• pentru prima dată de foarte mulţi ani, licitaţia organizată de Primăria Brăila pentru efectuarea reparaţiilor stradale din municipiu nu a mai fost câştigată de “Tancrad” SRL Galaţi, sau de subsidiara acesteia, “Cricons” SRL • pe principiul preţului cel mai mic, contractul a fost câştigat de firma brăileană “Micatis Prod” SRL, care are ca asociat SC “Construcţia” SA din Tecuci • patronul “Micatis Prod” este Aurel Gropeneanu, afacerist remarcat până în prezent în domeniul agriculturii şi pisciculturii • acesta dă asigurări că, în pofida lipsei de experienţă, firma sa va face o impresie foarte bună pe teren, din punctul de vedere al calităţii lucrărilor • “Avem utilaje nou-nouţe”, spune acesta • primarul Dragomir speră şi el că firma “Micatis” va face treabă de calitate, avertizând că, în caz contrar, Primăria nu va recepţiona lucrările
Sunt deja mai bine de două luni de când nu s-a mai făcut nicio reparaţie pe străzi, în condiţiile în care gropile din oraş se înmulţesc în proporţie geometrică, iar şoferii sunt deja disperaţi de această situaţie. Din fericire, actuala stare de fapt este pe cale să se schimbe peste câteva zile, când vor putea fi văzute din nou utilaje la lucru. Pentru prima dată, însă, după foarte mulţi ani, nu va mai fi vorba despre utilaje ale firmei gălăţene “Tancrad” sau a subsidiarei acesteia, “Cricons” SRL. Asta deoarece cea mai recentă licitaţie organizată de Primărie pentru încredinţarea lucrărilor de reparaţii stradale a fost câştigată de o firmă brăileană. Este vorba, de fapt, despre o asociere de firme, formată de SC “Micatis Prod” SRL Brăila şi SC “Construcţia” SA Tecuci, însă, din câte se pare, “vioara întâi” în această asociere este “Micatis Prod”, firmă deţinută de omul de afaceri Aurel Gropeneanu.
“Boboc” în domeniul astupării gropilor din carosabil, Gropeneanu este cunoscut pentru afacerile derulate până în prezent în agricultură şi piscicultură, firmele sale având culturi pe sute de hectare din Insula Mare a Brăilei, dar şi concesiunea lacului Blasova din IMB. Mai nou, Aurel Gropeneanu a decis să intre şi pe piaţa plombării gropilor şi asfaltărilor de drumuri. Firma controlată de el, “Micatis Prod” SRL, este o apariţie nouă în domeniu, însă cu toate acestea a reuşit să câştige licitaţia organizată de Primăria Brăila, pe criteriul preţului cel mai mic. Astfel, “Micatis” s-a oferit să repare suprafeţele de carosabil solicitate de Primăria Brăila la preţul de 5.509.055 lei plus TVA. Bugetul alocat de Primărie pentru întregul pachet de lucrări fusese de 6.534.764 lei fără TVA, deci economia rezultată datorită ofertei înaintate de “Micatis Prod” SRL depăşeşte, cu puţin, un milion de lei. Viceprimarul Alexandru Jantea ne-a declarat că diferenţa de bani va fi redistribuită spre alte investiţii, în cadrul rectificării bugetare care se va face luna aceasta.
După cum v-am mai informat, la licitaţie s-au înscris patru ofertanţi, dintre care doi din Brăila. Este vorba despre firma “Eurobuilding” şi asocierea de firme “Micatis” - “Construcţia”. Ceilalţi doi ofertanţi au fost din Galaţi: “Citadina 98”, în spatele căreia se află, de fapt, “Vega 98” şi “Cricons”, care are aceiaşi patroni ca şi “Tancrad” SRL. Termenul limită de depunere a ofertelor a fost 1 septembrie, iar principalul criteriu de adjudecare a fost preţul cel mai mic. A durat câteva săptămâni până la parcurgerea întregii proceduri legale, iar deschiderea ofertelor s-a făcut săptămâna trecută. În etapa finală, oferta câştigătoare s-a dovedit a fi cea făcută de asocierea “Micatis” - “Construcţia”, care s-a angajat să facă lucrările la cel mai avantajos preţ, respectiv 5.509.055 lei plus TVA.
Spre deosebire de lictaţiile precedente, nu s-a mai făcut nicio contestaţie, astfel că procedura nu a mai trebuit prelungită la nesfârşit. Pe 10 octombrie, primarul Marian Dragomir a semnat contractul cu asocierea de firme “Micatis Prod” Brăila - “Construcţia” Tecuci. Abia spre finalul săptămânii viitoare va putea începe, însă, treaba efectiv pentru că, după cum ne-a explicat primarul Dragomir, firmele în cauză mai au termenul legal de cinci zile pentru constituirea garanţiei lucrărilor, plus alte trei zile pentru notificarea Primăriei că a fost constituită această garanţie ce reprezintă aproximativ 10% din valoarea contractului.
Chiar dacă lucrarea a fost adjudecată pe criteriul preţului cel mai mic, de o firmă fără experienţă în domeniul reparaţiilor stradale, primarul Marian Dragomir îşi păstrează optimismul, spunând că se aşteaptă ca cei de la “Micatis” Prod să facă treabă bună. “Îi avertizez de pe acum că, dacă nu fac lucrări de calitate, nu le recepţionăm!”, ne-a declarat edilul-şef.
