Asociatia Pro Democratia in colaborare cu Transparency International Romania a demarat proiectul "Lege si transparenta" in cadrul caruia este monitorizata activitatea a nu mai putin de 15 orase, printre care si Braila. Reprezentantii organizatiilor vor informa periodic opinia publica in legatura cu modul in care sunt luate deciziile la nivel local, daca au fost consultate sau nu asociatiile oamenilor de afaceri, ai organizatiilor neguvernamentale, ai tuturor asociatiilor legal constituite (de proprietari, studentesti etc.), daca au fost organizate dezbateri publice. Cele 15 localitati unde se desfasoara actiunile sint: Braila, Galati, Tulcea, Alexandria, Arad, Baia Mare, Botosani, Caracal, Constanta, Bucuresti, Craiova, Onesti, Oradea, Piatra Neamt, Ploiesti. Seminarul organizat de Asociatia Pro Democratia si Transparency International Romania, in zilele de vineri si simbata, la Galati, a reunit reprezentanti ai oamenilor de afaceri, ai sindicatelor din invatamint, sanatate, industrie, ai organizatiilor neguvernamentale cu activitati in ceea ce priveste mediul, latura sociala, respectarea drepturilor omului, ai asociatiilor studentesti si ai minoritatilor. Acestia au reprezentat orasele Braila si Galati.
Prevederile unui proiect local trebuie facute publice cu 30 de zile inainte de a fi adoptat
In adoptarea unui act exista doua faze: elaborarea acestuia si luarea deciziei. Pina in anul 2003 nu exista un cadru legislativ prin care cetatenii puteau influenta hotaririle care ii privesc. Odata cu aparitia Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala in ceea ce priveste administratia publica, aceasta situatie a fost rezolvata. Problema este ca, de la aparitia noului act normativ si pina acum prea putine sint hotaririle care s-au luat cu consultarea cetatenilor, a organizatiilor si a asociatiilor acestora. De multe ori, acestia sint pusi in fata unor decizii cu care nu sint de acord sau pe care le-ar dori adoptate intr-o forma diferita.
In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de hotarire de pe plan local, reprezentantii autoritatilor administratiei publice au obligatia sa publice un anunt pe site-ul propriu, sa-l afiseze la sediul institutiei, intr-un spatiu accesibil publicului si sa-l transmita catre mass-media. Anuntul va fi adus la cunostinta publicului cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, avizare si adoptare de catre autoritati.
Orice brailean poate solicita printr-o cerere scrisa textul unui proiect local si poate face recomandari pe marginea acestuia
Potrivit art. 6 al Legii nr. 52/2003, autoritatile administratiei publice trebuie sa transmita proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informatii. De asemenea, anuntul referitor la proiecte trebuie sa contina o expunere de motive referitoare la necesitatea adoptarii hotaririi, dar si termenul limita, locul si modalitatea in care cei interesati pot trimite propuneri, sugestii, opinii.
Anuntul referitor la elaborarea proiectelor cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor pentru afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, fara a exista o solicitare expresa din partea acestora deoarece orice proiect de impact trebuie adus la cunostinta. "Daca se construieste ceva intr-un anumit cartier, de exemplu, cetatenii trebuie consultati. Legea 52/2003 ne da posibilitatea sa contribuim direct la procesul de elaborare a deciziilor de la nivel local. Avem un cuvint de spus atunci cind se iau decizii in judetul, orasul, sectorul sau comuna in care locuim. Un alt lucru foarte important este ca daca reprezentantii unui cartier au o propunere, pot schita un proiect si-l pot inmina unui consilier care il poate aduce pe masa dezbaterilor, cu conditia ca acesta sa fie in interesul comunitatii", a precizat Adrian Baciu, lector in cadrul Asociatiei Pro Democratia.
O parte dintre cei prezenti la seminarul de la Galati a avut ocazia sa vada cum se adopta o hotarire in USA. Astfel, autoritatile locale aduc la cunostinta comunitatii proiectele pe care urmeaza sa le adopte. Fiecare localnic poate veni cu sugestii daca se discuta o problema care il vizeaza. De obicei, la dezbaterile publice salile sint pline. La discutii sint prezenti cetateni, grupuri de presiune si grupuri de lobby. Reprezentantii autoritatilor au explicat ca e nevoie de aceste discutii cu locuitorii deoarece, oricit de multe informatii ar avea in legatura cu un proiect, nu pot acoperi toate aspectele. In consecinta, observatiile cetatenilor, ai reprezentantilor oamenilor de afaceri, ai organizatiilor neguvernamentale sint extrem de utile.
Obligativitatea organizarii dezbaterilor publice in Romania este prevazuta in art. 7 al Legii 52/2003.
Sedintele de consiliu nu trebuie confundate cu dezbaterile publice
Un alt aspect asupra caruia au insistat reprezentantii Asociatiei Pro Democratia a fost legat de faptul ca nu trebuie sa se confunde sedintele de consiliu cu dezbaterile publice. Aceasta deoarece, in procesul de monitorizare, o parte dintre consilieri au fost de parere ca activitatea de consultare a cetatenilor a fost facuta odata cu sedintele de consiliu.
Asadar, la sedinta sau la dezbaterea publica pot participa toti cetatenii interesati de subiect, mai ales daca au si prezentat propuneri in scris. Punctele de vedere exprimate au valoare de recomandare. Minuta, adica documentul scris in care se consemneaza in scris punctele de vedere, trebuie facuta publica. Brailenii si galatenii prezenti la seminarul organizat de Asociatia Pro Democratia au lucrat pe echipe, tema aleasa fiind situatia cartierului Dimitrie Cantemir (Siret). Acestia au precizat ca discutiile referitoare la aceasta problema s-au purtat numai la nivel de sefi de institutii, iar cetatenii celor doua orase nu au fost consultati pina acum in legatura cu nici un aspect.
Potrivit legii, autoritatile publice trebuie sa intocmeasca un raport si sa faca publica situatia privind numarul recomandarilor primite, numarul celor incluse in continutul proiectelor si al deciziilor luate, numarul participantilor la sedintele publice, numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de acte normative, numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia restrictionarii accesului, situatia cazurilor in care autoritatea publica a fost actionata in justitie pentru nerespectarea prevederilor Legii 52/2003. "In cazul in care o persoana se considera vatamata in drepturile sale, poate face plingere in conditiile legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Plingerea si recursul se judeca in procedura de urgenta si sint scutite de taxa de timbru. Hotaririle locale pot fi lovite de nulitate daca nu s-a respectat procedura de adoptare a acestora", au concluzionat reprezentantii Asociatiei Pro Democratia.