Surprinzator, la Braila, nici un director de scoala nu a obtinut procentul maxim. "Conform fisei pe care am intocmit-o am stabilit, detaliat, criteriile de evaluare. Criteriile generale au fost date de minister. Sint foarte multi factori si nu cred ca o unitate putea sa indeplineasca toate criteriile. Nu uitati ca avem si corpul nostru de inspectori care face verificari in scolile respective si au mai descoperit si alte deficiente care nu sint vizibile oamenilor din afara sistemului si s-a tinut cont si de acest lucru. Nici o unitate nu poate fi perfecta. Punctajul maxim pentru o indemnizatie de 50% este foarte greu de atins", a explicat inspectorul scolar general Lilliana Tudoran.
Scoala de vis
Criteriile care au fost luate in considerare atunci cind s-au evaluat unitatile scolare nu sint foarte greu de atins, practic sint imposibil de atins. Este greu de crezut ca o scoala sau un liceu din buricul tirgului va putea avea vreodata teren arabil in proprietate, ferma cu minim cinci animale sau 100 de pasari, sa aiba sala de gimastica, baze sportive si sala de festivitati, peste 1.500 de elevi inscrisi, patru niveluri de invatamint - prescolar, primar, gimnazial, liceal, SAM (Scoli de Arte si Meserii), postliceal si seral. De asemenea, scoala ideala, unde directorul ar merita indemnizatie de 50% in viziunea conducerii Inspectoratului Scolar ar trebui sa aiba, pe linga cele amintite, si cantina, internat, unitate de microproductie si unitati cu activitati aducatoare de venituri proprii. Este greu de imaginat ca elevii unui liceu teoretic se vor apuca de crescut animale sau pasari, ca se vor apuca de agricultura. Poate, cel mult, in straturile de flori din fata scolii. Mai mult, preponderenta activitatii scolare de calitate conteaza in acest algoritm foarte putin. Din cele 50 de puncte care se acorda pentru marimea si gradul de complexitate al scolii, maxim trei puncte pot fi obtinute pentru: nivel de promovabilitate in procesul de invatamint peste media pe judet - 1 punct, rezultate la concursuri, pina la faza internationala - 1 punct, si rezultate la examenele nationale, peste media pe judet - 1 punct. Referitor la aceasta situatie, inspectorul responsabil cu managementul scolar, prof. Victoria Negulescu, a precizat ca rezultatele in educatie au o pondere insemnata si in calificativul pe care il primesc managerii si din acest motiv la acest criteriu nu s-au acordat decit trei puncte. Este adevarat, intre criteriile conform carora se evalueaza performantele manageriale ale directorilor, calitatea educatiei reprezinta 25%, ceea ce inseamna ca la nivelul indemnizatiei de conducere, calitatea educatiei are o pondere de doar aproximativ 15%.
S-au obtinut procente intre 15 si 45%
Rezultatul acestei evaluari a nemultumit toti directorii, pentru ca toti se asteptau sa fie platiti mai bine pentru munca pe care o presteaza, asa cum se tot spunea.
Conducerea ISJ a refuzat sa faca publice aceste indemnizatii pe care le primesc directorii, procentele rezultate in urma evaluarii, spunind ca daca parintii vor sa afle cit de bine conduce o scoala un director trebuie sa-l intrebe pe acesta personal. Tot ce au spus a fost ca s-au obtinut procente intre 15 si 45%. Directorii unitatilor scolare nu au avut insa reticente in a comunica aceste indemnizatii, dar unii dintre ei au dorit sa-si pastreze anonimatul nu din teama ca ar afla parintii ceva rau, ci pentru ca s-ar fi putut ca Inspectoratul sa interpreteze nefavorabil aceasta deschidere fata de presa. Din aceste discutii am putut afla ca directorii scolilor generale au in majoritate maxim 35%, iar cei din invatamintul liceal au maxim 45%. Directorii grupurilor scolare mari si directorii liceelor teoretice, ai colegiilor au obtinut 45%. Directorii colegiilor, ai liceelor sint nemultumiti pentru ca ei considera ca tot efortul de a realiza un invatamint de calitate nu este apreciat. Pe de alta parte, ceilalti directori sint nemultumiti pentru ca oricit de mare le-ar fi scoala, oricite eforturi ar depune, tot nu ar putea obtine 50%. Conform acestor criterii, unii directori din mediul rural au obtinut aceleasi procente ca si directorii liceelor din oras. Concluzia este ca aceste criterii nu reusesc sa faca o evaluare obiectiva si ca au o pondere prea mare datele tehnice nu activitatea propriu-zisa a directorului. Un exemplu in acest sens sint cele mentionate la punctul care priveste preocuparea pentru investitii, reparatii, dotari, dezvoltarea bazei materiale. Aici se puncteaza gradul de indeplinire a planurilor de investitii - 2 puncte, dotari - 2 puncte, si reparatii - 2 puncte. Ce se intimpla daca intr-un an Primaria nu aproba fonduri pentru reparatii sau investitii? Se pierd punctele daca directorul nu gaseste bani din alta parte, ceea ce este putin probabil. Dar daca un director nu-si propune? Daca scoala va intra in reparatii capitale peste doi ani si cu un an inainte nu mai face reparatii pentru ca ar fi bani aruncati, pierde doua puncte pentru ca nu si-a propus nici o reparatie sau ia doua puncte pentru planul sau - nici o reparatie, pentru ca a fost indeplinit 100%?
"Preponderenta mai mare a avut activitatea scolii si mai putin calificativul obtinut de director"
Inspectorul scolar general Lilliana Tudoran a spus ca la realizarea acestei fise a lucrat o echipa, insa nu a stiut faptul ca cele doua criterii transmise de minister, Performantele manageriale si Marimea si gradul de complexitate al unitatii de invatamint au pondere egala in stabilirea indemnizatiei de conducere, din cele 100 de puncte cit este maximul, fiecare avind cite 50. "Preponderenta mai mare a avut activitatea scolii si mai putin calificativul obtinut de director. Au fost directori nemultumiti. Au venit, au contestat si au inteles. Nu au lasat aceasta functie pentru ca indemnizatia este destul de mare, salariul maxim al functiei plus indemnizatia. S-au acordat procente intre 15 si 45%. Activitatea este mai complexa daca ai si cantina si internat. Se ia in considerare si acel sector. Nu este vina directorului ca nu are cantina si internat, dar asta este indemnizatia in functie de complexitatea unitatii. Nu vi se pare normal ca intr-o unitate care este complexa din toate punctele de vedere sa fie directorul platit mai bine? Activitatea este foarte complexa, directorul nu se ocupa numai de educatie, de rezultatele copiilor la scoala. Consider ca punctajul este echilibrat", a spus inspectorul general Lilliana Tudoran.
Aceste evaluari sint valabile pina la sfirsitul anului scolar si au intrat in vigoare de la 1 ianuarie. Pina la stabilirea acestei indemnizatii au fost valabile cele anterioare. Reevaluarea se va face la inceput de an scolar. "Vom gasi o solutie si daca directorul isi da demisia pentru evaluarea noului director, chiar daca acesta practic nu a mai fost director si nu avem ce sa evaluam. Trebuie sa gasim solutii echitabile, pentru ca daca isi da demisia un director care avea calificativul satisfacator, de exemplu, nu este corect ca cel ce vine dupa sa aiba aceeasi indemnizatie, insa ne vom gindi la solutii si pentru aceasta problema. Deocamdata nu ne-am lovit de asa ceva", a mai explicat inspectorul general Lilliana Tudoran.