• o femeie ne-a sesizat că se simte înşelată de o agenţie de publicitate care-şi desfăşoară activitatea pe str. Mihai Eminescu, nr. 74, pentru că ar fi fost păcălită să plătească anumite sume de bani pentru a apărea în cataloage şi broşuri cu reclame la diverse produse • aceasta şi-ar fi dat seama că a fost victima unei escrocherii, după ce a găsit pe internet un articol despre respectiva agenţie, în care era dezvăluită metoda de ţepuire a oamenilor naivi • reporterii “Obiectiv-Vocea Brăilei” s-au lăsat abordaţi de către această agenţie şi, într-adevăr, ţi se promite că urmează să apari în reclame pentru produse cosmetice ale unor mari branduri • în realitate, una dintre firmele renumite menţionate de cei din agenţie ne-a infirmat că ar avea o astfel de campanie în Brăila • “Scenic Walking” SRL, aşa cum se recomandă agenţia, este, în actele Registrului Comerţului, “All Sorts Of People”, cu asociat unic Cocoş Corina-Lucia • nici urmă pe internet despre agenţie ori despre asociat
Te abordează pe stradă, îţi fac complimente, îţi aruncă-n ochi nişte sume fabuloase pe care le-ai putea obţine dacă te laşi fotografiată şi te invită la sediu. Apoi, te preiau alte persoane, îţi enumeră câteva branduri, fie de produse cosmetice, fie de haine etc., te face să te simţi un top-model nedescoperit încă de casele de modă şi, la final, îţi împing sub nas un contract prin care tu te obligi să le plăteşti o “mică” taxă de înscriere, bani pe care ţi-i vei recupera înzecit, aşa cum îţi promit ei. Semnezi, faci plata, ţi se face o fotografie de identificare şi apoi pleci acasă, aşteptând să te contacteze pentru prima şedinţă foto profesională din viaţa ta, pentru un mare brand. Apoi, eşti sunat, chemat la sediu unde ţi se promit alte beneficii uriaşe, fabuloase chiar, iar la final, din nou, îţi solicită o anumită sumă de bani mult mai mare decât taxa de înscriere. Experţi în manipulare, te vor lăsa cu portofelul gol, asta dacă nu te trezeşti la timp la realitate. Ei sunt persoanele care racolează copii, tineri şi chiar şi persoane vârstnice pentru agenţiile-fantomă de publicitate, o metodă veche de a ţepui financiar oamenii de bună-credinţă, dar tot timpul reinventate şi care încă mai reuşesc să facă victime. O astfel de agenţie-fantomă funcţionează de vreo săptămână, chiar în Centrul Vechi al Brăilei, la câteva sute de metri de sediul Poliţiei Brăila. Trei persoane, îmbrăcate în geci de culoare galbenă stau în faţa sediului de pe Mihai Eminescu, nr. 74, şi te abordează făcându-ţi complimente, invitându-te apoi să intri în sediul lor pentru mai multe detalii. În acte, societatea figurează cu numele “Scenic Walking” SRL, cu sediul social în Bucureşti şi cu punct de lucru în Brăila. Deşi mulţi brăileni au auzit de pe la televizor de astfel de ţepari, există şi persoane naive, de bună-credinţă care pică în plasa acestor firme.
Zilele trecute, o femeie i-a crezut pe cuvânt că va apărea în cataloage şi broşuri, făcând reclame la obiecte vestimentare de la branduri mari. Ne-a rugat să-i protejăm identitatea, pentru a nu putea fi identificată nici de firma din Centrul Vechi, nici de apropiaţi, deoarece nu e tocmai o situaţie plăcută să pierzi câteva sute de euro pentru nişte vorbe frumoase. Persoana respectivă vrea însă, să tragă un semnal de alarmă asupra acestor ţepe şi să nu mai pice şi alţi oameni naivi în plasa agenţiei respective.
Femeia ne-a povestit că, în urmă cu puţină vreme, se plimba pe fosta Republicii, când a fost abordată de două persoane. “Aş dori să vă atrag atenţia asupra unei înşelătorii care se petrece chiar pe strada sediului dumneavoastră, la nr. 74 (str Mihai Eminescu/Republicii). O pretinsă agenţie de modeling acostează lumea pe stradă, spunând că au nevoie de respectiva categorie de vârstă pentru reclame.
