Un adevărat dezastru ecologic ameninţă de câteva zile sectorul brăilean al Dunării, după ce două barje încărcate cu 3.000 tone de îngrăşăminte chimice ancorate în port, la dana 22 şi dana 24, au fost prinse de sloiurile de gheaţă formate lângă mal. Pericolul ca acestea să fie scufundate, în eventualitatea în care sloiurile s-ar pune brusc în mişcare, nu este iminent, dar nu este nici de neglijat, mai ales că există exemplul navei scufundate recent în zona Călăraşului. Din acest motiv, operaţiunile de descărcare a încărcăturii se desfăşoară în regim accelerat. "Se lucrează non-stop, 24 de ore din 24, pentru ca îngrăşămintele chimice să fi scoase de pe aceste nave. Este vorba despre uree şi fosfat, transportate în vrac, care acum trebuie însăcuite. Încărcarea se face în saci de 500 de kilograme, ce sunt livraţi ulterior către diverşi agenţi economici. O bună parte din această încărcătură este livrată către societatea «TCE 3 Brazi» din Insula Mare a Brăilei. Din fericire, în zona trecerii de la Stânca formaţiunile de gheaţă sunt suficient de dispersate încât să se poată face traversări cu bacul, deci camioanele încărcate cu aceste îngrăşăminte pot ajunge fără probleme în Insula Mare. Este important ca încărcătura chimică de pe cele două barje, în special ureea, să fie scoase de acolo cât mai repede, deoarece nu putem neglija pericolul reprezentat de aceste sloiuri de gheaţă. La Călăraşi, când s-au pus în mişcare zilele trecute, au rupt şufe groase de câţiva centimetri de parcă erau beţe de chibrit", ne-a declarat prefectul Dumitru Popa. Acesta ne-a informat că situaţia de pe fluviu este monitorizată permanent, la nivelul Căpităniei Brăila, atât de reprezentanţii acestei instituţii, cât şi de un delegat din partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă. "În momentul de faţă, pe sectorul brăilean al fluviului, există un culoar lat de 30 de metri, format de un împingător care a venit dinspre Galaţi. Se acordă o atenţie deosebită porţiunilor îngheţate de la mal. Dislocarea acestor blocuri de gheaţă trebuie observată din timp, pentru a putea fi luate măsurile care se impun", a precizat, ieri, prefectul Popa.
Îngrăşămintele chimice sunt descărcate în regim de urgenţă de la bordul barjelor blocate de gheaţă Mii de oi şi vaci închise într-un vapor de o lună
Gheaţa formată pe Dunăre a surprins în portul brăilean mai multe nave. Pe lângă cele două încărcate cu îngrăşăminte pentru agricultură, mai există barje ce transportau lemne sau piatră. Altele sunt goale, fiindcă nu apucaseră să fie încărcate cu mărfuri. Există, însă, o situaţie mai deosebită. Nava "Barhom", sub pavilion tanzanez, este blocată de aproape o lună şi n-a mai putut să plece spre ţara de destinaţie, Libia, deşi are la bord câteva mii de animale. Mai exact, pe această navă se află 4.169 de ovine şi 439 de bovine ce provin de la crescători din judeţul Galaţi şi au fost îmbarcate pe data de 5 februarie. Ele trebuie să ajungă la un cumpărător libanez. Echipajul este format din 15 sirieni.
După cum ne-a informat Gicu Drăgan, directorul Direcţiei Sanitar Veterinare Brăila, până în prezent nu s-au înregistrat probleme legate de starea de sănătate a animalelor blocate în portul Brăila, la dana 46. "Un medic veterinar din cadrul direcţiei noastre a mers zilnic la bord pentru a verifica dacă se semnalează cazuri de îmbolnăviri şi dacă animalele sunt hrănite şi adăpate corespunzător. Situaţia este bună, în sensul că există furaje suficiente, iar nava este special construită pentru transport de animale, astfel încât oferă toate condiţiile necesare bunăstării acestora", ne-a informat directorul Drăgan. Din câte se pare, chiar dacă în aval de Brăila încă există probleme provocate de gheaţă pe şenalul navigabil, echipajul sirian intenţionează să plece din portul brăilean până cel târziu la sfârşitul acestei săptămâni.
Nava plină cu oi şi vaci aşteaptă un împingător care să-i facă drum până la Marea Neagră
"Am înţeles că este aşteptat un împingător care să vină de la Constanţa, pentru a creea un culoar, astfel încât să se poată naviga până la mare în condiţii de siguranţă. Nava va primi acord de plecare doar dacă ne vom convinge că la bord există hrană suficientă pentru un voiaj de două săptămâni, cât durează drumul până în Libia", a precizat directorul DSV Brăila.
Pentru ca eventualele situaţii de risc să fie prevenite din timp, autorităţile brăilene monitorizează permanent situaţia de pe Dunăre. Prefectul Dumitru Popa ne-a informat că, pe lângă Căpitănia Brăila şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, sunt pregătite să intervină şi alte instituţii, precum Agenţia pentru Protecţia Mediului, Jandarmeria şi Poliţia. Prefectul ne-a declarat că s-a sfătuit inclusiv cu marinari cu experienţă. "Am discutat cu oameni care au mai prins astfel de sloiuri pe Dunăre. Mi-au spus că varianta folosirii de explozibili pentru spargerea formaţiunilor de gheaţă nu este valabilă la fluviu. Din câte ştiau ei, s-a încercat cu mulţi ani în urmă această metodă, undeva pe sectorul ucrainean, dar nu a avut niciun efect, aşa că au renunţat la ea inclusiv ucrainenii. Singura opţiune este patrularea cu spărgătoare sau împingătoare. Spărgătoare nu avem, aşa că nu putem folosi decât împingătoare", ne-a spus prefectul Popa.