Prezent astazi la evenimentul „IIF 2018 - Insurance in the DIGITAL World” organizat de XPRIMM, Cristian Rosu - vicepresedintele ASF, a declarat:
”Asigurări și digitalizare, două domenii care se interpătrund din ce în ce mai mult. Digitalizarea face parte din viața multora dintre noi, iar asigurările au rolul a ne proteja financiar la riscuri. În același timp digitalizarea poate dezvolta eficient piața asigurărilor, care trebuie să crească sănătos, cu noi produse și servicii pentru satisfacerea nevoilor clienților săi, cu protejarea acestora și pentru stabilitatea societăților de asigurare.
ASF are ca obiectiv principal, conform legii de înființare, promovarea stabilității activității de asigurare şi apărarea drepturilor asiguraților. Digitalizarea este în beneficiul oamenilor. Prin digitalizare ai acces la noi servicii, salvezi timp, te poți informa, se reduce birocrația, poți compara produse. Companiile devin mai eficiente, modelele de afaceri se transformă, apar noi produse, mai ieftine, serviciile aferente devin mai bune și mai rapide.
Prin asigurări se poate asigura bunăstarea personală și a familiei prin preluarea de către un asigurator a consecințelor financiare în momentul materializării riscurilor asigurate. Ambele domenii aduc beneficii de dezvoltare, socială, economică, personală. În același timp gestionarea lor necorespunzătoare afectează stabilitatea piețelor, a companiilor, a încrederii. Apetitul la digitalizare este strâns legat de apetitul la risc. Riscul digitalizării trebuie înțeles și gestionat.
Digitalizarea nu poate fi oprită, dar trebuie să se dezvolte controlat pe baza unor reguli care să asigure o dezvoltare sigură pentru cetățenii care beneficiază de ea. Riscurile cibernetice sunt pe primul loc pe trei continente în îngrijorările conducătorilor de companii.
Securitatea cibernetică a fost până de curând un subiect al specialiștilor, dar acum este una din principalele preocupări ale mediului economic, de afaceri, a reglementatorilor și supraveghetorilor.
Putem constata trei tendințe:
1. Nevoia unei guvernanțe profesioniste
2. Creșterea rolului asigurărilor cibernetice
3. Creșterea atenției la riscurile aduse de tehnologiile emergente ca Inteligența Artificială, Internet of Things (IoT), Big Data și mult altele.
Să le luăm pe rând.
1. Sunt necesare noi modele de guvernanță și sisteme de răspuns, o nouă conduită, care să facă tranziția de la abordările reactive, de la prevenția clasică, către o nouă abordare. Practic nu mai putem vorbi de răspunderi separate, există o tendință să avem o vedere integrată a răspunderilor, fie că sunt civile, profesionale sau cibernetice. Conducătorul unei societăți este responsabil de tot ce se întâmplă în jurul său. Cele mai mare riscuri sunt generate de problemele de guvernanță. 70% din conducătorii companiilor consideră că proprietarul subiectului digitalizării, a securității informatice, este IT-ul, când de fapt nu este așa. Este greșit, această abordare fiind o problemă în sine, de management. IT-ul doar previne. Tehnologiile sunt doar un mijloc pentru noi modele de afaceri și noi servicii. Trebuie ca managerii de risc să își asume responsabilitățile, iar cei care dezvoltă produse să plece de la nevoile clienților, nu de dragul tehnologiei.
2. Asigurările cibernetice adaugă valoare, cresc reziliența, scad impactul financiar. Firmele trebuie să fie stimulate în a-și evalua riscurile cibernetice, dar și a monitoriza continuu păstrarea măsurilor împotriva acestor riscuri. Asiguratorii trebuie să acorde consultanță, inclusiv legală, pe acest subiect.
3. Inteligența artificială, Big Data, IoT, monedele virtuale reprezintă noi riscuri. În acest moment sunt 500 de milioane de echipamente interconectate, care devin din ce în ce mai inteligente!
Ecosistemul digital va crea case, mașini, orașe inteligente, digitale, care vor aduce noi riscuri. Toți suntem vulnerabili. Avem vulnerabilități interne, telefonul, calculatorul pe care le folosim au vulnerabilități. Avem amenințări, atacuri cibernetice, persoane interesate în a ne sustrage identitatea sau banii. Exact pentru ce sunt create asigurările, protejarea împotriva probabilității fructificării unei vulnerabilități de către o amenințare, care poate produce pierderi financiare.
Asigurările au un rol foarte important în viitoare lume digitală, inclusiv în a promova gestiunea riscurilor cibernetice. Asigurările cibernetice sunt foarte slab dezvoltate. În țările OECD reprezintă doar 1,5% din asigurările generale, iar în țărilor dezvoltate (Germania, Franța etc) 16%. Trebuie dezvoltate colaborări public - privat. Trebuie create huburi de inovație cu susținerea autorităților.
În ASF s-a înființat un astfel de hub, care este și partener al acestui eveniment. Trebuie dezvoltat, nu că este o tendință fancy, ci pentru a veni cu noi servicii și produse, a crește incluziunea financiară, ponderea asigurărilor in PIB, într-un mediu stabil, controlat și a proteja viitorii clienți. Bunele practici trebuie susținute public. Trebuie să se disemineze și succesele și incidentele, să se colecteze date. Acoperirile să fie mai clare. Asiguratorii să educe clienții referitor la riscuri, să le asigure expertiză.
Trebuie stabilite noi reglementări pentru asigurarea rezilienței pieței, a bunei conduite a acesteia. Asiguratorii au acces la informații, trebuie să susțină politicile digitale și apărarea împotriva riscurilor cibernetice. Acestea sunt greu de cuantificat. Acumularea riscului potențial este mare. Asigurarea cibernetică este un produs complex, cu subscriere diferită. Trebuie să standardizăm, să simplificăm, să reducem riscurile operaționale prin integrarea corectă a proceselor, sistemelor și a oamenilor în noul ecosistem digital.
Digitalizarea are scopul de a ne aduce o viață mai bună, iar asigurările să o protejeze. ASF are determinarea în a susține dezvoltarea unei piețe stabile, în interesul cetățenilor, a dezvoltării economice și sociale. Nu trebuie să uităm că nu toți cetățenii au aptitudini și interes în domeniul digital. Produsele de asigurarea trebuie să fie pentru toți, la același nivel calitativ. Asiguratorii pot beneficia intern de digitalizare pentru a deveni mai eficienți, produsele de asigurare să fie mai ieftine, mai apropiate de nevoile oamenilor, indiferent de forma de distribuție sau metodele de despăgubire, clasice sau digitale.
Digitalizarea este un fenomen care nu poate fi oprit. În același timp trebuie canalizat pentru ca oportunitățile pe care le dezvoltă să fie în favoarea oamenilor, a consumatorilor de servicii financiare. Din acest motiv autoritatea de supraveghere, actorii pieței financiare, companiile private din domenii conexe, cum sunt cele informatice sau de securitate informatică, trebuie să conlucreze, să discute si să identifice cele mai bune soluții pentru piața românească.”