Startul in Raliul Europei Centrale, care in acest an a inlocuit celebra competitie Dakar, s-a dat, duminica, la Budapesta, urmind sa se incheie la Balaton (Ungaria), in 26 aprilie. La start s-au aliniat 238 de vehicule - 96 motociclete, 18 quad-uri, 84 masini si 40 de camioane, care sint asteptate sa soseasca in municipiul Baia Mare incepind cu ora 17.00.
Pentru echipajele participante s-a amenajat in centrul orasului, in zona Parcului Mara, un parc de asistenta, iar zona va ramine inchisa pina marti seara, cind vehiculele vor porni inapoi spre Ungaria. Potrivit autoritatilor maramuresene, parcul de asistenta este asigurat de o firma de paza din Ungaria.
In schimb, pe traseu si in punctele cheie ale raliului din imprejurimile orasului Baia Mare, paza si securitatea va fi asigurata de jandarmi, politisti, lucratori silvici si reprezentanti ai Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta (ISU) Maramures.
Comandantul Inspectoratului Judetean de Jandarmi (IJJ) Maramures, generalul de brigada Lucian Irimus, a declarat ca la misiune participa aproximativ 650 de jandarmi, 550 de politisti, 60 de angajati ai ISU, precum si 40 de reprezentanti ai altor structuri. De asemenea, el a mai aratat ca alte 400 de persoane sint pregatite sa intervina in caz de nevoie. La aceste efective se adauga cele ale Serviciului de Ambulanta Maramures, precum si ale Centrului Medical al Ministerului de Interne si al Reformei Administrative (MIRA), care vor asigura asistenta medicala de urgenta.
Pe traseul probelor speciale ale raliului, care masoara circa 75 de kilometri in Baia Mare, se vor afla circa o suta de reprezentanti ai organizatorului competitiei, care vor asigura paza si protectia in interiorul circuitului. Drumurile laturalnice care au iesire in traseu vor fi pazite de jandarmi, astfel incit nimeni sa nu poata intra pe traseu, in afara punctelor de observare a cursei stabilite de organizatori pentru spectatori.
"E un traseu extraordinat de greu si care a fost apreciat de francezi pentru dificultatea sa. Probele speciale se anunta dificile", a declarat generalul Lucian Irimus, care a coordonat actiunile de verificare a sigurantei traseului.
Comandantul IJJ Maramures a spus ca s-au luat masuri speciale de securitate pentru raliu. De altfel, el a declarat ca in Maramures a fost adusa tehnica de telecomunicatii speciale folosita pe durata desfasurarii summit-ului NATO de la Bucuresti, mai ales ca pe anumite portiuni nu exista semnal in retelele de telefonie, zona fiind izolata.
Seful Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Maramures, comisarul sef Ioan Isac, a recunoscut ca "toata lumea care s-a implicat in organizare din partea institutiilor locale are o stringere de inima, pentru ca este o competitie importanta, care va reprezenta nu doar Maramuresul, ci imaginea intregii Romanii".
El a adaugat ca pregatirile pentru raliu au fost aceleasi ca pentru o "misiune de gradul 0, adica pentru vizita presedintelui sau a premierului".
Pe de alta parte, planul de organizare si interventie realizat de Prefectura Maramures cuprinde 70 de pagini si 28 de anexe, documentele avind caracter secret, dupa cum au precizat persoanele implicate in punerea lui in practica.
Raliul Europei Centrale Dakar Series, care se desfasoara in Ungaria si Romania, are loc ca urmare a anularii, pentru prima data in istorie, a competitiei Dakar din acest an, din cauza unor amenintari teroriste.