Investiție de 18 milioane. Chinurile facerii | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Investiție de 18 milioane. Chinurile facerii

* proiectul ce prevede amenajarea a trei parcuri noi în Centrul Vechi al Brăilei și reabilitarea străzilor de legătură între acestea trebuia să fie gata în noiembrie anul trecut, însă termenul de finalizare a fost amânat pentru luna aprilie a.c. * la cum stau lucrurile pe șantier, nici în aprilie nu prea sunt șanse să fie finalizată această investiție de 17,93 milioane lei, cofinanțată în proporție de 50% de Uniunea Europeană * constructor este firma ”Concivia”, ce justifică întârzierile prin apariția a tot felul de situații neprevăzute, despre care ar fi trebuit să se țină cont, totuși, când s-a întocmit proiectul tehnic

 

 

 

 

Amânări peste amânări pentru finalizarea proiectului de aproape 18 milioane de lei, ce prevede amenajarea a trei noi mini-parcuri în Centrul Vechi - printre care și cel din spatele Muzeului - și reabilitarea a trei străzi care asigură accesul la aceste parcuri. Firma ”Concivia” este constructorul angajat de Primărie, în urma unei licitații, pentru implementarea acestei investiții finanțate în proporție de circa 50% din fonduri europene, iar restul de la bugetul local. Când a semnat contractul de execuție, aceasta și-a asumat ca termen de finalizare data de 15 noiembrie 2022. La acea dată, însă, lucrările erau departe de a fi gata, chiar dacă cel mai vizibil front de lucru, cel de pe terenul de pe Calea Galați, din spatele Muzeului, începuse să prindă formă, apropiindu-se vag de ceea ce prezentau machetele arătate de Primărie când a demarat proiectul. Este vorba despre acel foișor din lemn, care inițial avea o formă rotunjită, ca de iglu, dar până la urmă a ieșit ceva țuguiat, ca un cort otoman... Pe lângă chioșcul de lemn, în mini-parcul din spatele Muzeului au fost schițate viitoarele alei și au fost amplasate, la sfârșitul anului trecut, câteva bănci din beton, cu un design destul de modern, precum și mai multe pubele tot dintr-un beton special, cu aspect plăcut. Toate aceste elemente de mobilier stradal au rămas, până la ora actuală, împachetate cu folia de plastic cu care au fost livrate de producător, în așteptarea momentului în care părculețul va fi, în sfârșit, finalizat și dat în exploatare. Așa le-a prins ninsoarea de la sfârșitul lui ianuarie, iar primii ghiocei ai primăverii le va găsi probabil cu foliile de plastic ceva mai rupte, dacă nu din cauza oamenilor atunci din cauza zăpezii, a vântului și a altor intemperii.

Pe lângă acest spațiu situat pe Calea Galați, nr. 2, proiectul intitulat ”Regenerare Zone urbane degradate sector 1” vizează amenajarea altor două terenuri care până acum figurau ca degradate, de pe Str. Mercur nr. 28 A lot 2 și Str. Mare 38A si 38 B în spații verzi de agrement precum și reabilitarea străzilor care asigură accesul la aceste parcuri, respectiv Vadul Schelei, Mare și Mercur. Până în toamna anului trecut, pe străzile în cauză, care coboară dinspre Grădina Mare spre zona portuară, au fost refăcute trotuarele, fiind pavate cu dale de granit de cea mai bună calitate, însă lucrările nu erau gata, fiind încă în execuție alveolele spațiilor verzi. În ceea ce privește parcurile de pe Str. Mercur și Str. Mare, acestea erau, înainte de ninsoarea din ianuarie, într-o fază incipientă de amenajare. De remarcat că pe parcursul lunilor decembrie și ianuarie, deși vremea a fost favorabilă, activitatea de pe acest șantier a fost foarte redusă, angajații firmei ”Concivia” putând fi văzuți când și când pe amplasamentul viitorului mini-parc de pe Calea Galați, de lângă Muzeu, și mai deloc pe celelalte străzi și viitoare parcuri incluse în proiect.

 

Neprevăzutele” care ar fi trebuit prevăzute în proiectul tehnic

Depășirea termenului de finalizare și activitatea restrânsă de pe șantier s-au datorat unor factori neprevăzuți. Asta reiese dintr-un răspuns primit de cotidianul nostru de la Direcția Programe Europene, instituția din cadrul Primăriei Brăila care este responsabilă de această investiție cu co-finanțare europeană. Printre rânduri se poate citi, totuși, că au fost și niște carențe la întocmirea proiectului tehnic, care nu ar fi ținut cont de anumite particularități ale străzilor în cauză și nici nu a luat în calcul aspecte precum accesul auto pe proprietățile riveranilor sau configurația unor parcări publice. Trebuie precizat că acest contract a fost câștigat la licitație, de fapt, de asocierea de firme "Concivia" Brăila - "Aldun" Brăila. Potrivit informațiilor primite de la Direcția Programe Europene, "Concivia" se ocupă de execuție, iar firma "Aldun" a făcut proiectul tehnic. În relația cu beneficiarul, adică cu Primăria Brăila reprezentată de Direcția Programe Europene, responsabilul de lucrare, per ansamblu, este "Concivia", în calitate de lider al asociației de firme care a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor. A mai fost încheiat un contract cu o firmă din Galați, ”Ziromet” SRL, dar aceasta asigură doar dirigenția de șantier.

