• după ce 2017 a fost un an complet pierdut din punct de vedere al reparaţiilor făcute pe şoselele judeţului, situaţia s-ar putea schimba anul acesta • contestaţiile făcute după licitaţiile din 2017 sunt pe punctul de a fi rezolvate, iar CJ se pregăteşte să semneze contractul cu firma câştigătoare • dacă totul va decurge fără probleme, în luna aprilie ar trebui să înceapă lucrările • CJ intenţionează să aloce mai mult de 15 milioane pentru întreţinere drumuri • şefii judeţului promit că vor fi reparate cu prioritate tronsoanele cele mai pline de gropi
Din punctul de vedere al reparaţiilor drumurilor judeţene brăilene, 2017 a fost un an complet irosit. Nicio groapă nu a fost astupată pe parcursul anului trecut, iar pe multe tronsoane starea şoselelor administrate de Consiliul Judeţean a trecut de la “proastă” la “foarte proastă”, fiind pe alocuri chiar periculoasă pentru traficul auto. O multitudine de factori a contribuit la această stare de fapt. În primul rând, bugetul judeţului s-a votat foarte târziu, în consecinţă organizarea licitaţiilor a întârziat, iar după ce, în sfârşit, s-au ţinut aceste licitaţii şi s-a stabilit firma câştigătoare au apărut, ca de obicei, contestaţiile, şansa ca lucrările de reparaţii să înceapă până la sosirea iernii reducându-se la zero.
Reamintim că, după ce consilierii judeţeni au reuşit să voteze bugetul abia în martie, în luna aprilie s-au putut scoate la licitaţie două loturi, însemnând reparararea drumurilor din jumătatea de nord a judeţului, respectiv a drumurilor din jumătatea de sud. Din cauza birocraţiei excesive, a venit toamna până când s-au finalizat licitaţiile. Lotul I, pentru partea de nord, a fost adjudecat de firma bucureşteană “Hidrosalt B92”, pe locul doi situându-se firma gălăţeană “Tancrad” SRL. După ce a aflat că oferta concurenţilor bucureşteni a fost considerată câştigătoare, gălăţenii de la “Tancrad” s-au grăbit să depună contestaţie.
În ce priveşte Lotul 2 scos la licitaţie pentru jumătatea de sud a judeţului, contractul a fost câştigat tot de firma bucureşteană “Hidrosalt B92”. Pe locul doi s-a situat oferta depusă de asocierea de firme “Promotas” - “Viacarpatica Consult” - “Infosistem Proiect”, iar pe trei a ieşit oferta firmei “Cricons” Galaţi care, după cum se ştie, este deţinută tot de patronii firmei “Tancrad” Galaţi. La fel ca şi la Lotul 1, firma “Cricons” s-a declarat nemulţumită de rezultatul licitaţiei şi a formulat contestaţie. Aşa, din contestaţie în contestaţie, a trecut anul fără ca lucrările să poată începe.
Pentru anul în curs, conducerea Consiliului Judeţean speră ca situaţia să stea cu totul altfel. Vestea bună este că, după cum ne-a informat vicepreşedintele CJ Ionel Epureanu, Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a validat rezultatul licitaţiilor, respingând astfel contestaţiile înaintate de firmele “Tancrad” şi “Cricons” pentru Lotul 1, respectiv Lotul 2. “În baza rezultatului venit de la CNSC, deja am semnat un acord cadru pe o perioadă de 20 de luni cu firma câştigătoare a celor două licitaţii. Se pare totuşi că firmele contestatare vor merge mai departe, formulând contestaţie şi în instanţă. Urmează ca judecătorii să dea un verdict în maxim 45 de zile. Deci până la finele lunii martie toate aceste probleme juridice ar trebui soluţionate. Dacă şi instanţa de judecată va valida rezultatul licitaţiilor, vom putea semna, în baza acordului cadru, contractele subsecvente prin care se va stabili exact valoarea lucrărilor pentru anul în curs şi loturile prioritare de intervenţie”, ne-a declarat vicepreşedintele Epureanu.
Sunt, aşadar, premise serioase ca în luna aprilie, odată cu încălzirea vremii, să poată începe efectiv lucrările pe care atât CJ cât mai ales şoferii din judeţ le aşteaptă încă de anul trecut. Conducerea Consiliului Judeţean spune că a atenţionat încă de pe acum firma bucureşteană “Hidrosalt B92” să facă pregătirile necesare pentru demararea intervenţiilor. “Din câte am înţeles de la reprezentanţii firmei câştigătoare, au în dotare o parte din utilajele necesare, însă trebuie să mai şi închirieze câteva utilaje de pe la alte firme. Li s-a pus în vedere să înceapă deja să îşi completeze parcul auto, pentru ca imediat după ce se încălzeşte vremea să poată intra la treabă”, ne-a mai spus Ionel Epureanu.
