• craterele care au pus stăpânire pe mai multe străzi din municipiu n-au nicio şansă să fie reparate mai devreme de jumătatea lunii octombrie • iar asta dacă starea vremii o va mai permite... • de ce nu au început reparaţiile până acum? • noii şefi ai Primăriei dau vina pe firmele care au depus contestaţii la licitaţia organizată în august pentru contractarea lucrărilor, provocând anularea procedurii şi amânarea acesteia până în prima decadă a lui octombrie • “Am alocat 150 miliarde de lei vechi pentru repararea străzilor, dar n-am putut începe treaba din cauza contestatarilor de meserie!”, acuză primarul Marian Dragomir • firmele “Lemacons” Galaţi şi “Telor Invest” Bucureşti sunt cele arătate cu degetul de conducerea Primăriei • cert este că sunt mari şanse ca municipiul să intre în iarnă cu străzile nereparate, din cauza birocraţiei căreia Primăria nu reuşeşte să-i facă faţă
A venit toamna, vremea începe să dea semne de răcire, mâine-poimâne o să cadă prima brumă, dar gropile de pe străzile Brăilei au rămas pe poziţie, nederanjate de nimeni. Pe tot parcursul verii nu s-a turnat nicio plombă asfaltică, darămite vreun covor asfaltic. Evident, brăilenii încep să fie din ce în ce mai nemulţumiţi, iar supărarea lor se răsfrânge în primul rând asupra primarului Marian Dragomir, de la care toată lumea aştepta să îşi facă din reparaţia străzilor o prioritate a începutului de mandat. Deja, acţiunile noului edil-şef în domeniul curăţeniei din municipiu - care nu sunt deloc puţine şi lipsite de substanţă - au început să nu mai primească doar cuvinte de apreciere. “De când eşti primar te ocupi numai de curăţenie. Când începi şi lucrurile serioase, cum ar fi astuparea gropilor?”. Cam aşa suna un comentariu postat de un brăilean zilele trecute, pe site-ul cotidianului nostru. Atitudinea acestuia este de înţeles, în contextul în care, pe anumite străzi din municipiu sau de la periferie a devenit o aventură să circuli cu maşina. Un adevărat dezastru se întâlneşte, de exemplu, pe tronsonul din Şoseaua de Centură aflat în administrarea municipalităţii, în zona fostului FNC. Acea porţiune de şosea care leagă de fapt Centura de Calea Galaţi este cu atât mai distrusă cu cât e tranzitată zilnic de sute de TIR-uri încărcate cu cereale. Gropile au devenit atât de mari încât pun în pericol inclusiv mastodonţii cu gabarit depăşit, darămite autoturismele ce se încumetă să treacă pe acolo. Situaţii similare, cu gropi care efectiv atentează la integritatea maşinilor, se găsesc în multe alte zone din oraş, fie că este vorba despre străzi principale sau străzi secundare de prin cartiere. Însă, în ciuda realităţii din teren, reparaţiile ar putea începe abia din a doua decadă a lunii octombrie, şi nici pentru atunci nu este vreo garanţie că s-ar putea întâmpla acest lucru. De ce? Autorităţile locale dau vina pe birocraţie, pe de o parte, dar şi pe câteva firme de construcţii care au contestat, mai mult sau mai puţin întemeiat, licitaţia de atribuire a contractului de reparaţii străzi.
