• fostul viceprimar afirmă că, după ce i s-au dat ca atribuţii reparaţiile stradale, a făcut ordine în domeniu, stopând jaful din bani publici al cărui beneficiară era în principal firma gălăţeană „Tancrad” • „Am angajat un diriginte de şantier, pentru ca să nu se mai poată deconta decât lucrările făcute corespunzător. Suma plătită de Primărie a scăzut de la 4 milioane de euro, la 2 milioane de euro” • în ceea ce priveşte întârzierea organizării unei licitaţii pentru atribuirea contractului multianual de reparaţii stradale, Dănăilă precizează că nu a fost de acord cu vechea formă de contract, care favoriza jaful public • el ar fi cerut un studiu făcut de o firmă specializată, care să arate ce străzi trebuie reparate şi cum să se facă reparaţiile, astfel încât să se ştie exact pe ce se cheltuie banii de la bugetul local • studiul respectiv a fost gata abia în primăvara anului în curs, cu puţin înainte ca Dănăilă să îşi încheie mandatul
Acuzat frecvent că din cauza lui nu s-a încheiat la timp un contract cu o firmă specializată în reparaţii stradale, ajungându-se la situaţia actuală, când nu are cine să astupe gropile din municipiu, fostul viceprimar Alexandru Dănăilă a ţinut, ieri, să vină cu precizări pe marginea acestui subiect. Dănăilă a admis faptul că, din primăvara anului 2015 până în iunie 2016, mai exact până la alegerile locale din această vară, a avut printre alte atribuţii şi repararea străzilor din municipiu. Fostul viceprimar afirmă, însă, că nu din cauza lui nu s-a reînnoit la timp contractul multianual de întreţinere a străzilor, care a expirat în septembrie 2015. „De vină este felul defectuos în care a fost încheiat vechiul contract, care nu a făcut altceva decât să favorizeze cheltuirea abuzivă a banilor publici pe lucrări prost făcute sau chiar inexistente”, ne-a declarat Dănăilă.
Acesta spune că, după ce i s-au dat atribuţiile referitoare la întreţinerea stăzilor, a încercat să facă ordine în domeniu, reuşind astfel să scadă la jumătate suma cheltuită de la bugetul local. „A existat această tendinţă la nivelul Primăriei Brăila ca toate lucrările de infrastructură să meargă către firma «Tancrad», iar lucrurile erau aranjate de aşa natură, încât ei încasau banii bugetaţi pentru aceste lucrări în baza unor situaţii întocmite după bunul lor plac şi neverificate de un expert autorizat. Adică veneau şi spuneau că au turnat asfalt pe o anumită suprafaţă şi li se deconta suma aferentă. Aşa au mers lucrurile în primii trei ani din contractul multianual. Li s-a decontat bugetul alocat, de 4 milioane de euro pe an, fără să se ţină cont prea mult de calitatea lucrărilor executate şi dacă suprafeţele raportate corespundeau cu situaţia din teren. Din primăvara lui 2015, când am preluat atribuţiile în acest domeniu, am solicitat angajarea unui diriginte de şantier care să urmărească felul cum se toarnă plombele asfaltice, dacă se astupă corespunzător toate fisurile din asfalt şi alte aspecte de acest gen. În consecinţă, cei de la «Tancrad» nu au mai putut să deconteze decât lucrările executate efectiv şi la calitate corespunzătoare, iar suma cheltuită în ultimul an din contractul multianual a scăzut de la 4 milioane de euro la mai puţin de jumătate, deci nici 2 milioane de euro. Problema e că, după ce a văzut că s-au schimbat datele problemei, firma «Tancrad» a început să nu mai onoreze comenzile noastre, pe motiv că nu are utilaje disponibile. Şi ştim cu toţii că această firmă avea contracte încheiate nu doar în muncipiul Brăila ci şi în majoritatea localităţilor din judeţ, iar volumul prea mare de lucrări nu putea fi acoperit de utilajele din dotare”, ne-a declarat Alexandru Dănăilă.
Fostul viceprimar a explicat şi de ce s-a întârziat atât de mult cu organizarea licitaţiei pentru reînnoirea contractului multianual de reparaţii stradale. Acesta spune că a încercat să pună lucrurile în ordine şi în privinţa acestui contract, iar asta a necesitat timp. „Era clar că nu se mai putea merge pe vechea variantă de contract, deşi mulţi din Primărie ar fi preferat asta. Eu m-am opus, solicitând o altă abordare. Printre altele, în noul contract se stipulează câte utilaje trebuie să fie permanent la dispoziţia Primăriei, sau faptul că firma câştigătoare este obligată ca în maxim 24 de ore să intervină la toate comenzile pe care le dă Primăria. Dacă se depăşeşte acest termen, sunt prevăzute penalităţi. Dar cel mai important aspect era legat de faptul că, potrivit legii, contractul multianual de întreţineri stradale trebuie să aibă la bază un studiu elaborat de o firmă specializată, din care să reiasă care străzi din muncipiu au nevoie de lucrări complexe, unde este nevoie de reparaţii mai mici, ce tip de pavaj – asfalt, piatră cubică, pietriş - are fiecare stradă şi alte aspecte specifice. A fost, deci, nevoie să prindă în buget o sumă pentru angajarea unei firme specializate, să se facă o licitaţie, apoi să se aştepte elaborarea studiului. Abia în luna mai a anului în curs a fost finalizat acest studiu referitor la starea străzilor”, ne-a spus Dănăilă.
În fine, fostul viceprimar a ţinut să îşi exprime punctul de vedere şi în privinţa situaţiei în care s-a ajuns acum cu atribuirea contractului, când contestaţiile depuse de anumite firme întârzie foarte mult procedura. „Se încearcă, prin diferite firme interpuse, ca tot «Tancrad» să ia lucrarea asta”, este de părere Dănăilă, care nu exclude varianta ca amânarea permanentă a licitaţiei să fie doar un tertip pentru ca, la începutul anului viitor, să se poată atribui lucrarea prin achiziţie directă firmei care trebuie.
„Vreau să punctez un aspect: eu am avut atribuţii în domeniul reparaţiilor stradale doar un singur an, din cei patru ai mandatului trecut. În tot acest timp, administraţia a fost a PSD”, a conchis Alexandru Dănăilă.