• după o cercetare ce s-a întins pe durata a aproape un an şi jumătate, specialiştii Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile au emis un raport privind incidentul care a implicat prăbuşirea unui motodeltaplan • aparatul de zbor a ratat aterizarea şi a căzut la câteva sute de metri distanţă de aerodrom, pe marginea unei şosele unde se aflau câteva maşini ale brăilenilor ce fuseseră la mitingul aviatic din ziua respectivă • singura persoană rănită a fost pilotul, un bucureştean în vârstă de 54 de ani
Accidentul aviatic produs în urmă cu circa un an şi jumătate lângă aerodromul de la Vădeni a fost cauzat de o eroare de pilotaj. Aceasta este concluzia la care a ajuns Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), făcută publică recent prin intermediul unui comunicat de presă.
După cum v-am informat la vremea respectivă, în data de 28 mai 2016, cu prilejul unui miting aviatic organizat de “Aerial Club” Galaţi, pe aerodromul de la Vădeni, un motodeltaplan a ratat aterizarea şi s-a prăbuşit la câteva sute de metri de pistă, lângă şoseaua care duce spre Brăila. La manşă se afla bucureşteanul Marius Alexandru Iordan, în vârstă de 54 de ani, directorul unei şcoli private de aviaţie. În urma impactului cu solul, acesta a suferit răni serioase la coloana vertebrală şi la membre.
„Aeronava a intrat pe direcţia de aterizare cu o viteză de aproximativ 90 km/h şi o pantă de aterizare cu unghi mai mic decât cel optim, fapt pentru care pilotul a menţinut motorul turat pentru a păstra viteza constantă. La un moment dat, pilotul a apreciat că are înălţimea şi distanţa optimă pentru aterizare şi a redus turaţia motorului, ceea ce a dus la înfundarea aeronavei, manifestată prin pierderea rapidă a înălţimii”, se precizează în raportul CIAS. Motodeltaplanul a lovit frontal rambleul DJ 221 B, la o distanţă de aproximativ 100 m faţă de pragul terenului de aterizare, după care a capotat pe partea carosabilă a drumului, ducând la avarierea aeronavei şi vătămarea gravă a pilotului. „Cauza producerii accidentului constă în înfundarea aeronavei pe panta de aterizare, după reducerea turaţiei motorului la pragul de relanti. Cauzele favorizante au fost aprecierea incorectă a înălţimii şi distanţei faţă de punctul vizat pentru aterizare, precum şi lipsa experienţei pe acest tip de aeronavă şi întreruperea mare de la zbor”, au mai precizat specialiştii.
E nevoie de reguli mai stricte la organizarea mitingurilor aeriene
Pentru evitarea unor astfel de situaţii, CIAS le recomandă autorităţilor din domeniul aviatic să revizuiască modul în care se obţin brevetele şi avizele pentru zbor, precum şi regulile de organizare a mitingurilor aeriene. „Se recomandă Aeroclubului României ca înaintea începerii cursurilor (programelor) de reantrenare practică la sol şi în zbor pentru revalidarea şi reînnoirea licenţei de pilot de aeronave ultrauşoare motorizate şi nemotorizate, să se asigure că instructorul sub a cărui supraveghere se vor executa acestea va verifica deţinerea unui certificat medical corespunzător valid de către solicitant. Se recomandă Ministerului Transporturilor completarea reglementării aeronautice RACR-DEMO cu obligativitatea ca organizatorii unor manifestări de aviaţie de tip Fly In, spectacol aviatic, aerofestival etc. să verifice valabilitatea documentelor piloţilor şi aeronavelor care aterizează şi decolează pe întreaga perioadă de desfăşurare a evenimentelor respective. Revenim la recomandarea nr. SR-22.ACC.2012-06-17.Festival R-40.YR-5287.PH prin care CIAS a recomandat AACR să ia măsuri cu privire la includerea în sistemul RACR a unei reglementări privind modul de organizare a unor manifestări de aviaţie indiferent de denumirea lor (miting aviatic, show aerian, fly-in, spectacol aviatic etc.) prin care să se impună un minim de cerinţe privind mijloacele de siguranţă care trebuie asigurate şi reiterăm această recomandare către AACR”.