Şi eu am fost abordată (...). Am achitat taxa de 120 lei, pentru înscriere şi pentru fotografia de identificare”, şi-a început povestea. A urmat apoi un telefon din partea agenţiei şi o invitaţie la sediul acesteia. Ajunsă acolo, femeii i s-a spus un scenariu extraordinar de frumos, conform căruia urmează să apară în cataloage şi broşuri, contra sumei de 300 euro/oră (!). Daaar, până la a fi faimoasă şi plină de bani, mai e un singur impediment...financiar. Ar mai fi fost nevoie de o şedinţă foto profesională, care ar fi costat 2.000 euro, iar agenţia s-a oferit să suporte 1.600 euro din acea sumă, diferenţa trebuind a fi acoperită din buzunarul victimei. Femeia a achitat, a primit bon fiscal şi a semnat un contract cu Scenic Walking SRL, contract în care, atenţie, suma dată de victimă este menţionată ca fiind contravaloarea unui album foto cu 15 fotografii şi cam atât. Niciun cuvânt despre suma totală de 2.000 euro, din care ea, agenţia-fantomă, se oferă să achite 1.600 euro.
Abia după ce a ajuns acasă, femeia a căutat pe internet mai multe detalii despre agenţia de publicitate şi a descoperit, cu stupoare, un articol din presa hunedoreană, datat din 5 februarie 2019, în care erau relatate ţepele date de aceeaşi Scenic Walking hunedorencelor. “Din câte am înţeles, contractul este în aşa fel întocmit încât să-i apere în faţa oricăror pretenţii, dar ar fi foarte util să se facă cunoscută înşelătoria, în aşa fel încât să nu mai cadă şi alţi oameni în plasa acestor escroci, pretinşi profesionişti, care complimentează inclusiv persoanele trecute de o anumită vârstă, în special femeile, şi care astfel devin vulnerabile în faţa lor şi dispuse să plătească sume mari”, a adăugat femeia.
Reporter «Obiectiv-Vocea Brăilei», abordat de agenţie, apoi dat afară pentru că punea multe întrebări
Pe parcursul documentării acestui subiect, un reporter “Obiectiv-Vocea Brăilei” s-a lăsat abordat de “gecile galbene”. Un băiat a recitat un text, după intonaţie parcă învăţat pe de rost: “Avem o campanie pentru a promova noile produse cosmetice şi avem nevoie de câteva fete frumoase ca tine. Nu trebuie să faci nimic, vii o dată pe lună la noi. Dacă doreşti, eşti machiată, aranjată, coafată, îţi rămâne un produs la alegere cadou şi la finalul activităţii eşti plătită cu sume între 50 şi 80 euro pe oră. Aceasta este agenţia noastră. Te invit pentru a lăsa un număr de telefon şi a-ţi da colega mea mai multe detalii. Haide!”, a spus băiatul, în timp ce deschidea uşa agenţiei pentru ca reporterul să intre în sediul agenţiei. În interior, erau două tinere, fiecare având masa ei, căci birou e mult spus. Pe pereţi, sunt lipite hârtii A4 imprimate cu diferite portrete, despre care fetele spun că sunt fotografii realizate de agenţie. Într-o muzică asurzitoare ce provenea de la o boxă portabilă, cu sonorul la maximum, una dintre tinere încerca să “vândă” iluzii. “Ce vârstă aveţi? Aţi mai colaborat cu agenţii de publicitate? Vă veţi ocupa de promovarea produselor cosmetice de la Garnier, Yves Rocher, Bio Derma. Pentru început, vi se vor face câteva fotografii, fotografii ce se vor distribui ca (neinteligibil) în broşuri, cataloage. Evident, veţi fi plătită pentru folosirea imaginii. Nu vă îmbogăţiţi, este vorba despre sume între 30 şi 50 euro. Colaborarea se face lunar, cu 12 şedinţe, una pe lună. Însă nu vă obligăm să le acceptaţi pe toate. (...) O să vă sunăm cu două zile înainte ca de luni până duminică, să vă programaţi şi dumneavoastră timpul. Noi va trebui să vă facem o poză de identificare, asta ca să ne asigurăm că nu ne trimiteţi pe altcineva. Dumneavoastră veţi achita înscrierea în valoare de 120 lei. Suma care se achită în momentul de faţă reprezintă, practic, o garanţie şi vi se restituie încă de la prima şedinţă la care veţi participa. Dacă dumneavoatră nu veniţi niciodată, pierdeţi garanţia. Practic, e o motivaţie pentru fiecare beneficiar în parte să se întoarcă măcar o dată, pentru că noi, fiind intermediari, suportăm costurile primei şedinţe. De aceea se impune garanţia prin care să vă obligăm indirect să vă întoarceţi măcar o dată ca şi noi şi dumneavoastră să ne recuperăm investiţia şi să ieşim în profit. În cazul în care nu vă va plăcea, puteţi să vă puteţi retrage fără niciun fel de plată”, ne-a spus tânăra care, abia la finalul discuţiei, s-a recomandat a fi o anume Mihaela Popa. Dacă persoana care ne-a sesizat cazul a fost pusă se semneze un contract, în cazul reporterului “Obiectiv-Vocea Brăilei” era vorba doar de un acord de colaborare. Evident, în actul pe care tânăra insista ca reporterul să-l semneze apărea denumirea agenţiei, “Scenic Walking”. “Nu e un contract, e o colaborare între părţi în care nu aveţi obligaţii. Acolo sunt doar obligaţiile noastre şi ne lăsaţi dumneavoastră numele, prenumele şi numărul de telefon să vă putem contacta. Avem şi un site, care în momentul de faţă este blocat pentru că nu se desfăşoară nicio activitate în Brăila. Momentan nu s-a început nimic în Brăila”, a adăugat “Mihaela”. Site-ul la care a făcut referire este www.all-for-artist.com, care era stipulat în actul de colaborare.
Yves Rocher: «Societatea noastră nu are nicio implicare!»
Prima şedinţă, în cazul reporterului, urma să aibă loc între 10 aprilie şi “până-n Paşti”, cu condiţia să achite cei 120 lei. Reporterul a refuzat să semneze vreun act şi să plătească, cerând timp de gândire. “La ce să vă gândiţi? Nu e o decizie majoră care să vă schimbe viaţa. E un proiect (...). Credeţi-mă că o să fie mai frumos în practică decât sună teoretic. Astăzi până la ora 17.00 ne găsiţi aici. Mâine avem nevoie de copii şi adolescenţi”, a încercat “Mihaela” o ultimă tehnică de manipulare. Pentru că s-a lovit, din nou, de un refuz, tânăra a pregătit un pix şi o foaie, pe care mai erau înşirate alte aproximativ 10 nume, pentru a-l trece în “evidenţe” pe reporter. “Vă rog să-mi spuneţi numele ca să ştiu cu cine am stat de vorbă”, a spus tipa. “Mă scuzaţi, dar nici eu nu ştiu cu cine am stat de vorbă, pentru că nu v-aţi prezentat”, a răspuns reporterul “Obiectiv”. “Domnişoară, era doar o intenţie de a afla cu cine am stat de vorbă. Mihaela Popa mă numesc”, a venit replica.
Observând această situaţie, cealaltă angajată a intervenit tranşant, arătându-se deranjată de curiozitatea reporterului: “Mai bine părăsiţi sala. Aveţi cam multe întrebări!”.
“Mihaela” a insistat: “Ne trebuie numele dumneavoastră pentru că noi trebuie să ne justificăm timpul pierdut!”. Nu ştim cum şi-a “justificat” Mihaela timpul pierdut, pentru că reporterul a plecat, fără a oferi nici bani, nici nume.
Am sunat la Yves Rocher, una dintre firmele renumite amintite de “Mihaela”, şi ni s-a comunicat că: “Nu avem niciun contract şi niciun fel de colaborare cu Scenic Walking SRL sau vreun reprezentant al acestei societăţi şi nu am angajat nicio societate pentru a face poze în Brăila sau în orice altă localitate din ţară în vederea oferirii de locuri de muncă în cadrul societăţii noastre. Vă rugăm să nu asociaţi brandul Yves Rocher cu activitatea societăţii descrise mai sus, întrucât societatea noastră nu are nicio implicare”.
Poliţiştii brăileni au intrat pe fir şi fac cercetări într-un dosar penal pentru înşelăciune.
Cine este «Scenic Walking»
Societatea Scenic Walking SRL apare pe un site cu firme ca având sediul în Sectorul 6, pe Splaiul Independenţei, nr. 273, Bucureşti, CIF 39789555, J/40/12120/2018. În realitate, cu aceste date este înregistrată la Registrul Comerţului firma “All Sorts Of People” SRL, înfiinţată în 25 august 2018. Dovada sediului social urmează să expire în august 2019. O tânără de numai 19 ani, pe numele ei Cocoş Corina-Lucia, din Bucureşti, figurează asociat unic. Activitatea principală a societăţii este “7311-Activităţi ale agenţiilor de publicitate”, iar la activităţi secundare sunt trecute aproape alte 500 de coduri CAED.
Potrivit Registrului Comerţului, “All Sort Of People” are sedii secundare în Brăila, pe str. Mihai Eminescu, nr. 74, dar şi în Arad, pe str. Episcopiei, nr. 1 şi în Deva pe Bulevardul Decebal, judeţul Hunedoara.
Pentru punctul de lucru din Brăila, la activităţile desfăşurate la sediu sunt trecute următoarele: 7410 - Activităţi de design specializat; 7320 - Activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a opiniei publice; 7312 - Servicii de reprezentare media; 7311 - Activităţi ale agenţiilor de publicitate.
Nici urmă pe internet de All Sorts Of People SRL ori de Cocoş Corina-Lucia.
Agenţiile-fantomă, ţepe vechi
La o simplă căutare pe internet, motorul de căutare îţi afişează zeci de articole şi investigaţii jurnalistice despre aceste agenţii de publicitate care îţi promit că vei apărea în reviste, reclame televizate, broşuri etc., cu condiţia să achiţi nişte sume de bani, în primă fază. Într-un articol postat pe site-ul monitorulcj.ro, datat din mai 2016, este redată o mărturie a unei tinere de 18 ani care ar fi muncit pentru acest tip de agenţie de publicitate. “Mi s-a zis să fiu foarte zâmbăreaţă, să cred eu în ceea ce le spun posibililor clienţi. Ideea este să conving omul să dea banii. Pe colaborare scrie «Suma de 99 lei îi oferă posibilitatea înscrisului de a participa la selecţii de modeling timp de un an de zile». Această posibilitate rupe tot. Numele lor sunt toate false, mi-am dat seama din faptul că se încurcau în nume. Îşi schimbă numele firmei şi frecventează toată ţara. Pe perioada a două săptămâni, am observat următoarele. Facebook-ul firmei lor nu are nicio poză. Mi-au zis că în februarie le vor publica pe toate (eu am lucrat în ianuarie). Unele idei se băteau cap în cap: Roxana îi zicea unei persoane că e firmă naţională cu sedii în toată ţara, cu legături chiar şi în comune, Alina zicea că-i firmă internaţională. Au venit două irlandeze, iar Alina le-a asigurat că au sediu şi acolo. Locul în care îşi desfăşurau acţiunea: o uşă ruptă, geamuri vai de ele şi câteva tablouri ieftine cu modele. Contraziceri peste contraziceri din partea fiecărei persoane. I-am recunoscut că ştiu că-i firmă fantomă. Nu au negat. Au spus: «Nu suntem ceea ce ţi-am zis că suntem, dar nici o firmă falsă. Unii sunt selectaţi, alţii nu!». Banii se împărţeau în felul următor: 13 lei pe fiecare om înscris fetelor de la birou şi 30 lei pe fiecare om înscris băieţilor de afară”, a declarat E.O., de 18 ani, care a muncit pentru o perioadă într-o astfel de firmă, potrivit site-ului monitorulcj.ro.