Cum s-a ajuns aici
Reamintim pe scurt că, în momentul de faţă, nu se pot asfalta străzile în municipiul Brăila deoarece Primăria nu are încheiat un contract legal cu o firmă specializată în domeniu. În perioada 2011-2015, de reparaţiile de pe străzi s-a ocupat “Tancrad” Galaţi, în conformitate cu un contract multianual încheiat între firma din judeţul vecin şi Primăria Brăila. Contractul respectiv a fost valabil până în toamna anului trecut, iar după încetarea sa municipalitatea nu a reuşit să facă în timp util formalităţile pentru angajarea oficială a unei firme specializate în gestionarea acestui domeniu. În perioada respectivă, de administrarea străzilor se ocupa viceprimarul Alexandru Dănăilă. În perioada octombrie – decembrie 2015, gropile din oraş n-au mai putut fi acoperite, pentru că nu exista un contract legal, cu o firmă specializată. Problema s-a rezolvat provizoriu abia în luna ianuarie
a acestui an, când a fost semnat un angajament pe o perioadă
limitată, de doar trei luni, tot cu firma “Tancrad”. Ideea era ca între timp să se urgenteze organizarea licitaţiei pentru încredinţarea contractului multianual, valabil pe o perioadă mai mare. Nu a fost să fie, însă. Nici la sfârşitul lunii martie, când a expirat contractul de trei luni, problema nu era rezolvată. Cum pe străzi încă se găseau mii de gropi neastupate, Primăria a mai încheiat un contract pe trei luni, tot cu “Tancrad”. Acela a expirat în luna iunie, fără ca problema semnării contractului multianual să fie rezolvată. La vremea respectivă, cu puţin timp înainte de a-i expira mandatul, fostul primar Aurel Simionescu ne declara că documentaţia era pregătită, dar licitaţia nu se putea ţine, deoarece Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) era blocat, de la 20 mai până pe 15 iunie, pe fondul intrării în vigoare a unor noi prevederi ale Legii Achiziţiilor Publice. Urma, aşadar, ca procedura să se reia după jumătatea lunii iunie, sub supravegherea noului primar, Marian Dragomir.
Nu s-a înscris la licitaţie, dar a contestat
Procedura s-a reluat, într-adevăr, însă aveau să mai treacă aproape două luni până când anunţul privind achiziţia de “Lucrări de întreţinere, reparaţii şi intervenţii accidentale la străzi şi alte zone ce aparţin domeniului public al Municipiului Brăila” a fost publicat în cadrul SEAP. Acest lucru s-a întâmplat pe data de 12 august a.c., după cum ne-a informat viceprimarul Alexandru Jantea, cel care a primit în atribuţii, printre altele, şi administrarea străzilor din municipiu. Jurist de formaţie, viceprimarul Jantea ne-a declarat că respectarea prevederilor legale a fost prioritară în organizarea acestei licitaţii şi că documentaţia tehnică a fost în aşa fel întocmită încât să nu existe suspiciunea că se încearcă favorizarea vreunei firme. Cu toate acestea, spune Jantea, procedura a trebuit anulată din cauza contestaţiilor apărute.
“În data de 12 august s-a publicat anunţul pe SEAP. În timpul desfăşurării procedurii, s-au înregistrat o multitudine de solicitări de clarificări referitoare la specificaţiile tehnice. De asemenea, potenţialii participanţi la procedură au formulat mai întâi notificări prealabile privind documentaţia de natură tehnică şi, deşi s-au luat măsuri de remediere de către autoritatea contractantă (Primăria n.n.), au fost formulate două contestaţii, de către SC Lemacons SRL din Galaţi şi SC Telor Invest SRL din Bucureşti. Având în vedere că soluţionarea acestor contestaţii s-ar fi putut întinde pe durata a câtorva luni, Primăria a decis anularea procedurii de licitaţie şi reluarea acesteia la o dată ulterioară. Pe 19 septembrie s-a publicat pe SEAP un anunţ de participare simplificat, cu data limită de depunere a ofertelor pe 7 octombrie şi cu o documentaţie tehnică revizuită în urma clafiricărilor primite la procedura anterioară”, a precizat viceprimarul Alexandru Jantea.
Potrivit acestuia, pentru precedenta licitaţie şi-au arătat interesul patru firme: “Eurobuilding” Brăila, “Cricons” Galaţi, “Lemacons” Galaţi şi “Telor Invest” Bucureşti. Dintre acestea, s-au înscris în procedura propriu-zisă doar “Eurobuilding”, “Cricons” şi “Telor Invest”. Gălăţenii de la “Lemacons” nu s-au înscris în procedura de achiziţii din 12 august ci doar au făcut contestaţie. Tot contestaţie au depus şi bucureştenii de la “Telor Invest”, determinând Primăria să anuleze licitaţia cu totul, ca să nu se mai piardă timpul cu procedurile birocratice de soluţionare a demersurilor celor două firme.