Pe lângă omisiunile din proiectul tehnic au mai apărut și alte... neprevăzute. De exemplu, așa cum s-a întâmplat și în cazul altor investiții ce au constat în reabilitarea unor străzi, la scurt timp de la deschiderea șantierului cineva s-a gândit că ar fi bine, totuși, ca înainte de intervenția asupra trotuarelor și carosabilului, să se intervină și asupra rețelelor subterane de apă-canalizare. Astfel, contructorul a trebuit să întrerupă lucrările pe care le contractase cu Primăria, pentru a aștepta ca echipele Companiei de Utilități Publice ”Dunărea” să pună la punct rețeaua de canalizare de pe străzile în cauză. Acesta este, însă, doar unul dintre aspectele de care nu s-a ținut cont înainte de a se întocmi desfășurătorul de lucrări și de a se stabili termenul final de execuție al investiției despre care vorbim...

Iată răspunsul primit de la Direcția Programe Europene: ”Durata de execuție a lucrărilor conform contractului de execuție lucrări nr. 31938 din 27.11.2020 a fost estimată la 12 luni de la data 15.11.2021, când a fost dat Ordinul de începere lucrări. Această durată de execuție a lucrărilor a necesitat suplimentarea deoarece în perioada de realizare a lucrărilor prevăzute prin proiectul tehnic au intervenit situații neprevăzute.

La străzi s-a constatat necesitatea: corelării lucrărilor de extindere a rețelei de canalizare realizate de CUP Dunărea cu lucrările de reabilitare a străzilor din proiect; decopertării unui strat de beton, situat sub trotuarul existent, pe o suprafață de 360 mp neprevăzută în proiectul tehnic; intervenției asistenței de specialitate din partea CUP Dunărea ca urmare a apariției unor perne de apă pe străzile Vadul Schelei și Mare, ce a generat sistarea lucrărilor pe aceste tronsoane pe durate cuprinse între 40 și 80 zile calendaristice; intervenției asistenței de specialitate din partea CUP Dunărea pentru ridicarea la cotă a căminelor de apă și canalizare și pentru realizarea racordurilor între gurile de scurgere tip geiger montate prin proiect și căminele de vizitare; adaptării lucrărilor de reabilitare a trotuarelor în funcție de deschiderea fiecărui imobil la care au intervenit modificări în perioada dintre elaborarea proiectului tehnic și perioada de execuție a acestuia (modificări la accesul pietonal/ autoturisme); modificării cotelor parcării situată pe str. Mercur (patinoar) în corelare cu carosabilul acestei străzi pentru asigurarea accesului autovehiculelor de tonaj mare la depozitele de mărfuri din acea zonă”.

De asemenea, conform aceleiași informări, s-a întârziat cu lucrările și pentru că a trebuit reproiectat profilul străzii Mari, pe tronsonul situat dintre Str. Vadul Schelei și Str. Mercur și a intersecțiilor străzii Vadul Schelei cu strada Mare și cu strada Mercur, în vederea asigurării unui acces facil al autovehiculelor de tonaj mare la depozitele de mărfuri din zonă.

Nici amenajarea noului parc din spatele Muzeului nu a fost ferită de hibe ale proiectului tehnic care au trebuit corectate pe parcurs. Astfel, potrivit Direcției Programe Europene, pe terenul situat pe Calea Galați nr. 2 s-a constatat necesitatea modificării amplasamentului tabloului electric și al branșamentului electric, precum și cea a realizării unui sistem de irigații și de iluminat public în cadrul terenului situat pe Calea Galați nr. 2A, căruia Municipiul Brăila i-a dat destinația de spațiu de agrement, accesul în acest amplasament realizându-se doar prin terenul din Calea Galați nr. 2. Totodată, responsabilii au constatat că trebuie făcută o corelare a lucrărilor de amenajare peisageră între terenul ce face obiectul proiectului și terenul situat la adresa Calea Galați nr. 2A (proprietate publică), în vederea asigurării unui spațiu de agrement comun cu aspect unitar. S-a ajuns, de asemenea, la concluzia că trebuie asigurat un grad mai mare de umbrire în incinta foișorului din lemn care, după cum am precizat mai sus, nu prea seamănă, în varianta sa actuală, cu ceea ce fusese prezentat în schițele inițiale.

Motivat de aspectele prezentate și de faptul că acestea au generat decalarea activității de amenajare peisageră în luna noiembrie când condițiile meteo nu mai erau favorabile plantării materialului dendrologic, graficul de execuție al lucrărilor a fost actualizat prin Actul adițional numarul 2 la contractul de lucrări, cu prelungirea termenului de execuție până în luna aprilie 2023”, au precizat responsabilii de proiect din cadrul Direcției Programe Europene. Aceștia au încheiat, însă, cu o veste și mai rea, arătând că, de fapt, și termenul din aprilie ar putea fi prelungit, din cauza unei alte probleme apărute pe teren: ”La data prezentei (ultima decadă a lunii ianuarie n.n.) pe străzile Mare si Vadul Schelei executantul a constatat existența altor perne de apă și a solicitat intervenția asistenței de specialitate din partea CUP Dunărea. Această situație poate conduce la o sistare a lucrărilor pe tronsoanele de stradă afectate, implicit modificarea termenului de finalizare a lucrărilor”. Cum între timp a intervenit și ninsoarea care a blocat, din cauze naturale de această dată, șantierul pentru vreo două-trei săptămâni, pare tot mai evident că investiția care trebuia să fie gata în toamna anului trecut nu va fi finalizată nici în primăvara acestui an.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro