* un megaproiect de infrastructură, în valoare totală de 93,4 milioane de lei, a fost blocat de câteva erori de proiectare * lucrările ar fi trebuit să fie gata pe 31 martie anul acesta, însă până acum șoseaua a fost doar decopertată și abandonată în acest stadiu, spre disperarea șoferilor care circulă pe acolo * conducerea Consiliului Județean spune că în prezent se lucrează la revizuirea proiectului și că, de fapt, termenul de execuție s-a mai prelungit cu aproape doi ani, fiind fixat pentru 31 decembrie 2022
Modernizarea infrastructurii de transport rutier a județului Brăila pe traseul Gulianca-Ianca-Viziru, un proiect ambițios de ordinul a 93 de milioane de lei, arată bine doar pe pancarta înfiptă lângă organizarea de șantier, pe care sunt scrise sumele generoase puse în joc, dar și termenul de finalizare a lucrărilor, termen deja depășit!
Concret, drumul ar fi trebuit modernizat și redat circulației până la 31 martie 2021, însă, în realitate, la ora actuală încă se circulă ca în Evul Mediu. Proiectul privind modernizarea infrastructurii de transport rutier a județului Brăila pe traseul Gulianca-Ianca-Viziru are, conform cifrelor pironite în pancarta de informare, o valoare totală de 93.490.037,84 lei, din care 78.624.996, 53 lei este contribuția Uniunii Europene. Cu acești bani este prevăzută reabilitarea a 61 de kilometri de drum, împărțiți în patru tronsoane, respectiv Gulianca-Racovița-Gradiștea, Șuțești-Ianca, Ianca - Bordei Verde și Bordei Verde - Viziru. Vorbim, practic, despre modernizarea întregului culoar cunoscut pe raza județului nostru drept „drumul mării” deoarece la ora actuală, până când noul pod peste Dunăre va fi pus în funcțiune, reprezintă principala rută folosită de turiștii din Moldova care se îndreaptă spre Litoral. Ultimul tronson din acest drum, cel dintre comuna Viziru și localitatea Mihai Bravu, de la granița cu județul Ialomița, a fost reabilitat în urmă cu mai bine de 10 ani, când Consiliul Județean era condus de Gheorghe Bunea Stancu. Între timp, tronsonul respectiv s-a uzat fizic, carosabilul având nevoie de o nouă reabilitare.
Actualele lucrări de asfaltare, pe tronsonul intrat în modernizare, între Gulianca și Viziru, sunt executate de E.M.Prime Construct SRL și doi subcontractori, respectiv Elektra Invest SRL și Concordia Constrade SRL.
Vicepreședinte CJ Brăila: ”Într-adevăr, proiectul are mai multe probleme”
Contactat telefonic și întrebat despre motivul nerespectării termenului de finalizare a proiectului privind modernizarea infrastructurii de transport rutier a județului Brăila pe traseul Gulianca-Ianca-Viziru, vicepreședintele CJ Brăila, Ionel Epureanu, a precizat că sunt de fapt mai multe motive. Potrivit acestuia, pe mai multe tronsoane de drum, proiectul necesită o revizuire din cauza unor probleme privind modificarea unor cote neconforme. ”Niște cote date de proiectantul inițial. La momentul când au fost verificate pe teren, nu au fost conforme și a trebuit refăcute. Soluția tehnică nu se schimbă, nu e reproiectare. E o revizuire”, ne-a explicat Epureanu. Întrebat cât mai durează această revizuire, acesta nu a putut să ne ofere o dată concretă: ”Suntem pe final cu revizuirea. Săptămâna aceasta o să avem și o ședință de lucru în care vom stabili cu certitudine ce vom face în perioada imediat următoare (...)”. Cert este că asta nu este singura problemă a proiectului de infrastructură. Pe lângă corecția la cotele drumului, care necesită ”doar o revizuire”, pe un alt segment de drum, mai exact de la ieșirea din satul Gulianca, constructorul a întâmpinat o problemă neprevăzută, se pare, cu toate că în zonă există, de când lumea, canale de desecare: infiltrațiile. O situație din cauza căreia va fi nevoie de o reproiectare. Deci o nouă întârziere! ”Iar la problemuțele de proiectare, pe lângă aspectele acelea legate de cotele drumului, în zona Gulianca au mai apărut niște infiltrații în zona drumului, care nu erau la momentul proiectării, și acolo, într-adevăr, soluția tehnică se schimbă pe o porțiune relativ mică. La momentul acesta se vor face niște probe cu noua soluție și dacă vor corespunde la măsurători va fi validată și va fi dată o nouă soluție tehnică”, a mai spus vicepreședintele Epureanu.
Potrivit informațiilor primite de la CJ Brăila, SC Alphaconsult & Engineering SRL București este firma care a realizat proiectul tehnic și acordă asistență pe perioada executării lucrărilor.
SC Tehnoconsult Proiect SRL Constanța este supervizorul care asigură și partea de dirigenție de șantier.
