Dezvăluirile făcute de cotidianul nostru privind prezenţa la Brăila a reziduurilor chimice provenite de pe nava MSC Flaminia au capacitat autorităţile locale, care, deşi aveau cunoştinţă mai de mult despre această problemă, s-au hotărât abia acum să verifice dacă există sau nu vreun pericol concret pentru mediul înconjurător şi comunitatea locală. Astfel, pe 9 octombrie, prefectul Gheorghi Obreja a emis un ordin prin care solicita Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă "Dunărea" Brăila să facă măsurători la punctul de lucru al firmei "Setcar" SA şi în împrejurimi, pentru a depista eventualele pericole de ordin chimic sau radiologic. Ca urmare, echipajul de cercetare chimică, biologică şi radiologică (CBRN) din cadrul ISU s-a deplasat la sediul "Setcar" şi a efectuat măsurători cu aparatura staţionară din dotarea autospecialei CBRN pentru monitorizarea chimică şi radiologică a mediului din vecinătatea amplasamentului. Din fericire, nu a fost pusă în evidenţă prezenţa vreunui pericol chimic sau radiologic.
"În incinta obiectivului, unde au fost depozitate deşeurile cu conţinut de substanţe periculoase, au fost făcute măsurători cu aparatura portabilă, pentru determinarea gradului de contaminare şi a nivelului de radioactivitate a substanţelor. De asemenea, nu a fost înregistrată prezenţa vreunei substanţe chimice periculoase şi nici depăşiri ale fondului natural (prezenţa unei contaminări radioactive)", se arată într-un comunicat de presă semnat de locotenent colonelul Ştefan Stoian, ofiţerul de relaţii publice al ISU "Dunărea" Brăila.
În acelaşi comunicat se precizează că "Setcar" SA Brăila a efectuat, în perioada 14 octombrie - 2 noiembrie 2013, pe cale rutieră, 22 de transporturi de deşeuri chimice provenite de pe nava "Flaminia". "Au fost respectate toate prevederile legale privind transportul deşeurilor periculoase. Încărcătura a fost stocată temporar, urmând ca ulterior să fie procesată şi tratată în vederea valorificării/eliminării finale, după caz. Conform procedurilor în domeniu, aceste transporturi au fost monitorizate de către personalul Inspectoratului", se arată în comunicatul ISU, fapt ce denotă că autorităţile locale aveau informaţii încă din prima zi despre prezenţa deşeurilor chimice în apropierea Brăilei.
Reamintim că "Setcar" Brăila este una dintre cele trei firme româneşti care s-au ocupat de decontaminarea deşeurilor metalice de la bordul navei "Flaminia", care a trecut printr-un puternic incendiu, în timp ce transporta sute de containere pline cu diverse produse, inclusiv substanţe chimice. Operaţiunile de decontaminare s-au desfăşurat în portul Constanţa, fiind "spălate" acolo, prin metode specifice, peste 2.000 t de resturi provenite din containere şi pereţi ai vaporului. Zgura rezultată în urma spălării resturilor metalice a fost adusă la punctul de lucru Brăila al "Setcar", situat în incinta fostului combinat chimic de la Chiscani, pentru a se extrage particulele de fier, în vederea valorificării. Oxizii de fier au fost separaţi de masa reziduurilor prin procedura magnetizării. În total, din 315,2 tone de reziduuri transportate la Brăila, s-au extras 100 tone oxid de fier. Ceea ce a rămas reprezintă deşeuri de diverse compoziţii chimice, care urmează să fie expediate în Germania, unde vor fi îngropate într-o fostă mină de sare, ce reprezintă la ora actuală cel mai mare depozit subteran de deşeuri periculoase din Europa.
După verificările făcute de ISU urmează ca şi Garda de Mediu Brăila să prezinte rezultatul unui control efectuat la punctul de lucru al "Setcar" SA.