Asadar, din acest an s-a modificat modul in care se calculeaza taxa asupra mijloacelor de transport. Anul trecut, aceasta se determina in functie de capacitatea cilindrica prin inmultirea fiecarei grupe de 500 de centimetri cubi din aceasta grupa cu o valoare impozabila corespunzatoare. Pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica de pina la 2.000 de centimetri cubi (inclusiv), valoarea impozabila era de 7 lei pentru fiecare 500 cmc, iar pentru motoare mai mari de 2.000 de centimetri cubi, aceasta urca la 9 lei.
In conditiile noului Cod fiscal, impozitul se calculeaza pentru fiecare 200 de centimetri cubi sau fractiune din aceasta valoare. In plus, grila de impozitare a devenit mai complexa. Pentru autoturismele cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 de centimetri cubi, valoarea impozitului este de 7 lei pentru fiecare 200 de centimetri cubi sau fractiune.
De exemplu, taxa pentru un Logan cu motor de 1.390 de centimetri cubi este in acest an de 49 de lei (fata de 21 de lei in 2006) si de 56 lei pentru un Logan de 1.600 de centimetri cubi sau un CIELO de 1.500 de centimetri cubi.
In schimb, fiecare grupa de 200 de centimetri cubi are un impozit de 15 lei pentru autovehiculele cu motoare intre 1.600 si 2.000 de centimetri cubi, 30 de lei - intre 2.600 si 3.000 de centimetri cubi si 120 de lei pentru motoare mai mari de 3.000 de centimetri cubi.
Astfel, masinile cu motoare puternice vor fi impozitate mai sever. De exemplu, posesorul unui Volkswagen Passat cu motor de 1,9 litri trebuie sa plateasca un impozit de 150 de lei, fata de 28 de lei cit platea inainte. Cele mai mari impozite le vor plati insa proprietarii de SUV-uri. Astfel, taxa pentru un BMW cu motor de 4,4 litri a crescut de la 91 la 2.640 de lei.
Prima inmatriculare se taxeaza
Tot de la 1 ianuarie, a intrat in vigoare taxa speciala pentru autoturisme, care se achita cu ocazia primei inmatriculari in Romania. Acest impozit are ca scop descurajarea importurilor de masini rulate. Valoarea taxei este influentata de capacitatea cilindrica, vechimea masinii si norma de poluare, ultimul criteriu avind cel mai puternic impact. De exemplu, pentru o masina cu o vechime de 3 ani si un motor de 1,4 litri, taxa este de peste 1.000 de euro daca are un catalizator Euro 3 si de aproape 4.000 de euro - pentru Euro 1.
Si pentru masinile noi se plateste o taxa speciala, indiferent de zona de provenienta: productie interna sau import. In acest caz, nivelul taxei este insa mai scazut, deoarece modelele noi sint echipate cu catalizator Euro 4. Pentru o masina de acest fel cu o capacitate cilindrica de 1.400 de centimetri cubi, taxa speciala este de 160 de euro.