Inspectorul scolar general Iulian Danielescu a precizat ca varianta propusa, de a se renunta la continuarea investitiilor pentru majorarea salariilor este paguboasa si imposibila, practic, in anumite cazuri. "Daca ultimii bani din acest an nu ajung, asa cum ni s-a promis, unele investitii sint pericol pentru ca nu pot intra in conservare si se vor pierde bani, iar alte investitii, daca vor fi intrerupte, pun in pericol chiar existenta cladirii. De exemplu, la Scoala “Spiru Haret” acum se lucreaza la fundatie si daca se intrerupe lucrarea, cladirea intreaga este in pericol si este o cladire de patrimoniu", a explicat prof. Iulian Danielescu. Si din punctul de vedere al primarului Aurel Simionescu, sistarea investitiilor este o problema, insa acesta a mai precizat: "Trebuie sa se tina cont ca in scoli exista doua categorii de salariati, profesorii si personalul nedidactic, platit de la bugetul local. Daca se vor mari salariile profesorilor cu 50%, iar salariile celor din nedidactic, si asa mici, vor ramine la fel, atunci vom crea tensiuni intre oameni si nu cred ca este bine sa stirnim o categorie de salariati impotriva alteia. Nu putem avea bugetari de categoriile I, II sau III".
Dumitru Sisu, liderul local al Confederatiei Sindicatelor Democrate din Romania, a spus ca nici nu se pune problema maririi salariilor pe seama reducerii investitiilor, pentru ca ei nu sint nebuni. "Noi cerem aplicarea legii pentru invatamint. Stim ca sint sectoare care vor cere apoi si ele mariri, dar cred ca este bine sa se discute cu partile implicate si sa se rezolve problemele", a spus si liderul Dumitru Sisu. In acest cadrul oficial a protestat in numele angajatilor din administratia din mediul rural primarul din Maxineni, Mihai Ruse, care a subliniat ca salariile cele mai mici din tara sint in administratia din mediul rural, ca daca se vorbeste de venituri, un invatator cu vechime pleaca acasa lunar cu cinci milioane de lei vechi in plus fata de primar.
O interventie neasteptata a avut liderul sindical de la Santierul Naval "Aker", Alexandru Gurgu, reprezentant al Blocului National Sindical, care a spus ca vorbeste in numele angajatilor din sistemul privat. "Este adevarat, ca legea trebuie respectata, dar vad ca se uita cine face banii care formeaza cea mai mare parte din buget. E usor sa ceri si sa imparti ceea ce fac altii. La Santierul Naval, in 2008 salariile au crescut cu 30%, in timp ce productia a crescut de doua ori. Trebuie sa va uitati apoi si in lume ce se intimpla, si in tara, sint fabrici care isi inchid portile. Sistemul privat, cel care da bani la buget, gifiie. Sintem toti cetateni ai acestei tari si trebuie sa facem in asa fel incit ea sa reziste crizei economice", a spus Alexandru Gurgu.
Federatia "Spiru Haret" a hotarit data grevei de avertisment - 3 noiembrie
Ieri, la Bucuresti s-au intilnit reprezentantii celor patru federatii sindicale din invatamint pentru a stabili pasii comuni de protest. Cum de primul pas, organizarea de miting de protest, s-a trecut deja, urmeaza grevele de avertisment.
"Spiru Haret" face prima greva de avertisment, pe 3 noiembrie, urmeaza Federatia Educatiei Nationale (FEN) pe 6 sau 7 noiembrie, iar pe 10 noiembrie Federatia Sindicatelor Libere din Invatamint (FSLI). Daca in toata aceasta perioada nici in Parlament, nu se ia nici o masura pentru aplicarea legii, FSLI deja a hotarit ca din 18 noiembrie sa se intre in greva generala. "Luni, pe 3 noiembrie, noi vom stabili diferite forme de protest pentru intreaga zi, nu numai pe parcursul celor doua ore de greva de avertisment. Dupa aceasta zi vom vedea ce se va mai intimpla, ce se va discuta in Parlament pe 10 noiembrie, cind va fi votata sau nu motiunea de cenzura", a spus liderul SIB, Valeriu Partene.
La discutiile de ieri dintre ministrul Anton Anton si reprezentantii sindicatelor, ministrul a afirmat ca salarizarea din invatamint este prea rigida, ca nu exista o componenta fixa si una variabila a salariilor si ca ar fi nevoie de o noua grila de salarizare. Demnitarul a mai spus ca pentru noua grila de salarizare ar trebui ca evaluarea performantelor cadrelor didactice sa se faca dupa criterii clare, bine gindite, care sa scoata in evidenta pozitia acestora in comunitatea din care fac parte.