Ce bani vor fi alocaţi şi care sunt drumurile unde trebuie intervenit de urgenţă
Dacă nu va interveni nimic neprevăzut, bugetul judeţului ar trebui votat anul acesta cel târziu până la sfârşitul lunii februarie. În ceea ce priveşte lucrările de intervenţii la drumurile judeţene pentru anul în curs, conducerea CJ spune că se intenţionează alocarea sumei de 15.390.000 lei, din care circa 10.000.000 lei provin din banii repartizaţi Brăilei din încasările TVA, iar restul provine din fonduri judeţene. Cu cele 15,3 milioane de lei ar trebui făcute plombări pe 60.000 metri pătraţi de carosabil, pietruiri pe 31 kilometri, covor asfaltic pe 63 km, montarea a 320 indicatoare rutiere, marcaje longitudinale pe 54 km, marcaje transversale pe 228 mp, montare de parapeţi metalici pe 1.088 metri liniari.
Porţiunile de drum care vor intra cu prioritate la reparaţii au fost stabilite, în mare, de conducerea CJ, în baza situaţiei existente pe teren. Evident, primele intrate în lucru vor fi tronsoanele cele mai pline de gropi. Astfel, este avut în vedere DJ 203 Galbenu - Însurăţei, una dintre cele mai distruse şosele din judeţul nostru. Pe anumite porţiuni, cum ar fi Galbenu - Jirlău, aceasta va beneficia doar de plombe asfaltice, însă se vor turna şi câţiva kilometri de covor asfaltic, între Jirlău şi Făurei. Porţiunea cea mai afectată de gropi este cuprinsă între Făurei şi Dudescu. Potrivit vicepreşedintelui Epureanu, aceasta ar fi trebuit să intre în reparaţii capitale încă de acum vreo doi-trei ani, dar lucrurile s-au blocat din cauza Institutului de Proiectări de la Galaţi, care nu a finalizat la timp proiectul tehnic. Lucrurile se află în acelaşi stadiu şi la ora actuală, însă până când se va rezolva prolema proiectului tehnic, tronsonul respectiv va beneficia, anul acesta, de reparaţii provizorii, prin plombări, astfel încât să poată fi circulat în condiţii cât de cât decente.
Alte tronsoane de drum aflate într-o stare foarte proastă şi care vor intra cu prioritate în reparaţii anul acesta sunt Râmnicelu - Constantineşti - Şuţeşti, Romanu - Găvani, Viziru - Bordei Verde, Bordei Verde - Zăvoaia - Dudeşti - Colţea. Acestea, alături de alte drumuri administrate de CJ, vor fi reparate în cadrul contractului subsecvent încheiat cu firma bucureşteană “Hidrosalt B92”. Mai sunt, însă, şi alte porţiuni de drum judeţean care ar trebui să intre într-un amplu program de modernizare, finanţat de această dată prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Sunt tronsoane despre care se vorbeşte de ani de zile, dar care încă mai aşteaptă începerea lucrărilor. De data aceasta, se pare că sunt şanse mai mari să fie deschise şantierele. Vicepreşedintele Ionel Epureanu spune că sunt finalizate toate detaliile tehnice, astfel că singurul lucru care mai e de făcut este organizarea licitaţiilor pentru stabilirea firmelor care să se apuce efectiv de treabă. Conducerea CJ speră ca aceste licitaţii să se finalizeze până la mijlocul verii, astfel încât să se poată da drumul la lucrări dacă, bineînţeles, vor veni şi banii necesari, promişi de Guvern, prin PNDL.
Reamintim că în cadrul proiectelor finanţate prin PNDL se află modernizarea - prin refacerea fundaţiei şi turnare de covor asfaltic - a 17 kilometri din drumul judeţean din Insula Mare, care leagă Brăila de comuna Măraşu; 2 kilometri, între Bordei Verde şi Lişcoteanca; 4 kilometri, între DN 23 şi Cotu Lung; 7 kilometri, între municipiu şi comuna Vădeni; 10 kilometri, între Mihai Bravu şi Victoria; 11 kilometri, între DJ 212A şi lacul Blasova, din Insula Mare.