Transportatorii rutieri de mărfuri au comunicat că au oprit, luni, activitatea şi nu au mai trimis maşini în curse, iar autocamioanele care sunt pe trasee se vor duce în parcări, a declarat pentru Mediafax, Augustin Hagiu, reprezentantul Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR). Traficul a fost blocat pe centura ocolitoare a Sibiului şi îngreunat în Arad, pe DN7, spre frontiera cu Ungaria, din cauza protestului transportatorilor. Proteste ale transportatorilor au avut loc şi în judeţele Cluj şi Vâlcea.
Augustin Hagiu a spus că transportatorii rutieri de mărfuri aşteaptă, în primul rând, ca Ministerul Transporturilor să îşi respecte promisiunile asumate prin minuta semnată în luna mai, în urma cărora protestele anunţate atunci au fost suspendate.
Hagiu a precizat că după ce vor fi rezolvate solicitările menţionate în minuta încheiată în luna mai, se poate intra într-un dialog cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
În minuta din 22 mai, semnată de Relu Fenechiu, ministru al Transporturilor în acea perioadă, şi reprezentanţii UNTRR şi CNR, Radu Dinescu şi Meyer Siegfried, se arăta că, în maxim 30 de zile, MT va analiza propunerile partenerilor sociali şi, ulterior, va propune un program punctual pentru soluţionarea problemelor.
De asemenea, în document se menţiona că vor fi constituite subcomisii de specialitate, formate din reprezentanţi ai MT şi ai transportatorilor, care să dezbată şi să promoveze modificări şi completări ale unor acte normative.
Confederaţia Naţională Rutieră a anunţat, în 5 decembrie, că din 9 decembrie transportatorii rutieri de mărfuri opresc activitatea, pe termen nelimitat, susţinând că "au epuizat toate căile diplomatice" în relaţia cu autorităţile, care nu îşi respectă angajamentele, şi că cea mai recentă "lovitură" din partea Guvernului este creşterea accizelor la carburanţi.
Potrivit CNR, în ultimele luni, patronatele din transporturi au transmis propuneri către Guvern, Ministerul Muncii şi Ministerul de Finanţe, incluzând şi soluţii pentru combaterea evaziunii fiscale, însă adresele oficiale ale confederaţiei nu au primit răspuns, iar ministru Ramona Mănescu "a refuzat întâlnirile cu reprezentanţii patronatelor membre CNR".
Pe de altă parte, transportatorii rutieri de mărfuri susţin că mai primesc încă o lovitură de la Guvern prin scumpirea carburanţilor, prin creşterea accizei şi prin noua taxă de 7 eurocenţi.
Reprezentanţii CNR au cerut Guvernului corectarea "anomaliilor legislative actuale, eliminarea actelor de corupţie şi un dialog constructiv". Aceştia au criticat existenţa unor suprapuneri legislative şi situaţiile în care mai multe acte normative reglementează aceleaşi situaţii.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România are 13.000 de membri, operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.
Magazinele, în pericol
Prelungirea grevei transportatorilor mai mult de două zile va afecta aprovizionarea marilor reţele de magazine în special cu produse proaspete, precum fructe, legume, lapte, carne şi peşte, arată Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR).
"În prezent, reţelelele de magazine membre ale AMRCR au stocurile asigurate, însă dacă greva va dura mai mult de două zile putem anticipa că vor apărea probleme în primul rând la produsele proaspete - legume, fructe, lapte, carne şi peşte, dar ulterior şi stocurile celorlalte mărfuri vor avea de suferit", a declarat, într-un comunicat, Delia Nica, director executiv al AMRCR.
Asociaţia speră ca părţile implicate să găsească soluţii la problemele transportatorilor, printre care şi creşterea accizei la carburanţi.
Asociaţia a fost constituită în anul 2003 şi cuprinde retailerii Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, Real, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, Mega Image, Penny Market, Lidl, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Hornbach, OBI şi Mobexpert.