* parlamentarul neafiliat politic (ex-AUR) Ciprian Ciubuc a comentat, recent, subiectul privind criza carburanţilor şi a criticat măsura adoptată de Guvernul României, care vizează reducerea de 50 de bani pe litrul de benzină sau motorină * plecând de la o analiză a Asociaţiei Energia Inteligentă, Ciubuc a încercat să explice mai bine contextul creşterii preţului la combustibili * potrivit deputatului de Brăila, soluţiile ce se impun sunt următoarele: diminuarea TVA-ului şi a accizei la combustibili, limitarea marjelor comerciale ale furnizorilor, accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, precum şi dezvoltarea unui plan pentru situaţii de urgenţă, care să protejeze consumatorii
Deputatul neafiliat politic de Brăila Ciprian Ciubuc (ex-AUR) este de părere că partidele aflate în Coaliţia de Guvernare tratează extrem de prost criza preţurilor la combustibili şi că vin cu măsuri care sfidează populaţia. Acesta a făcut referire într-un comentariu pentru cotidianul ”Obiectiv – Vocea Brăilei” la măsurile reale pe care statul român trebuie să le ia, în opinia sa, pentru a se ajunge la ieftinirea preţului carburanţilor. Pentru a-şi întări poziţia, Ciubuc a citat o analiză realizată de „Asociaţia Energia Inteligentă” pe această temă, prezentând totodată felul în care au evoluat lucrurile în ultima perioadă încât să se ajungă la situaţia actuală total problematică.
”Costul carburanţilor a explodat în iunie 2022, iar românii nu au întârziat să reacţioneze prin proteste la pompa. În timp ce în aproape toată ţările europene s-au luat decizii pentru diminuarea poverii unui preţ nejustificat de mare la motorină şi benzină, în România sfidăm orice decenţă faţă de populaţie prin diminuarea preţului cu 50 de bani la litru. În ultimele două săptămâni, la benzinării tarifele s-au mărit de cinci-şase ori, astfel încât benzina a ajuns să fie mai ieftină în ţări ca Polonia (1,797 $/l), Bulgaria (1,776 $/l), Serbia (1,772 $/l) şi Moldova (1,738 $/l). Şoferii au avertizat că dacă până la finalul lunii creşterea preţului la carburanţi nu se opreşte, vor organiza cel mai mare protest la care vor participa oameni din toată ţara”, a declarat Ciubuc.
Deputatul a dorit să sublinieze că într-o economie de piaţă, preţul este determinat de cerere şi ofertă, astfel că această situaţie provoacă un lanţ de scumpiri în toate ramurile economice.
”O analiză a estimărilor costurilor pentru produsele petroliere de la pompă arată că la 21 iunie 2022, faţă de acum un an, preţul la pompă este mai mare cu 63%. Urmărind cotaţiile benzinei în anul 2022 putem să observăm că acestea au crescut cu foarte mult în România, iar cel care a profitat de pe urma acestei situaţii este chiar statul. Mai precis banii încasaţi din TVA şi din vânzarea benzinei şi a motorinei a crescut cu 40%. În ceea ce priveşte cotaţiile motorinei, în anul 2022 vedem că acestea au crescut cu 80%, mai mult decât dublu faţă de creşterea de preţ din România”, a mai dorit să puncteze Ciubuc.
Care sunt soluţiile deputatului pentru soluţionarea crizei combustibililor
Ciprian Ciubuc a mai atras atenţia asupra faptului că evoluţia cotaţiilor produselor petroliere este acţiunea ce determină preţul benzinei şi motorinei, la nivelul pieţei europene.
”Preţ care prezintă o volatilitate superioară celui al ţiţeiului urmare a dificultăţii accesării unor rute de transport, ca o consecinţă a războiului Ucraina. În mod sigur firmele care vând combustibil au câştigat suplimentar faţă de perioada similară a anului trecut, dar aproximativ a zecea parte din cât a câştigat suplimentar statul”, a mai adăugat deputatul.
Plecând de la aceste considerente, Ciubuc a subliniat că în opinia sa, atât Guvernul, cât şi Parlamentul ar fi trebuit să iniţieze măsuri încă de la începutul anului 2022, în scopul împărţirii câştigului şi în favoarea consumatorului român. Acesta consideră că în cazul în care aceşti bani suplimentari ar fi fost daţi consumatorilor, preţul ar fi fost în prezent la un nivel de 7,3 - 7,4 lei/litru, cu precizarea că asta afirmă şi unii specialişti în domeniul energetic.
”Orice diminuare artificială duce la penurie.Trebuie să fim conştienţi că relevant nu este preţul la petrol (că noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol românesc), ci preţul la motorină pe pieţe. Calculat la cursul de schimb, plus acciza, plus TVA de 19%, rezultă preţul motorinei pe burse. Teoretic statul român poate acţiona, dar orice intervenţie asupra preţului ar provoca un dezastru pentru buget, din cauza faptului că statul se împrumută cu 9%. În acest fel orice leu tăiat la preţul carburanţilor ar fi de fapt un leu pe datorie. Ceea ce este clar este faptul că populaţia se simte neputincioasă în faţa acestor majorări şi oamenii ajung să suporte nişte cheltuieli suplimentare pentru carburanţi care îi aduce în situaţia de a nu-şi mai permite folosirea automobilului, pentru că ajunge să fie efectiv un lux”, a mai adăugat parlamentarul.
Sursa citată a mai enunţat că în urma lecturării “unei analize pe această temă”, a ajuns la concluzia că statul a ieşit câştigătorul principal al tuturor acestor scumpiri, în urma cărora ar fi încasat suplimentar aproximativ 600 milioane euro, doar în prima parte a acestui an, raportat la 2021. În acest context, Ciubuc a venit şi cu câteva soluţii pe care el le consideră viabile pentru rezolvarea problemei costurilor ridicate la carburanţi.
”În concluzie, într-o asemenea situaţie se impune luarea unor măsuri precum: diminuarea TVA-ului şi acciza la combustibili, limitarea marjelor comerciale la furnizori, accesarea noilor surse şi rute de transport ţiţei, dar nu în ultimul rând dezvoltarea unui plan pentru situaţii de urgenţă pentru consumatorii protejaţi. Aşadar să depunem efortul de a remedia situaţia dramatică în care consumatorii sunt puşi în prezent prin explozia preţurilor carburanţilor”, a conchis acesta.
Ciubuc a ataşat comunicatului său şi porţiuni din analiza Asociaţiei Energia Inteligentă pe care o puteţi lectura accesând următorul link pe site-ul cotidianului „Obiectiv – Vocea Brăilei”.