* cei care mai aruncă moloz sau alte deşeuri în zone neautorizate riscă amenzi de până la 30.000 lei şi confiscarea mijlocului de transport * deja, autorităţile brăilene au aplicat două astfel de sancţiuni, confiscând totodată o căruţă şi un autoturism * brăilenii care vor să scape de molozul provenit din demolări sau renovări de locuinţe au două posibilităţi: încheie un contract cu un operator de salubritate sau transportă deşeurile în regie proprie, la depozitul de materiale inerte, unde trebuie să achite un tarif pentru descărcare
Aşa cum anunţaseră în urmă cu câteva zile, autorităţile brăilene au început să pună în practică o Hotărâre de Guvern existentă încă din 2008, dar pentru care s-au elaborat norme de aplicare abia în toamna anului trecut. Este vorba despre HG nr. 1061/2008, ce prevede confiscarea mijloacelor de transport folosite la depozitarea ilegală a deşeurilor, precum şi aplicarea unor amenzi de până la 30.000 lei proprietarilor acestora. Garda de Mediu are atribuţii exclusive de confiscare a bunurilor respective, însă la acţiuni pot participa şi alte instituţii din domeniul ordinii publice. La Brăila, s-a încheiat un protocol de colaborare între Primărie, Poliţia Locală şi Garda de Mediu. Concret, poliţiştii locali patrulează în zonele unde se depozitează ilegal deşeurile, iar dacă îi surprind asupra faptei pe contraveninenţi îi reţin la faţa locului până la sosirea comisarilor de mediu, aceştia din urmă aplicând măsura confiscării, precum şi amenda prevăzută de lege. Ulterilor, mijlocul de transport este dus la un depozit special. Primarul Marian Dragomir a precizat că autovehiculele vor fi valorificate de organele fiscale, iar căruţele vor fi distruse.
După cum v-am mai informat, la sfârşitul săptămânii trecute, au fost confiscate o căruţă şi un autoturism din care se descărcau resturi provenite din demolări. Iniţial, proprietarii acestora au crezut că vor scăpa mai ieftin, însă când li s-a adus la cunoştinţă că vor fi amendaţi cu 30.000 lei şi li se va confisca mijlocul de transport au început să îi roage pe oamenii legii să îi ierte, promiţând că ”nu vor mai face„. Autorităţile par, însă, hotărâte să nu mai tolereze acest fenomen. ”De 30 de ani ei aruncă gunoaie, iar noi strângem în urma lor. S-a dovedit că alte mijloace de civilizare nu funcţionează. Vom continua cu aceste măsuri”, a anunţat primarul Marian Dragomir.
Posibilităţile legale de rezolvare a problemei
Molozul care era cărat şi depozitat ilegal cu căruţe sau alte vehicule provine din demolările sau renovările de locuinţe de pe raza municipiului. Angajarea unui căruţaş să preia molozul era varianta cea mai la îndemână, pentru majoritatea brăilenilor. Există, însă, şi posibilitatea legală de a scăpa de aceste resturi. Sunt două posibilităţi: fie se încheie un contract cu un operator de salubritate care va prelua deşeurile inerte şi le va transporta la depozitul special amenajat, contra unui tarif unic de 111,79 lei, fără TVA, per metru cub. Dacă se face tarifarea per tonă, se percepe 71,65 lei, fără TVA. Resturile încărcate în saci a câte 40 kg, se achită cu 2,87 lei per sac. A doua posibilitate este ca transportul să se facă în regie proprie de către beneficiar, la depozitul de materiale inerte situat în zona trecerii bac Smârdan. Aici, pentru descărcarea deşeurilor se percepe un tarif de 10,5 lei per metru cub. Evident, beneficiarul trebuie să îşi asigure prin mijloace proprii un mijloc de transport.
Autorităţile locale dau asigurări că au informat în mod curent cetăţenii despre modul cum trebuie procedat cu deşeurile inerte. ”Pentru eliberarea unei autorizaţii de construcţie, trebuie şi un aviz din partea instituţiei noastre. Cei care vin să solicite acest aviz sunt informaţi despre cum trebuie să procedeze cu resturile rezultate din demolări, dacă e cazul de aşa ceva”, ne-a declarat Dumitru Munteanu, directorul Serviciului de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală din cadrul Primăriei Brăila.
În ceea ce priveşte depozitul de materiale inerte de la marginea Brăilei, acesta a ajuns până în prezent la circa 80% din capacitate. Astfel, peste câteva luni, când actualul depozit va trebui închis, se va deschide altul, în aceeaşi zonă dinspre trecerea bac Smârdan, cel mai probabil cu intrare dinspre drumul naţional, dig Brăila - Galaţi.