,
eventual norme de aplicare a Codului de procedura fiscala. Poate
va fi stabilit un anumit plafon al cifrei de afaceri de la care va fi
necesara certificarea declaratiei de profit de catre consultantul
fiscal. Ramine de vazut. Nu ne ramine decit sa asteptam".

Obligativitatea este...neobligatorie si neamendabila

Ei bine...Dupa ce au curs riuri de cerneala in presa, in lunile
septembrie si octombrie, dupa ce a fost subliniat faptul ca Senatul
a respins prevederea buclucasa din Ordonanta 47/2007 si dupa ce
chiar vicepresedintele Camerei Consultantilor Fiscali, Toni Teau,
declara pentru ziarul Cotidianul, in numarul din 8 ianuarie 2008, ca
firmele nu vor mai avea nevoie de semnatura unui consultant pe
declaratia de profit, la inceputul lui februarie, Agentia Nationala de
Administrare Fiscala vine si arunca bomba.
"Avind in vedere dispozitiile art.83 alin. (5) din O.G. nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, republicata, astfel cum a fost
completat prin O.G. nr. 47/2007 privind reglementarea unor masuri
financiar-fiscale, precum si Circulara MEF - ANAF - Cabinet
Vicepresedinte nr. 804.168/EC/01.02.2008, va aducem la
cunostinta urmatoarele aspecte de natura fiscala:
- Declaratiile fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice
vor fi certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu
exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea;
- Potrivit art. II alin. (2) din O.G nr. 47/2007, dispozitiile aliniatului
la care ne referim se aplica incepind cu data de 01 ianuarie 2008,
pentru declaratiile anuale aferente anului 2007.
Potrivit celor mentionate, va revine obligatia respectarii dispozitiilor
legale in cauza, respectiv, de a certifica declaratiile fiscale anuale
in conditiile legii. In caz contrar, organul fiscal competent, dupa
implinirea termenului legal de depunere a declaratiei, va proceda
la notificare, conform modelului aprobat in acest scop, in vederea
respectarii de catre contribuabili a dispozitiilor legale precizate
anterior", se arata intr-un comunicat de presa al ANAF.
Si pentru ca orice act in Romania trebuie sa te lase si putin in
ceata, dind nastere la interpretari, Fiscul isi incheie anuntul
apoteotic: "In context, trebuie retinut faptul ca, dispozitiile din
Codul de procedura fiscala nu prevad posibilitatea respingerii
declaratiei fiscale anuale in situatia in care aceasta nu a fost
certificata de catre un consultant fiscal si, de asemenea, nu prevad
nici sanctiuni contraventionale in caz de nerespectare a acestei
obligatii".
Cu alte cuvinte, esti obligat sa-ti certifici la consultantul fiscal
declaratia fiscala, dar iti este primita la Fisc si daca nu o certifici. Si
nici nu te amendeaza.

"Este descalificabil pentru initiatori si organizatori"

Presedintele Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati
din Romania - fililala Braila, Costica Sirbu, considera ca s-a creat o
foarte mare confuzie in legatura cu consultanta fiscala, rolul
consultantilor fiscali fiind, in Uniunea Europeana, acela de a
completa, pentru cei care nu stiu, o declaratie fiscala.
"In primul rind, aceasta calitate de consultant fiscal, dupa legislatia
actuala pregatita de cei din Ministerul de Finante, nici nu este in
conformitate cu prevederile Uniunii Europene. Pentru ca este
vorba despre aprobarea accesului la exercitarea unei profesii
liberale, in conditiile in care nu este prevazut decit un examen de
atestare, fara stagiu de 3 ani si fara examen de aptitudini. Ceea ce,
in Uniunea Europeana nu exista. Este exact altfel decit in cazul
expertilor contabili, expertilor tehnici, avocatilor, notarilor publici etc. Adica se dobindeste o competenta fara respectarea normelor UE in
privinta calitatii de liber profesionist intr-un anumit domeniu",
explica presedintele CECCAR Braila.
Pe de alta parte, adauga sursa citata, "tematica impusa de minister
celor care au dorit sa se inscrie a fost destul de bogata. Nu pot
spune ca s-a subapreciat aceasta calitate. Dimpotriva. Exigentele
au fost impuse cu alt scop. Practic, prima data, din 9.000 de
inscrisi au luat 24, iar in sesiunea din decembrie, numarul a fost la
fel de ridicol. Deci, pentru ei a fost interesul de a incasa niste taxe
de la niste oameni nevinovati. Bibliografia este atit de
voluminoasa, incit nu este posibil ca un om sa acumuleze atitea
cunostinte pentru a da proba scrisa. Nu este posibil sa stii pe de
rost Codul Vamal, TVA, impozitul pe venit etc. Ceea ce poate face
un consultant este sa stie doar unde sa caute atunci cind are
nevoie. Adica sa se duca la baza de date".
Costica Sirbu conchide spunind ca, in opinia sa, modul in care s-a
conceput si s-a actionat in problema consultantei fiscale "este
descalificabil pentru initiatori si organizatori".

10 finantisti braileni au luat atestatul de consultant fiscal

Consultanta fiscala este o profesie independenta, infiintata prin
lege in 2001, dar reglementata in detaliu abia anul trecut.
Consultantul fiscal poate acorda asistenta la intocmirea
declaratiilor fiscale si in problemele referitoare la creante,
penalizari si majorari bugetare. De asemenea, consultantul are
atributii de reprezentare in fata Fiscului. Candidatii provin atit din
rindurile contabililor sau economistilor, cit si dintre functionarii care
lucreaza in prezent la Ministerul Finantelor.
Examenele de consultant se desfasoara o data pe semestru. In
urma examenului, Ministerul Economiei si Comertului elibereaza
un certificat de atestare a calitatii de consultant fiscal.
"Avem mai multe persoane din cadrul Directiei de Finante care au
sustinut examenul de consultant fiscal la Ministerul de Finante.
Dintre cei care au sustinut examenul, 10 persoane, in mare parte
de la Serviciul Control, au obtinut atestatul respectiv. Insa, ei nu isi
pot exercita aceasta calitate, dat fiind faptul ca ar intra in
incompatibilitate cu statutul lor de functionari publici. Au totusi
posibilitatea sa profeseze ca si consultanti fiscali, in conditiile in
care renunta la statutul actual si se autorizeaza ca orice profesie
liberala", a precizat Ion Circiumaru.
Presa centrala a acreditat ideea ca modificarea Codului de
procedura fiscala a fost "cu adresa", printre beneficiarii directi ai
acestei decizii numarindu-se chiar capii de la Centru ai Finantelor.
Daniel Chitoiu, seful ANAF este si seful Camerei Consultantilor
Fiscali. Apoi Adrian Cucu, seful Garzii Financiare, Gelu Stefan
Diaconu, presedintele Autoritatii Nationale a Vamilor, Bogdan
Hutuca, vicepresedintele ANAF, Doina Dascalu, secretar de stat in
Ministerul Finantelor, Victoria Tomi, director in Ministerul
Finantelor, toti apar in Registrul consultantilor fiscali. Ei stau,
deocamdata, in block-start-uri, fiind inactivi din cauza demnitatilor
publice pe care le detin momentan. Ca atare, nu pot semna acum
formulare fiscale, dar se pot activa in orice moment.




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii