Mergi la conţinutul principal
Obiectiv-Vocea Brăilei întreabă, Casa de Pensii răspunde

Dosarul de pensionare pe înțelesul tuturor

* vă prezentăm pașii de urmat pentru întocmirea dosarului de pensionare *  asta după ce la redacție s-au primit o mulțime de telefoane de la oameni îngrijorați că nu vor putea să depună toate actele care să le ateste întregul stagiu de cotizare * zilnic, la Casa Județeană de Pensii Brăila se înregistrează câteva sute de cereri, 60 dintre acestea fiind cereri de pensionare * instituția eliberează, totodată, stagii de cotizare cetățenilor interesați * în același timp, angajații CJP Brăila verifică fiecare din cele 80.000 de dosare de pensionare și le înregistrează în baze noi de date

 

În municipiul și județul Brăila sunt înregistrați circa 80.000 de pensionari (pensionari de stat, beneficiari de pensii speciale, pensionari de agricultură). Numărul lor este unul relativ, pentru că, zilnic, la Casa Județeană de Pensii Brăila (CJP) se înregistrează, în medie, câte 60 de cereri noi de pensionare, în vreme ce alți pensionari trec la cele veșnice.

”Obiectiv - Vocea Brăilei” vă prezintă pașii de urmat pentru întocmirea dosarului de pensionare, cu sprijinul reprezentanților Casei Județene de Pensii Brăila - instituție care, cel puțin în ultimii ani, nu a înregistrat restanțe în soluționarea cererilor. Asta în condițiile în care își desfășoară activitatea în zona stabilirii pensiilor cu doar 13 angajați care se ocupă atât de pensiile naționale, cât și de cele internaționale (comunitare). 

 

Cererea către Casa teritorială de pensii, punctul final 

Cel mai important aspect este completarea cererii privind acordarea pensiei de limită de vârstă sau după caz pensia anticipată. În acest context  strângerea documentelor care până la urmă dovedesc stagiul de cotizare dar și veniturile aferente obținute de-a lungul întregii perioade, care arată contributivitatea efectivă a petentului constituie o etapă pe cât de necesară pe atât de laborioasă. Astfel, sunt mai multe documente ce trebuie anexate cererii (conform facsimil) dar dintre acestea sunt câteva care necesită niște explicații în plus. Să le luăm pe rând:

Primul document solicitat este carnetul de muncă (original și copie) care atestă locurile de muncă și salariile/sporurile obținute de-a lungul anilor până în 2010, când s-a trecut la varianta REVISAL (Registrul General de Evidență al Salariaților), astfel că nu a mai fost nevoie de așa-zisele cărți de muncă. Majoritatea agenților economici au distribuit propriilor angajați cărțile de muncă (CM) la acel moment dar sunt și situații – destule chiar - în care la Inspectoratul Teritorial de Muncă încă sunt neridicate aceste documente importante. Într-un articol publicat recent în cotidianul nostru, “Piedici la pensionare”, conducerea ITM Brăila făcea apel către persoanele care nu și-au ridicat încă cărțile de muncă, să o facă, documentul fiind foarte important în momentul depunerii actelor necesare dosarului de pensionare.

Dacă în cărțile de muncă nu au fost operate grupele de muncă, condițiile speciale, sporurile permanente, în general orice permite legea să fie luat în calcul la pensie, devine necesară procurarea de adeverințe de la societățile la care a lucrat petentul în perioadele respective. Așadar DOAR în această situație și nu pentru toate locurile de muncă și tot ce este prevăzut în cărțile de muncă. Când agenții economici care trebuie să elibereze adeverințe în acest sens (sporuri, condiții speciale etc) sunt în activitate, nu este nicio problemă pentru obținerea de astfel de acte pentru viitorul pensionar. Problemele apar atunci când societățile comerciale de stat sau private NU mai există. “Noi, aici la Brăila, încercăm să îndrumăm oamenii în măsura în care știm ce societăți au preluat arhivele pentru diverși agenți economici care s-au închis. În unele cazuri însă, arhivele nici nu mai sunt la Brăila, ci prin București! Dar, atenție!, nu este obligația caselor județene de pensii...”, ne-a declarat Adrian Rîndunică, director executiv al CJP Brăila. Sursa citată a declarat că este o hibă în legislație în acest sens: “Dacă ar exista o reglementare care să oblige societățile de arhivare să comunice către Arhivele Naționale ce agenți economici au în portofoliu, ar fi de mare folos pentru cetățeni. Practic, doritorii s-ar putea adresa Arhivelor cu o simplă cerere sau s-ar putea găsi o altă posibilitate și mai simplă, de afișare, eventual, astfel încât oricine să poată afla astfel de date. În fond este și interesul societăților de arhivare să știe populația ce agenți economici au în portofoliu deoarece se percep niște taxe pentru eliberarea adeverințelor cu sporuri sau pentru condiții de muncă speciale”.

