Mergi la conţinutul principal

ISJ Brăila caută timonier și căpitan temporar pentru Vasul Borcea

* inspectorul general, liberalul Cătălin Canciu, a emis ieri un comunicat de presă pentru a anunța că vasul Borcea, ce se află în administrarea Inspectoratului Școlar Județean Brăila, a împlinit 108 ani * PNL-istul susține că în prezent, una dintre preocupările de la nivelul ISJ Brăila este identificarea unei soluții pentru ca acest vas să își reia cursele pe Dunăre * potrivit lui Canciu, deși este într-o stare excelentă, ambarcațiunea nu are personal navigant suficient

 

Șeful Inspectoratului Școlar Județean Brăila, Cătălin Canciu, președintele municipalei PNL, a dorit să anunțe, ieri, împlinirea a 108 ani de existență a Vasului Borcea. Nava se află în administrarea ISJ Brăila și, potrivit inspectorului școlar general, deși este într-o stare excelentă, deocamdată nu poate fi folosită din lipsa de personal navigant. Canciu a dorit să mai adauge că vasul Borcea este singura ambarcațiune deținută de un inspectorat școlar din țară, astfel că nu se îndură să o predea altei instituții și caută soluții pentru a putea organiza plimbări pe Dunăre cu aceasta. Principalul plan este de a face rost de un timonier și un căpitan care să fie disponibili temporar, doar atunci când ar fi cazul de astfel de excursii.

”Borcea, la mulți ani! Vasul Borcea, prima navă construită în România și, în același timp, ultima cu zbaturi realizată în Europa, a împlinit luna aceasta venerabila vârstă de 108 ani, iar vestea bună este că se află în perfectă stare de funcționare! Nu ai cum să nu te emoționezi la gândul că această navă, cu o istorie de peste un secol, a rezistat în timp tuturor problemelor, unele deloc ușoare. Vaporul se află în administrarea Inspectoratului școlar Județean Brăila - suntem singurul inspectorat școlar din țară care deține o ambarcațiune - iar preocuparea noastră este ca această navă de patrimoniu, istorie vie a locurilor, să-și continue mai departe cursele pe bătrânul fluviu Dunărea și să încânte pasagerii aflați la bord”, a declarat Canciu.

Sursa citată a mai precizat că vasul Borcea a reprezentat, încă din momentul începerii construcției, în 1911, pe Șantierul Naval din Turnu Severin, o mândrie pentru inginerii români, care realizaseră până la acea vreme doar barje, șlepuri și ambarcațiuni de mici dimensiuni.

”Este primul vapor construit în România, iar mândria este cu atât mai mare cu cât astăzi, la 108 ani de la lansarea la apă, funcționează cu piesele originale, inclusiv motorul pe abur și zbaturile datează din acea perioadă și sunt în perfectă stare de funcționare. Navă cu aburi și zbaturi, Borcea este înscrisă în patrimoniul național încă din anul 1999, la categoria Tezaur, cea mai înaltă clasă a patrimoniului. În primii ani de activitate, după lansarea la apă în 1914, Borcea a servit drept iaht al casei regale, la bordul ei fiind văzut deseori regele Ferdinand. A fost parte a Primului Război Mondial, când a fost folosită ca atelier mecanic mobil pentru navele de luptă de pe Dunăre, iar în perioada interbelică a servit ca navă de pasageri între localitățile dunărene Cernavodă și Călărași. În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, nava a avut rolul de unitate de transmisiuni, iar după terminarea războiului a fost luată drept despăgubire de război de către URSS. Norocul a făcut ca remorcherul sovietic care o transporta să ia foc, iar nava să se desprindă și să plutească în derivă pe mare, până ce a fost găsită de o nava românească și repatriată, a mai completat inspectorul general.

 

 

Ce planuri are ISJ Brăila pentru acest vas

În perioada pandemiei, potrivit lui Canciu, bătrânul vas a beneficiat de o revizie generală, un ajutor important venind din partea inginerului brăilean Dorin Bucă, căruia acesta i-a mulțumit public, în cadrul comunicatului, pentru efortul și implicarea de care a dat dovadă în realizarea proiectului amintit. PNL-istul a ținut să adauge că inginerul Dorin Bucă a făcut în repetate rânduri mult mai mult decât presupunea fișa postului, reușind să restaureze, așa cum merita, primul vas cu propulsie proprie din România.

”În prezent, preocuparea noastră, la nivel de ISJ Brăila, este să găsim o soluție pentru ca vasul Borcea să își reia cursele pe Dunăre, dar problema cu care ne confruntăm este cea a lipsei personalului navigant. Fostul commandant, Ilie Tincu, cel care are meritul incontestabil de a fi tratat cu mult suflet această navă, a ieșit la pensie și, așa cum se întâmplă în multe domenii de activitate, și domeniul naval este unul deficitar în ceea ce privește forța de muncă. La ora actuală, personalul de care dispunem nu este suficient pentru a realiza curse pe Dunăre, vorbim despre personal angajat pe perioada pandemiei, în baza Legii 55/2020. Am luat decizia ca, în perioada următoare, să organizăm concurs pentru ocuparea, pe perioadă nedeterminată, a funcțiilor de marinar, mecanic și pontonier, a declarat Canciu.

Cât despre funcțiile de timonier și căpitan, având în vedere că acestea presupun cheltuieli foarte mari, sursa citată a adăugat că ISJ ia în calcul găsirea unor soluții legale pentru achiziționarea acestor servicii pe perioadă determinată.

”Cu alte cuvinte, ne gândim să angajăm un timonier și un căpitan doar în perioadele cât nava organizează excursii pe Dunăre. În aceste condiții, am face o economie la buget și nu am plăti doi angajați care ar lucra efectiv la navă doar o perioadă foarte scurtă din an, ținând cont că aceasta este cu propulsie proprie pe aburi, în perioada iernii, apa este scoasă din tot angrenajul, ceea ce înseamnă că, o bună parte din an, ea nu funcționează. Cum spuneam, suntem singurul inspectorat școlar din țară care deține o ambarcațiune și nu este ușor să o gestionezi, mai ales că vorbim despre un domeniu diferit, cel al navigației. Mă gândesc uneori că, poate, o altă instituție s-ar potrivi mult mai bine pentru a gestiona această navă, dar tot eu mă contrazic și spun că Inspectoratul Școlar Județean Brăila, cu banii pe care i-a avut, a reușit să păstreze nava într-o stare ireproșabilă. La o adică, nu m-ar lăsa inima să o dau, pentru că n-aș vrea să iau o decizie pe care, ulterior, să o regret. Până una alta, nava este la noi, o onorăm, o respectăm și să o iubim! Puțini din țară și chiar din Europa se pot lăuda că dețin o astfel de comoară, a conchis Canciu.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro