• aşa cum era de aşteptat, după ce s-a lungit mai bine de jumătate de an, licitaţia pentru atribuirea contractelor de reparaţii s-a blocat definitiv în luna octombrie • câştigătoare a fost desemnată o firmă din Bucureşti - “Hidrosalt B92” -, însă rezultatul le-a nemulţumit pe firmele gălăţene “Tancrad” şi “Cricons”, care au depus notificări prealabile, obligând Consiliul Judeţean să facă o reevaluare a ofertelor • indiferent care va fi rezultatul acestor reevaluări, conducerea CJ se aşteaptă să se ajungă la contestaţii trimise la CNSC • în atari condiţii, este deja recunoscut oficial faptul că anul acesta este compromis definitiv din punct de vedere al astupării gropilor de pe drumurile judeţene şi că abia din martie 2018 se va putea da drumul la lucrări • asta, bineînţeles, dacă până atunci se va reuşi finalizarea licitaţiilor de atribuire
Probabilitatea ca măcar una dintre nenumăratele gropi de pe drumurile judeţene să fie astupată până la prima zăpadă din această iarnă este egală cu zero. A spus-o cu subiect şi predicat preşedintele Consiliului Judeţean, Francisk Chiriac, în cadrul conferinţei de presă de joi, 2 noiembrie. “Cu părere de rău, vă anunţ că avem contestaţii (la licitaţia de atribuire a contractului de reparaţii drumuri n.n.). Din punctul meu de vedere, aşa cum am mai spus, dacă nu avem contractul semnat până la data de 1 noiembrie, anul acesta este compromis. Sperăm, totuşi, ca măcar până la sfârşitul anului să avem un câştigător, astfel încât, după ce va trece iarna, din luna martie, să putem intra efectiv pe drumurile judeţene. Mie îmi pare rău de aceste întârzieri, dar am vorbit cu parlamentarii PSD pentru a accelera şi a reuşi în Parlament să schimbe această lege a achiziţiilor, pentru că ea este singura care ne blochează pe anumite speţe. Ar trebui ca, pe tot ce înseamnă achiziţii pe drumurile judeţene, pe partea de infrastructură, pe obiectivele mari, să fie o legislaţie mult mai simplistă, mult mai aplicată, astfel încât să putem demara la timp şi să nu suferim cu toţii”, a declarat Chiriac.
Întrebat de ziarişti ce intervenţii s-au făcut, totuşi, pe drumurile judeţene de la începutul anului şi până în prezent, şeful de la CJ a recunoscut că singurele lucrări executate astă primăvară au fost de fapt nişte restanţe la ceea ce s-a făcut anul trecut. “Anul acesta nu am lucrat decât la remedierea contractelor din 2016, pentru că erau nişte contracte în termen, cu garanţie de execuţie de şase luni sau un an de zile. S-a mers pe teren, iar acolo unde au fost identificate anumite erori de execuţie s-a cerut remedirea lor. În rest, nu s-a lucrat efectiv pe niciun segment de drum judeţean, pentru că nu am avut contract. Am sperat că vom reuşi în încheiem în timp util acest acord cadru pe doi ani. Eu speram să fie perfectat din luna august, dar uitaţi că am ajuns în noiembrie şi nici acum nu este adjudecat, din cauza contestaţiilor”, s-a plâns preşedintele CJ Brăila. Acesta a ţinut să sublinieze, totuşi, că e bine că s-a scos la licitaţie un contract pe doi ani fiindcă, în caz contrar, dacă era pe un singur an, procedura ar fi trebuit reluată de la zero din luna ianuarie a anului viitor. “Am fi aşteptat iar să fie votat bugetul naţional, bugetul Consiliului Judeţean şi apoi intram într-o nouă procedură. Aşa, având acest acord cadru pe doi ani, după votarea celor două bugete vom putea efectiv intra la lucru, începând din luna martie, dacă vremea va fi favorabilă”.
Bineînţeles, pentru ca să poată începe lucrările din martie 2018, aşa cum speră preşedintele CJ, ar trebui ca pe perioada iernii să se lămurească problemele care ţin pe loc licitaţia de atribuire a contractului.
“Tancrad” şi “Cricons” au pierdut, dar nu se lasă
Ce s-a întâmplat de fapt? Reporterii noştri au cerut lămuriri suplimentare de la aparatul de specialitate al Consiliului Judeţean. Ni s-a spus că, în luna aprilie a anului în curs, s-au scos la licitaţie două loturi, însemnând reparararea drumurilor din jumătatea de nord a judeţului, respectiv a drumurilor din jumătatea de sud. Lotul I, pentru partea de nord, a fost adjudecat de firma bucureşteană “Hidrosalt B92”, pe locul doi situându-se firma gălăţeană “Tancrad” SRL. După ce a aflat că oferta concurenţilor bucureşteni a fost considerată câştigătoare, gălăţenii de la “Tancrad” au depus o notificare prealabilă, exprimându-şi astfel nemulţumirea faţă de rezultat. Pasul următor ar fi formularea efectivă a unei contestaţii către Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC), însă deocamdată nu s-a ajuns aici. Departamentul de Achiziţii din cadrul Consiliului Judeţean a început deja o reevaluare a ofertelor, pentru remedierea eventualelor erori. Dacă se va dovedi că ofertele depuse de cei doi competitori nu au fost evaluate corespunzător, atunci firma “Tancrad” ar fi considerată câştigătoare. Preşedintele Francisk Chiriac se declară convins, însă, că oricare ar fi rezultatul reevaluării, mai mult ca sigur se va depune contestaţie la CNSC. “Dacă se constată că evaluarea a fost făcută corect, iar câştigător va rămâne firma Hidrosalt, vor contesta cei de la Tancrad. Dacă, din contră, reevaluarea îi va da câştig de cauză firmei Tancrad, or să conteste cei de la Hidrosalt. Oricum ar fi, la contestaţii se va ajunge cu siguranţă”, ne-a spus Chiriac. Acesta speră, totuşi, că până la primăvară se va lămuri definitiv problema contestaţiilor, astfel încât să existe un câştigător definitiv şi să se poată începe treaba.
În ce priveşte Lotul 2, scos la licitaţie pentru jumătatea de sud a judeţului, contractul a fost câştigat tot de firma bucureşteană “Hidrosalt B92”. Pe locul doi s-a situat oferta depusă de asocierea de firme “Promotas” - “Viacarpatica Consult” - “Infosistem Proiect”, iar pe trei a ieşit oferta firmei “Cricons” Galaţi, care, după cum se ştie, este deţinută de patronii firmei “Tancrad” Galaţi. La fel ca şi la Lotul 1, a fost depusă o notificare prealabilă de firma “Cricons”, care s-a declarat nemulţumită de rezultatul licitaţiei.
După cum v-am mai informat, Consiliul Judeţean avea alocat pentru anul acesta un buget de circa 10 milioane de lei, pentru turnarea de covoare asfaltice pe o lungime totală de 35 kilometri şi de plombe asfaltice, pe o suprafaţă totală de 40.000 metri pătraţi. Din cauza blocării licitaţiei, banii vor rămâne necheltuiţi, iar gropile neastupate. Situaţia îi va exaspera pe şoferii din numeroase zone ale judeţului, care sunt nevoiţi să circule pe şosele absolut execrabile. Cele mai multe gropi se găsesc pe drumurile ce leagă localităţile Ulmu - Făurei - Dudescu, sau Viziru - Bordei Verde. Conform conducerii CJ, aceste şosele ar fi intrat cu prioritate la reparaţii dacă s-ar fi adjudecat contractele de lucrări. Până la primăvară, însă, nu se mai poate face nimic, iar şoferilor care circulă pe acolo, dar şi pe alte şosele aflate în situaţii aproape similare, nu le rămâne decât să strângă din dinţi şi să le adreseze cuvinte de “binecuvâtare” celor responsabili de această situaţie.