La rândul său, Aurel Gropeneanu dă asigurări că totul va fi bine. Scuzându-se că nu poate oferi mai multe detalii deoarece este plecat din ţară pentru câteva zile, proaspătul patron de firmă de asfaltări ne-a spus, în cadrul unei scurte conversaţii telefonice, că toate utilajele cu care se va ieşi pe teren sunt nou-nouţe, la fel cum este şi staţia de asfalt recent achiziţionată de firma sa, cu o capacitate de 120 tone pe oră. “Dacă n-o să facem treabă bună, la altă licitaţie nici nu mă mai duc. Dar eu vă zic că o să fie bine! Avem utilaje noi, avem deja suficienţi angajaţi încât să facem trei echipe de lucru. Acum, urmează să arăt şi eu contractul unui avocat, apoi să constituim garanţia şi după aia dăm drumul la treabă. Cred că în jurul datei de 20 octombrie o să ieşim pe teren”, ne-a spus Gropeneanu.
Contract mult mai generos decât precedentul
Noul contract va avea ca termen de finalizare 12 luni, iar suprafeţele reparate în cadrul acestuia vor fi de câteva ori mai mari faţă de precedentul. Astfel, pentru reparaţii carosabil este prevăzută suprafaţa de 146.700 metri pătraţi, pentru drumuri împietruite s-au prevăzut 40.000 mp, pentru pavaje 9.000 mp, pentru trotuare şi alei 5.500 mp, iar pentru borduri 4.500 metri liniari.
Reamintim că, în precedentul contract, care a fost adjudecat de firma gălăţeană “Cricons” SRL, Primăria Brăila a contractat, contra sumei de 2.396.587 lei, turnarea de asfalt pe 25.503 metri pătraţi de carosabil şi pe 5.937 mp de trotuare şi alei pietonale. De asemenea, contractul a mai prevăzut montarea de 3.437 metri liniari de borduri, plus 2.500 metri liniari pentru situaţiile neprevăzute, cum ar fi surpările unor sectoare de stradă. În fine, au mai făcut obiectul contractului reparaţiile efectuate pe o suprafaţă de 2.812 mp de drumuri împietruite şi repararea a 937 mp de pavaje.
Din 12 februarie, când a început efectiv lucrările în teren, firma “Cricons” a “acoperit”, până în lunile iulie-august, întreaga suprafaţă de 25.503 mp de carosabil pe care se obligase să o repare, prin plombări sau covoare asfaltice. Din aceasta, 7.660 mp reprezintă covorul asfaltic turnat pe Vadul Ghecetului, mai exact pe porţiunea de şosea dintre municipiul Brăila şi punctul de trecere bac spre Smârdan. Restul de până la 25.503 mp sunt plombele asfaltice turnate pe principalele artere ale municipiului şi pe străzile pe unde au trasee mijloacele de transport în comun.
Constituirea propriei Divizii de Reparaţii Stradale a Primăriei, pe ultima sută de metri
După cum v-am mai informat, ca să nu mai depindă de licitaţiile care prezintă riscul de a întârzia foarte mult începerea lucrărilor, din cauza eventualelor contestaţii, Primăria Brăila continuă demersurile pentru înfiinţarea unei divizii de reparaţii stradale. Aceasta ar urma să funcţioneze, de anul viitor, în cadrul Serviciului de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală, având 10 angajaţi, dintre care un inginer, un tehnician şi opt muncitori specializaţi să manevreze utilaje specifice. Primăria vrea să cumpere 10 utilaje, însă la licitaţia organizată în acest sens s-au primit oferte doar pentru şapte. Au mai rămas de depus oferte pentru basculantă, miniîncărcător frontal şi buldoexcavator, pentru care se vor organiza noi licitaţii.
Reamintim că, recent, edilul şef a ţinut să explice şi de ce consideră oportună organizarea unei astfel de divizii care să preia lucrările de reparaţii stradale, care în prezent sunt efectuate de firme angajate în urma unor licitaţii. “Atunci când lucrezi cu propriii angajaţi şi cu propria divizie, nu vei plăti niciodată 19% TVA unei societăţi, nu vei plăti niciodată profit unei alte societăţi. Vom achiziţiona materia primă, mixtura asfaltică, direct de la o staţie, în baza unei licitaţii publice, postate pe SEAP. Şi atunci, lucrând, cum se spune, doar cu utilajele noastre, fără a avea utilaje închiriate şi a le plăti şi altora profitul lor, cu siguranţă ieşim mai ieftin. Am făcut aceste simulări în urma cărora au rezultat aceste date. În plus, nu trebuie să uităm ce s-a întâmplat în 2016 cu acele contestaţii care ne-au întârziat foarte mult cu începerea lucrărilor”, ne declara primarul Marian Dragomir, în urmă cu câteva săptămâni.
Tot atunci, Dragomir a mai precizat că angajaţii diviziei de reparaţii stradale vor lucra doar pentru astuparea gropilor de pe carosabil şi trotuare, în timp ce lucrările mari ce presupun modernizarea unor străzi prin turnare de covor asfaltic vor fi încredinţate unor firme specializate, în urma unor licitaţii. „Noi la început vom merge pe zona aceasta de reparaţii stradale, trotuare, mici parcări în zona dintre blocuri. Vom face distincţie între lucrările de amploare şi cele mai mici pe care putem să le facem cu utilajele şi oamenii proprii. În perioadele în care vremea nu va permite astfel de activităţi, angajaţii diviziei vor avea alte sarcini în cadrul SUPAGL. În schimb, de tot ceea ce ţine de modernizare străzi, cum este de exemplu Şoseaua Focşani, din cartierul Chercea, sau cum sunt străzile împietruite ce urmează să fie asfaltate, din Lacu Dulce, din zona Radu Negru - Buzăului - Viziru, din zona Brăiliţa plus Vidin, deci tot ce ţine de proiectele mari, se vor ocupa societăţi care vor da garanţie la lucrări, care au personal şi experienţă”, a punctat primarul.