Contestatarii, supăraţi că le-au fost impuse criterii de preţ şi perfomanţă
Au fost întemeiate contestaţiile? Primăria zice că nu şi, pentru a demonstra acest lucru, ne-a oferit un punct de vedere în care încearcă să-şi argumenteze poziţia şi să demonstreze că una dintre firmele contestatare a făcut, practic, fără niciun temei acest demers. Primăria a evitat să nominalizeze firma în cauză. Iată punctul de vedere al municipalităţii:
„S.C … S.R.L a formulat şi a depus sub numărul 19941/26.08.2016 contestaţie cu privire la Procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică Cerere de Ofertă-Procedura Simplificată, într-o singură etapă, având ca obiect Executare “Lucrări de Întreţinere, reparaţii accidentale la străzi şi alte zone ce aparţin domeniului public al Municipiului Brăila”, nr. anunţ de participare 390434/12.08.2016 şi criteriul de atribuire – preţul cel mai scăzut, contestaţie ce a fost Înregistrată la Primăria Municipiului Brăila sub nr. E1870/26.08.2016.
În linii mari, prin contestaţia formulată, au fost aduse critici la caietul de sarcini, din care nu se identifică însă niciun argument de natură tehnică sau juridică care să evidenţieze caracterul nelegal şi care să pună la îndoială legalitatea şi temeinicia documentaţiei procedurii.
Reproducem din cadrul contestaţiei câteva pasaje din care rezultă solicitările contestatorului:
„În ce ne priveşte, obligativitatea respectării descrierilor de articole în forma impusă care “s-a realizat pe baza Indicatorilor de norme de deviz existente şi valabile la data publicării”, conduce, potrivit propriilor noastre simulări, la subevaluarea majorităţii preţurilor unitare. Fiind contrar oricărui principiu economic sănătos să ofertăm în mod conştient preţuri unitare mai mici decât costurile simulate, prin faptul că nu ne este permis să întocmim oferta potrivit propriilor noastre structuri de costuri, ni se răstrânge posibilitatea de a depune o ofertă competitivă”.
Opinăm faptul că procedura de achiziţie a fost stabilită în conformitate cu prevederile legale în vigoare, iar faptul că au fost depuse oferte, în număr de trei, dovedeşte faptul că valoarea estimată pentru achiziţionarea acestei lucrări nu a fost deloc subevaluată.
„Solicităm eliminarea obligativităţii respectării întocmai a descrierilor de articole şi acordarea libertăţii ofertanţilor de a-şi prevedea conţinutul de subactivităţi şi resurse potrivit propriilor estimări, funcţie de specificaţiile tehnice de performanţă calitativă şi evaluarea situaţiei din teren, fără constrângeri privind respectarea unor anumite norme de deviz şi cantităţi impuse acestora”.
Prin această solicitare, contestatoarea nu relatează absolut nimic altceva decât propria culpă cu privire la faptul că este în incapacitatea de a formula şi a depune o ofertă în vederea participării la procedură”, a precizat Primăria Brăila pentru cotidianul nostru.
Deşi nu a fost nominalizată concret, printre rânduri se poate înţelege că este vorba despre firma gălăţeană “Lemacons”, singura care a depus o contestaţie fără a se înscrie efectiv în procedura de licitaţie. Am încercat să obţinem un punct de vedere din partea societăţii în cauză, însă la numerele de telefon menţionate în dreptul acestui agent economic la Registrul Comerţului nu ne-a răspuns nimeni. Tot de la Registrul Comerţului am aflat că societatea “Lemacons” SRL Galaţi îl are ca asociat unic pe Alin Constantinescu. Mai puţin cunoscut în mediul de afaceri brăilean, Alin Constantinescu este, potrivit presei gălăţene, nepotul afaceristului Corneliu Istrate, patronul firmei de construcţii “Vega 93”, intrată în insolvenţă în 2014.
“Am vrea calitatea criteriu de bază la alegerea firmei, nu «preţul cel mai mic»!”