În același context, trebuie subliniat că persoanele care au lucrat în fostele CAP-uri trebuie să prezinte și adeverințe eliberate de primăriile pe raza cărora au lucrat, din care să rezulte normele fizice realizate. Întrebat dacă primăriile au asemenea evidențe, directorul CJAS ne-a declarat că nu sunt probleme în județul nostru. “Sigur, ușor, ușor nu mai primim solicitări de pensii de agricultori pentru că nu mai trăiesc, dar dacă primim nu sunt probleme”.

 

Situații excepționale

Printre solicitările primite la redacție au fost și cetățeni interesați de situații mai neobișnuite. De exemplu, dintr-o eroare umană nu a fost înregistrată o anumită perioadă în REVISAL, muncită de salariat și pentru care agentul economic a plătit toate contribuțiile aferente către stat. “Nu este absolut nicio problemă! Se depune o declarație rectificativă la ITM... contabilul știe despre ce este vorba și cine nu știe poate solicita lămuriri de la noi”, ne-a declarat directorul Rîndunică. Cât privește situația în care un agent economic de stat sau privat NU a achitat contribuțiile la stat în contul salariatului situația este mult mai complicată. “Nu există o soluție legală! Doar instanța poate decide în acest sens în favoarea viitorului pensionar”.

Mergând mai departe, în cazul bărbaților este obligatorie depunerea livretului militar în copie. “Orice stagiu militar este luat în calcul când persoana nu a lucrat în perioada respectivă”,,ne lămurește directorul Rândunică.

La fel de importantă este Diploma de studii sau foaia matricolă, în copii, sau adeverință de certificare a perioadelor de studii de învățământ superior. “Este foarte importantă specificarea studii de zi pe diplomă pentru a fi luată în considerare perioada la stagiul de cotizare pentru obținerea pensiei. În situația în care nu este această specificare pe diploma de absolvire, este nevoie de o adeverință care să ateste că este vorba de cursuri la zi”, a explicat directorul CJP Brăila.

Precizăm că persoanele care beneficiază de pensii de invaliditate și pensii anticipate, la vârsta de pensionare standard (sau redusă) sunt trecute din oficiu la pensiile pentru limită de vârstă, fără a se mai adresa Casei Județene de Pensii Brăila, personal.

 

Sute de cereri înregistrate într-o singură zi la Casa de Pensii

Potrivit conducerii Casei Județene de Pensii Brăila, instituția se confruntă în ultima vreme cu un aflux tot mai mare de cereri de pensionare, dar și cu multe alte solicitări.

”Cât privește solicitările pentru pensionare, zilnic primim cereri atât din municipiu, cât și din județul Brăila pentru înscrierea la pensie, dar și cereri de recalculare, revizuiri, curator, schimbare de adresă, schimbare de nume, transfer în alt județ. Au fost zile în care am avut și câteva sute de solicitări. Numai pentru dosare de pensionare înregistrăm, în medie, câte 50-60 de solicitări pe zi. Menționăm că, în toate cazurile, cererile au fost soluționate înaintea termenului prevăzut de lege, respectiv 45 de zile”, ne-a precizat directorul Adrian  Rîndunică.

Pentru a evita aglomerația la ghișeu, Casa Județeană de Pensii Brăila a organizat o permanență la intrarea în instituție. Există angajați ai CJP care răspund cu celeritate solicitărilor venite din partea petenților, în afara celor de la ghișeu, astfel încât nimeni să nu fie lăsat să aștepte. Asta în condițiile în care sunt și persoane vârstnice venite de la zeci de kilometri depărtare de Brăila. 

Pe lângă activitatea legată de pensii, Casa Județeană de Pensii eliberează stagii de cotizare pentru persoanele care solicită acest lucru, printr-o simplă cerere și copie după actul de identitate. Potrivit directorului CJP Brăila, în prezent, instituția își desfășoară activitatea în zona stabilirii pensiilor cu doar 13 angajați, care se ocupă atât de pensiile naționale, cât și de cele internaționale (comunitare). Chiar avem oameni extraordinar de profesioniști de la registratură la resurse umane”.

 

Evaluare, nu recalculare

Demn de amintit este faptul că, în prezent, instituția de pe Calea Călărașilor nr. 19 se află în plin proces de evaluare a tuturor dosarelor de asigurare socială (de pensii). Dosarele sunt verificate filă cu filă și reintroduse într-un nou program. Potrivit conducerii Casei Județene de Pensii Brăila, până la ora actuală, au fost verificate în jur de 23.000 de dosare. Se verifică, printre altele, corectitudinea datelor care au stat la baza stabilirii pensiilor și se urmărește, cu precădere, identificarea unor adeverințe cu sporuri, prime, acord global (care nu au fost valorificate din cauza legislației în vigoare la data pensionării) în vederea unei eventuale valorificări prevăzute într-un viitor act normativ.

”Din primăvara anului trecut, au fost verificate peste 23.000 de dosare de pensionare, adică mai puțin de o treime din total. Dosarele sunt verificate pe tranșe, fiind apoi introduse într-un nou program. 14 angajați se ocupă de această activitate. Activitatea Casei Județene de Pensii Brăila este una complexă, dar care se desfășoară în bune condiții. Ne-am situat, an de an, între județele fruntașe în activitate, fără restanțe în soluționarea cererilor”, a mai declarat directorul executiv al CJP Brăila.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro