In unele cazuri, iresponsabilitatea apartine parintilor, care dau zeci de milioane doar pentru a le satisface copiilor dorintele, fara sa se gindeasca la consecinte. La fel de vinovati sint si patronii centrelor de inchirieri, care pun afacerile mai presus de viata, inchiriind scutere fara sa le pese daca doritorii mai au si alte cunostinte decit mersul pe bicicleta. Prea putini dintre cei care ies cu scuterele prin oras stiu ca, desi nu au nevoie de permis, trebuie sa indeplineasca niste cerinte pentru a putea circula cu acestea: mopedele sa fie inmatriculate la Primarie, iar ei sa faca dovada ca au absolvit un curs de legislatie rutiera. La nivelul judetului Braila sint inregistrate, la acest moment, 670 de mopede, in realitate numarul acestora fiind mult mai mare daca ii luam in calcul si pe proprietarii care nu s-au sinchisit sa le inregistreze. Potrivit Codului Rutier, mopedele nu sint considerate autovehicule si de aceea nu este necesara inmatricularea lor, ci doar inregistrarea. De acest lucru se ocupa Serviciul de Transport Public Local din cadrul Primariei, cu conditia ca mopedele sa fie omologate in conformitate cu prevederile legale. Inregistrarea se face pe baza unor acte de provenienta si din acel moment proprietarul va primi o placuta de culoare galbena pe care apar localitatea si numarul de ordine. Totusi, neinregistrarea scuter-ului este cea mai nesemnificativa problema pe care o ridica acest tip de vehicul. Mai grav este ca devin adevarate pericole pe sosele, pe de o parte din pricina inconstientei, dar si a lipsei de experienta in trafic.
"Sint periculosi pentru ca nu au un minim de cunostinte de legislatie rutiera si se expun foarte usor accidentelor, neasigurindu-se. Mai mult decit atit, este si teribilismul lor, pentru ca se deplaseaza cu viteze care nu sint adaptate la conditiile de trafic, se strecoara, jongleaza de pe o banda pe alta si atunci chiar pot fi victime ale accidentelor. Din fericire nu am avut accidente cu urmari grave, desi in ultima perioada numarul evenimentelor in care sint implicate mopede a crescut. Noi nu asteptam sa se creeze un precedent si venim cu masuri si propuneri. De exemplu, in perioada 20 iunie - 20 iulie, politistii rutieri au dat 1.157 de sanctiuni, ceea ce nu a constituit un fapt determinant pentru disciplinizarea acestei categorii de participanti la trafic. Si atunci am cerut sprijinul autoritatii locale sa intervina, pentru ca ea este cea competenta in a aprecia masurile privind siguranta rutiera. Astfel, am solicitat Consiliului Local Municipal sa emita o hotarire in baza careia sa putem ridica mopedele pentru imobilizare, daca le depistam in neregula. Si atunci proprietarul va plati o suma de bani pentru a-si lua inapoi mopedul si vom face asta pina cind isi vor da seama ca nu merge altfel. Nu avem forta necesara sa-i sanctionam pe toti si in acest sens am actionat si cu Politia Municipiului. Scopul nostru este acela de constientizare si nu urmarim un plan la sanctiuni (n.r. - asta in conditiile in care contravaloarea amenzilor ajunge la Primarie)", ne-a precizat comisar Dumitru Budes, seful Serviciului Politiei Rutiere Braila.
Desi trebuie sa aiba 16 ani, tinerii circula cu mopedul de la 13 ani
Legea are prevederi clare si in ceea ce priveste virsta minima pe care trebuie sa o aiba un tinar pentru a conduce un moped. Astfel, pentru a putea circula pe drumurile publice, conducatorul trebuie sa aiba virsta minima de 16 ani. Desi nu este nevoie de permis de conducere, tinerii au totusi nevoie de un curs de siguranta rutiera, care se efectueaza la scolile de soferi. Limita de virsta nu reprezinta insa un impediment pentru minorii teribilisti care circula cu mopedul chiar si la 13 ani, fara sa se gindeasca o secunda ca isi pun viata in pericol. Vinovatii principali in astfel de cazuri sint insa parintii, care indeplinesc toate dorintele odraslelor fara a se gindi la consecinte sau patronii centrelor de inchiriere, care vor sa faca bani cu orice pret. De cele mai multe ori scuteristii sint implicati in accidente rutiere pentru ca ignora legislatia, mai exact nu respecta semnele de circulatie sau nu stau la semafor, soferilor de autoturisme fiindu-le greu sa ii evite, mai ales cind nu acorda prioritate. Codul Rutier prevede si obligativitatea de a purta casca de protectie omologata si de a folosi luminile de intilnire pe toata durata deplasarii acestora pe drumurile publice. In ceea ce priveste viteza maxima admisa in afara localitatilor, pentru mopede aceasta este de 45 km/h. Toate prevederile ramin insa pe hirtie deoarece tinerii, din teribilism, le ignora cu desavirsire, fara sa se gindeasca la faptul ca acest lucru le poate fi fatal.
Patronii firmelor care inchiriaza astfel de vehicule sustin sus si tare ca nu dau scutere pe mina minorilor care nu au implinit virsta de 17 ani. Si chiar daca ar fi asa, nimeni nu poate garanta ca cel care inchiriaza mopedul este acelasi cu cel care il va si conduce. Dornici de senzatii tari, copiii apeleaza la prietenii mai mari sa le inchirieze scutere sau la tot felul de cunostinte binevoitoare. O alta dovada a inconstientei este si aceea ca nu poarta casti de protectie si dupa ce ca nu sint in stare sa stapineasca ghidonul, mai iau si pasageri la fel de necopti la minte ca ei. O alta problema ar fi ca societatile de profil sustin ca nu au dreptul sa le solicite dovada ca au urmat un curs de legislatie, asta in conditiile in care Politia Rutiera spune ca la autorizare aceasta este una din cerintele obligatorii. Astfel, unii dintre minori ajung in trafic fara a avea nici cea mai vaga idee despre ce inseamna sa conduci. Si nu e vorba despre tehnici de conducere, ci de faptul ca nu cunosc regulile de circulatie. Chiar daca la inchiriere tinerii primesc citeva indicatii, acestea sint legate de modul de functionare a mopedelor, fiind egale cu zero pentru cei care isi inchipuie ca le stiu pe toate si ca nu au nevoie de prea multa "carte" pentru a conduce un astfel de vehicul. De multe ori, scuteristii neexperimentati se bazeaza pe experienta celorlalti participanti la trafic, de parca soferii autoturismelor ar fi obligati sa ii evite de cite ori le ies in cale.
Doi scuteristi de numai 13 ani, implicati in accidente rutiere
In ultimele luni, tot mai multe mopede au fost implicate in accidente in urma carora tinerii care le conduceau au ajuns la spital sau pentru ca au ignorat Codul Rutier, au ranit alte persoane nevinovate. Un bilant estimativ arata ca de la inceputul anului s-au inregistrat 50 de evenimente rutiere ce au avut in "ecuatie" si un scuterist.
Zilele trecute, un minor in virsta de numai 13 ani s-a autoaccidentat dupa ce a pierdut controlul directiei, s-a dezechilibrat, si a intrat cu mopedul "Piaggio" intr-un stilp de lemn situat la intersectia dintre strazile Grivita cu Apollo. Minorul a avut noroc de data aceasta, el fiind ranit usor, totusi a fost transportat si internat la spital pentru ingrijiri medicale. La sfirsitul lunii iulie, un tinar mopedist, in virsta de 20 de ani, a fost lovit de un autoturism al carui sofer nu a respectat indicatorul "Cedeaza trecerea". In urma coliziunii, tinarul a suferit rani usoare si a fost transportat la spital, nefiind necesara internarea. Tot in luna iunie, un barbat de 45 de ani, care circula cu mopedul a fost lovit de o alta masina, tot din cauza neacordarii de prioritate. Pe 19 iunie, o tinara de 20 de ani, din orasul Ianca, a ajuns la spital, dupa ce a fost lovita de un moped. Victima traversa pe trecerea de pietoni cind a fost surprinsa si accidentata grav de un tinar, de 22 de ani, care circula cu scuterul. Nici luna mai nu a fost lipsita de evenimente rutiere in care au fost implicate motoscutere. Pe data de 1 mai un alt minor, de 13 ani, din Insuratei, a incercat sa intoarca brusc, fara sa se asigure si s-a tamponat cu un autoturism care circula regulamentar. Minorul, care nu purta nici casca de protectie, a fost ranit destul de grav, fiind necesara internarea la Spitalul de Urgenta. Tot in luna mai, un tinar de 19 ani, din judetul Teleorman, care conducea mopedul "Aprilia" pe Calea Calarasilor, a intrat intr-un autoturism Logan, pentru ca nu a mai avut rabdare sa stea la semafor. Incidentul s-a soldat cu ranirea grava a pasagerei de pe moped, in virsta de 20 de ani. Pe 16 mai, alt mopedist a fost lovit, pe strada Scolilor, de un autoturism care a efectuat un viraj la stinga si nu a acordat prioritate.
CASETA
De la 1 octombrie, RCA-ul va fi obligatoriu pentru scutere
Cresterea numarului de mopede din trafic, ca si a numarului accidentelor de circulatie produse, direct sau indirect, din cauza acestora a determinat autoritatile sa ia masuri de siguranta. Potrivit recentelor modificari ale Codului Rutier, aprobate de Guvern la sfirsitul lunii iunie, de la 1 octombrie, proprietarii si conducatorii de mopede au obligatia de a incheia asigurari de raspundere civila auto (RCA) pentru vehiculele lor. In acest fel, cei care conduc mopede, majoritatea tineri, predispusi la a circula imprudent, pot fi trasi la raspundere atunci cind provoaca accidente rutiere cu pagube materiale foarte mari. Cei care vor circula fara asigurare de tip RCA pe drumurile publice vor primi amenzi intre 1.000 si 2.000 de lei noi.