In Romania, unde puterea BOR capata pe zi ce trece o consistenta din ce in ce mai pronuntata si unde nu exista vreun eveniment finantat din bani publici la care sa nu participe si un sobor de preoti, orice initiativa in acest sens este blocata din start, cei care indraznesc sa deschida gura sint catalogati drept eretici, iar dorinta de aflare a adevarului, o blasfemie.
Situata in imposibilitatea de a renunta la crengile sale uscate, Bisericii Ortodoxe ii vine si mai greu sa scape de practicarea unor discriminari arhaice, iesind cu fata patata din actiuni care ar trebui sa aiba rolul de a intari credinta enoriasilor. Sarbatoarea Bobotezei, cea care este menita sa ne aminteasca de botezul Domnului in apa sfinta a Iordanului, le-a amintit brailenilor mai putin de botez si mai mult de cine o face pe Nasul in oras, transformind o actiune finantata din banii contribuabililor intr-o intrecere regizata, al carei cistigator se stia dinainte. Mai mult decit baletul interlopilor prin valurile Dunarii, Boboteaza de anul acesta a scos din apa o alta grava problema cu care se confrunta ortodoxia din Romania la inceput de mileniu III: discriminarea. Faptul ca unei tinere de 17 ani i s-a interzis sa participe la cursa pentru aducerea crucii din apa este expresia clara a unei mentalitati arhaice care situeaza femeia cu o treapta mai jos decit barbatul. Si mai revoltator este faptul ca Primaria, principalul organizator si finantator al evenimentului, a acceptat marginalizarea femeii, concluzia fiind aceea ca desi autoritatile locale au achitat nota de plata - din impozitele pe care noi le platim - cei care au dictat au fost reprezentantii Bisericii.
Poate ca va intrebati care este legatura dintre demisia arhiepiscopului catolic de la Varsovia, colaborarea cu Securitatea a preotilor romani si crucea aruncata in apa, la Braila, de Boboteaza. Ei bine, legatura consta doar in faptul ca refuzul de a ne delimita de pacatele trecutului ne distorsioneaza prezentul si viitorul. Dar fiindca in curind va intra in vigoare noua lege a cultelor sub incidenta si cenzura careia ar putea pica ideile de aici, m-am grabit sa le pun in acest editorial.