După cum vă informam într-o ediţie recentă a cotidianului nostru, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă "Dunărea" Brăila a efectuat măsurători la punctul de lucru al societăţii "Setcar" SA, în urma cărora a stabilit că deşeurile provenite de pe nava "MSC Flaminia" şi depozitate în incinta unităţii respective nu prezintă niciun risc, nici din punct de vedere chimic şi nici radiologic. Ieri, şi Garda de Mediu Brăila ne-a transmis un comunicat, precizând că a făcut, la rândul său, un control la baza de lucru a "Setcar", fără a descoperi încălcări ale legislaţiei de mediu în privinţa gestionării deşeurilor aduse de pe nava "Flaminia".
Astfel, Garda de Mediu ne-a informat că SC "Setcar" SA a adus la Brăila 315,2 tone de deşeuri solide (amestec de zgură, cenuşă şi alte componente) provenite din decontaminarea, pe o platformă din portul Constanţa, a componentelor metalice extrase de pe nava "Flaminia". Transportul celor 315,2 t de deşeuri s-a făcut în perioada 14 octombrie - 2 noiembrie 2013, în baza autorizaţiilor obţinute de la Agenţia pentru Protecţia Mediului Brăila şi de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă "Dobrogea" Constanţa.
Pe 20 noiembrie 2013, SC "Uni-Recycling" SRL Bucureşti - firmă cu care "Setcar" Brăila a fost asociată pentru decontaminarea componentelor metalice de pe "Flaminia" - a notificat APM Brăila că va procesa, în Baza de neutralizare a "Setcar", cele 315,2 t de deşeuri. Procesarea propriu-zisă a deşeurilor a început pe 21 decembrie 2013 şi a constat în sortarea granulometrică şi sortarea magnetică a părţilor metalice, rezultând două categorii de deşeuri. Ulterior, întreaga cantitate a fost sortată, ambalată corespunzător şi depozitată selectiv pe cele două componente, în depozitul autorizat din punct de vedere al protecţiei mediului din baza "Setcar" SA.
"Garda Naţională de Mediu - Comisariatul Judeţean Brăila a constatat că până la 9 ianuarie 2014, activităţile desfăşurate în baza de neutralizare, privitoare la deşeurile menţionate, s-au derulat cu respectarea autorizaţiilor de mediu şi a prevederilor legale în vigoare în domeniul protecţiei mediului", se arată în comunicatul de presă semnat de Carmen Popoacă, comisar şef al Gărzii de Mediu Brăila.
Reamintim că "Setcar" Brăila este una dintre cele trei firme româneşti care s-au ocupat de decontaminarea deşeurilor metalice de la bordul navei "Flaminia", care a trecut printr-un puternic incendiu, în timp ce transporta sute de containere pline cu diverse produse, inclusiv substanţe chimice. Operaţiunile de decontaminare s-au desfăşurat în portul Constanţa, fiind "spălate" acolo, prin metode specifice, peste 2.000 t de resturi provenite din containere şi pereţi ai vaporului. Zgura rezultată în urma spălării resturilor metalice a fost adusă la punctul de lucru Brăila al "Setcar", situat în incinta fostului combinat chimic de la Chiscani, pentru a se extrage particulele de fier, în vederea valorificării. Oxizii de fier au fost separaţi de masa reziduurilor prin procedura magnetizării. În total, din 315,2 tone de reziduuri transportate la Brăila, s-au extras 100 tone oxid de fier. Ceea ce a rămas reprezintă deşeuri de diverse compoziţii chimice, care urmează să fie expediate în Germania, unde vor fi îngropate într-o fostă mină de sare, ce reprezintă la ora actuală cel mai mare depozit subteran de deşeuri periculoase din Europa.