Desi la nivel national asociatiile patronale ale taximetristilor discuta despre necesitatea unei majorari cu aproape 25% a pretului pe kilometru, catre o tinta de 2 lei/km, conducerea structurii locale a Camerei Nationale a Taximetristilor (CNT) sustine ca, deocamdata, in Braila, nu se pune problema alinierii la noul nivel de tarifare. Cauza: reguli de fiscalizare discriminatorii in breasla operatorilor de transport persoane in regim taxi. Concret, presedintele CNT Braila, Niculae Cimbrola, a explicat ca legea junglei care guverneaza piata si care ofera subterfugii "baietilor destepti", cit si neimplicarea Fiscului, conduc la denaturarea echilibrului economic al pietei taximetriei in orasul nostru, cu efecte din cele mai ciudate. Ca exemplu a nominalizat problema tarifelor practicate cu mult sub pragul de ruinare. "Aproximativ 90% din elementele de cost sint identice pentru toti actorii din piata fie ei persoane fizice autorizate, asociatii familiale sau societati comerciale. Diferentele apar cind vine vorba de plata TVA, de exemplu, pentru ca pentru o cifra de afaceri anuala mai mica de 35.000 euro nu se plateste TVA. De asemenea, diferentele apar si cind discutam despre taxa forfetara, ce reprezinta o estimare a veniturilor aferente unui an intreg pentru care se percepe un impozit. De cele mai multe ori estimarile sint cu mult sub veniturile reale. In plus, mai apare si fenomenul muncii la negru, intrucit la PF-uri autorizate de cele mai multe ori masinile nu sint conduse de proprietarul autorizat ci de alte persoane, lucru nepermis de lege. Toate aceste subterfugii conduc la inregistrarea unor diferente majore la capitolul costuri intre “smecherii” care folosesc aceste portite legislative si “contribuabilii fraieri”, care respecta prevederile legale", ne-a declarat Cimbrola. El a concluzionat ca in acest context "baietii destepti" isi pot permite sa utilizeze preturi mici cu mult sub costurile reale ale unei afaceri corecte, fortind astfel pe "fraierii contribuabili" sa functioneze sub pragul de profitabilitate. "De aceea nu cred ca ne vom alinia trendului de majorare a tarifelor la taxi in Braila sau cel putin intr-un viitor foarte apropiat", a punctat presedintele CNT Braila.
Solutii
Niculae Cimbrola sustine ca va fi luata in calcul o majorare abia dupa ce va fi reglementata problema breselor legislative, care permit un statut fiscal discriminatoriu intre actorii din piata. "La finele acestei luni Camera Nationala a Taximetristilor are programata o sedinta extraordinara, ocazie cu care ne vom stabili prioritatile. Pe primul loc va fi luata in discutie initierea unor presiuni asupra factorilor decidenti la nivel central, astfel incit sa fie instaurat un regim fiscal nediscriminatoriu. Abia dupa aceea vom putea discuta despre analiza majorarii tarifelor. Daca am respecta modelul de calcul propus de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, pragul minim de tarifare ar trebui sa fie aproape dublu fata de ce se practica in prezent, adica undeva la circa 1 euro/km", a spus sursa citata. Intrebat ce solutii considera ca ar conduce la eliminarea regimului de fiscalizare discriminatoriu, Cimbrola a spus ca obligativitatea platii TVA indiferent de cifra de afaceri si aplicarea la veniturile inregistrate de casele de marcat fiscale montate in taxiuri a unui impozit pe profit de 16%, pentru toti actorii din piata, ar fi doar citeva exemple. De asemenea, a subliniat importanta implicarii institutiilor cu atributii de control in verificarea respectarii legislatiei in vigoare si corectarea neregulilor mai mult decit evidente, dupa opinia sa.
Potrivit sursei citate, la acest moment tarifele practicate de taximetristii braileni se situeaza intre 1,7 lei/km si 1,9 lei/km.