Marian Dragomir ne spunea, în urmă cu ceva timp, că ar fi fost cel mai fericit primar dacă ar fi putut demara în forţă, încă din prima lună de mandat, lucrările de reparare a străzilor din municipiu. Lucru de înţeles, măcar prin prisma faptului că se apropie alegerile generale, iar prestaţia lui Dragomir va conta foarte mult pentru imaginea partidului pe care acesta îl reprezintă. În prezent, când criticile din partea brăilenilor se înmulţesc pe zi ce trece din cauza gropilor din asfalt, Dragomir se vede în postura politicianului pus la zid pentru o vină care, spune el, nu-i aparţine. De aceea, nu se sfieşte să facă declaraţii acide la adresa celor pe care îi consideră vinovaţi. “Din păcate, la Brăila a devenit un sport naţional contestarea oricărei licitaţii, atât în perioada de desfăşurare cât şi după ce se desemnează câştigătorii. Toate aceste contestaţii fac să se piardă timpul cu tot felul de formalităţi birocratice. Cea mai mare pierdere este, însă, amânarea lucrărilor aşteptate de brăileni. S-au alocat 150 miliarde de lei vechi pentru sfârşitul anului 2016 şi primele şase luni din 2017, în vederea asfaltării străzilor şi trotuarelor din municipiu dar, indiferent de dorinţele noastre şi aşteptările cetăţenilor, trebuie să respectăm procedurile legale”, ne-a declarat Marian Dragomir.
Primarul mai spune că nu doar contestatarii de serviciu nu îl lasă să facă lucrurile aşa cum şi-ar fi dorit, ci inclusiv sistemul legislativ actual îi ridică piedici greu de înţeles din punct de vedere logic. Concret, noul edil-şef al Brăilei afirmă că vrea să pună mare accent pe calitatea lucrărilor executate de firma care va câştiga contractul de întreţinere a străzilor din municipiu. În acest context, una dintre prevederile documentaţiei tehnice depuse pe SEAP în vederea organizării licitaţiei se referea la cererea unei garanţii de calitate în valoare de 30% din preţul lucrării. Cu toate acestea, documentaţia a fost respinsă de SEAP, singurul criteriu acceptat de atribuire a lucrărilor rămânând preţul cel mai mic oferit de executant. “Mi-aş fi dorit ca şi garanţia să reprezinte un criteriu major în stabilirea câştigătorului dar criteriul trebuie să fie, ca de obicei în România, preţul cel mai mic”, ne-a mai spus primarul.
În mod normal, garanţia de bună execuţie a lucrărilor ar trebui să stea la baza oricărui contract. Când aceasta nu contează deloc sau contează prea puţin, constructorul are toată libertatea de a-şi bate joc de lucrare, iar brăilenii ştiu prea bine ce înseamnă acest lucru, pentru că lucrările de mântuială au devenit, din păcate, o regulă în oraşul nostru. Un exemplu elocvent a fost postat, recent, de brăileanca Daniela Iulia Sgârcitu, pe pagina personală de Facebook. Lângă câteva poze edificatoare, ce înfăţişează gropi devenite cratere în toată regula, aceasta a povestit cum carosabilul străzii Hipodrom din cartierul cu acelaşi nume a ajuns să poarte eticheta lucrărilor prost executate.
“Ceea ce vedeţi a fost odată o groapă în asfalt care, pentru că nimeni nu s-a deranjat să o acopere, a devenit un adevărat crater, bun prieten cu service-urile auto din Brăila. Este în această prezentare din momentul în care zăpada de la începutul acestui an s-a topit. Locaţia: Str. Hipodrom, stradă care este foarte circulată dar şi foarte peticită, una dintre străzile importante ale cartierului Hipodrom. Că unele petice nu mai fac faţă provocării iernii, demonstrează că reparaţia străzii s-a făcut de mântuială, ca să mă exprim decent. Drept urmare, îl rog cu tot respectul pe domnul primar Dragomir Viorel Marian să aibă milă de locuitorii de pe Strada Hipodrom şi să verifice care este firma care a «reparat» această stradă şi în urmă cu cât timp, care este perioada de garanţie a lucrării şi eventual să ia măsuri pentru repararea străzii. Nici nu vreau să mă gândesc la cei care ar putea să-şi facă maşinile praf după prima ninsoare”, a scris brăileanca Daniela Iulia Sgârcitu în postarea de pe reţeaua de socializare.