Eu, care am fost un fan cyberpunk (n-am fost un fan al scrierii de pastise dupa Gibson insa), pot spune ca nici space opera n-a avut o soarta mai buna, ca omenirea n-a luat-o la goana printre galaxii etc. Asa ca, dati-mi voie, pentru salvarea aparentelor cel putin, sa adaug la toate astea un "nu inca". Editorialistul ajunge la esuarea experimentului romanesc cyberpunk "si pentru ca anume simboluri vehiculate au fost complet rupte de realitatea romaneasca", ceea ce trebuie sa recunosc ca asa este, numai ca in general SF-ul (nu mai vorbesc de fantasy) e rupt de orice realitate - chiar daca sintem tentati sa spunem ca Romania este o tara SF.
Revenind la cyberpunk, eu cred ca acesta a fos un moment al SF-ului, foarte datat, iar importanta lui imi pare a consta in aceea ca a fost o bresa intr-un status quo al genului, care i-a oferit acestuia posibilitatea de a evada, de a explora noi posibilitati, mai adecvate omului de sfirsit de mileniu II. De fapt, si in spatiul anglo-saxon, si la noi, cei care au scris cyberpunk s-au indreptat apoi spre altceva. Fac apel la memoria cititorului si amintesc volumele semnate de Don Simon, Ana-Maria Negrila, Sebastian A. Corn (chiar si pe ale subsemnatului), la care adaug nuvelele publicate in ultima vreme de Danut Ivanescu. Ce-a mai ramas din cyberpunkul romanesc?
intrebarea si-o pune si editorialistul revistei pro-Scris: "ce a ramas in urma cyberpunkului romanesc? A meritat, fie si dintr-un punct partizan de vedere?" Eu zic ca da, a meritat. Fie si pentru ca asa s-a nascut, daca nu o generatie, cum se zicea in anii '90, macar un grup de scriitori care au evoluat ulterior pe cai proprii si care au ramas scriitori valorosi, inscrisi intr-o tendinta evidentiata si de Catalin Ionescu: "se poate afirma cu relativa certitudine ca science fiction-ul romanesc se reorienteaza - si ca domeniul vizat este cel al fantasticului. Si lucrul acesta este, in sine, laudabil."
Totul e bine cind se sfirseste cu bine. Sau, altfel spus, pupat toti piata edependentii.