În ceea ce privește firma care s-a ocupat de proiectare, SC Alphaconsult & Engineering SRL, potrivit Registrului Comerțului, aceasta are sediul în București, iar administrator este Alin Constantin Câmpeanu. Surprinzător, firma în cauză nu are ca activitate principală realizarea de proiecte tehnice în domeniul construcțiilor de drumuri sau alte elemente de infrastructură ci este specializată în consultanță pentru afaceri și management. Activitățile secundare care figurează la Registrul Comerțului sunt cultivarea cerealelor și a unor plante tehnice sau exotice, creșterea animalelor , fabricarea a diverse produse din domeniul industriei alimentare sau a industriei ușoare, precum și comerțul cu amănuntul etc. Pentru anul 2019, firma figurează cu un profit net de 141.850 lei și zero pierderi, la o cifră de afaceri de 1.197.762 lei, iar în 2020 profitul a fost de 376.811 lei, cu zero pierderi, la o cifră de afaceri de 1.515.567 lei.
În ceea ce privește stadiul proiectului de modernizare a drumului în cauză, reprezentantul CJ Brăila nu a putut să ne spună decât faptul că s-au decopertat câte 16 kilometri de asfalt de pe tronsoanele Gulianca-Racovița și Ianca-Șuțești. Care este termenul de finalizare în aceste condiții? Ei bine, aici lucrurile diferă față de ceea ce figurează în teren, pe pancarta șantierului, deorece s-ar fi obținut o derogare de la termenul inițial. ”Nu trebuia să fie gata pe 31 martie. Avea durată de implementare de 10 luni. 10 luni în care trebuia să se execute lucrarea. Aici se exclud perioadele în care vremea este nefavorabilă (...) Panourile, în momentul acesta, sunt cu 31.12.2022! Acolo este data când expira contractul de finanțare cu ADR-ul și a fost adiționat până la 31.12.2022 (...) Deci 10 luni înseamnă 10 luni de lucru efectiv, nu 10 luni de la momentul în care a fost inițiat contractul. Nu este scadent în momentul acesta contractul, mai sunt luni bune de executat lucrările ”, a explicat Epureanu.
Localnicii din Salcia Tudor sunt supărați
Pentru localnicii din Salcia Tudor, una dintre principalele localități aflate pe ruta aflată în modernizare, starea actuală a drumului este picătura care a umplut paharul, în contextul în care aceștia se plâng că din localitatea lor lipsesc facilități elementare, cum ar fi alimentarea cu apă sau cu gaze. După ce a fost decopertat asfaltul în vara lui 2020, lucrările au fost pur și simplu abandonate după alegeri, acuză localnicii. Șoferii sunt exasperați pentru că își rup mașinile în două și aruncă vina în curtea primarului din Salcia Tudor, pe care îl critică și din cauza lipsei altor utlități publice importante de pe raza comunei. ”Am de relatat o problemă foarte importantă, privind accesul locuitorilor din comuna Salcia Tudor la utilitățile publice. În această comună, total diferită de comunele vecine, nu există apă potabilă, canalizare și, mai recent, adică din vara anului trecut, s-a decopertat asfaltul de pe singura șosea care face legătura cu drumul național Focșani-Brăila, mai exact, Gulianca - Salcia Tudor - Ariciu, întinzându-se până la Ianca, care ar fi trebuit reabilitat, cu termen de execuție 31 martie 2021. Asfaltul a fost cărat departe, chiar și în alte județe, iar noi, cei care circulăm pe această șosea, ne rupem mașinile prin gropi. (...) Aici e vorba de bani publici furați în defavoarea acestor concetățeni. În timp ce autoritățile statului taie panglici pentru conductele care ies din țară cu gazele naturale necesare în toate gospodăriile țăranilor din Bărăgan, unde lemnul de foc a ajuns la 300 lei metrul cub, acești oameni suferă din lipsa unor necesități elementare: apă, căldură, infrastructură”, se arată în sesizarea unui localnic din Salcia Tudor. Contactat telefonic, primarul comunei Salcia Tudor, Florin Moroiu, s-a plâns, la rândul lui, de calitatea drumului județean și a explicat că investiția nu-i aparține, fiind în „ograda” Consiliului Județean. Edilul a spus totuși că ar fi niște nereguli de proiectare și că acum s-ar lucra la o reproiectare. ”Din câte am înțeles, se mai fac niște analize, că au găsit niște erori, iar acum se lucrează la reproiectare, nu știu exact. N-am hârtie pe el, n-am nicio informare de la CJ. Trebuie întrebat Consiliul Județean, pentru că nu este al meu (...) Cum să se circule? Mergi pe alături, mergi încet, cum să mergi...” a afirmat primarul Florin Moroiu. Întrebat și despre celelalte nemulțumiri ale localnicilor, privind lipsa apei potabile și a canalizării, edilul ne-a răspuns că există în derulare un proiect care ar urma să rezolve aceste aspecte, dar a recunoscut că lucrurile avansează greoi din cauza procedurilor de licitație. ”Proiectul cu apa este aprobat, a fost ridicat pe SICAP (n.r. –sistem informatic colaborativ pentru mediu performant de desfășurare al achizițiilor publice), este în curs de licitație, una internațională. Proiectul s-a aprobat în iarnă. Acum se lucrează la caietele de sarcini, să le ridice pe SICAP, pentru licitație pentru că sunt vreo 18 tronsoane care se licitează în tot județul. Cu bani europeni se realizează în mare parte, cam 90-95% . E valoare mare acolo, este a doua mare sumă după pod ca investiție. Unu, două milioane de euro. Cu canalizarea intrăm pe proiectele mai mici...”, a mai spus edilul din Salcia Tudor.