Guvernul marcheaza astazi o noua etapa in cursa inarmarii cu voturi, asumindu-si raspunderea in Parlament pe noua lege electorala, cea care va schimba numele partidelor cu numele candidatilor. Si politicienii s-au pregatit pentru acest important eveniment si au confectionat o droaie de amendamente la lege, chiar stiind ca Executivul nu este obligat sa le preia in textul actului normativ. Cele mai multe apartin social-democratilor (74), in timp ce PD si satelitul sau, PLD, nu au formulat nici unul. Pe parcursul saptaminii trecute, comentatorii au intors pe toate partile avantajele si dezavantajele fiecarui sistem de vot - mixt, in care unii candidati apar la gramada pe liste de partid iar altii se bat pe numele lor, si exclusiv uninominal, unde pretendentii la fotoliile parlamentare se bat in numele lor si mai putin al partidelor care ii sustin. Asa s-a ajuns la iesirea Guvernului la rampa astazi, cu propunerea legislativa initiala - cea a votului amestecat, adica si pe liste, si uninominal. Asumarea raspunderii pe o lege inseamna ca Guvernul provoaca Parlamentul sa ii acorde sustinerea pe respectivul proiect de act normativ, in caz contrar fiind constrins sa predea puterea unei alte echipe ministeriale. Slabe sanse ca actualul Executiv sa cada, pentru ca peste mai putin de patru saptamini cineva trebuie sa asigure buna desfasurare a alegerilor europarlamentare, iar apoi o lege coerenta a bugetului. Asadar, cel mai probabil miine, presedintele va avea noua lege electorala la Palatul Cotroceni, spre promulgare. Interesant este ce se va intimpla de acum incolo. Traian Basescu a anuntat deja ca nu va da drumul legii spre Monitorul Oficial decit dupa ce va afla rezultatul referendumului convocat de el pentru data de 25 noiembrie pe subiectul votului uninominal in formula exclusiva, fara liste de partid. Dar, conform procedurilor legale, seful statului nu va putea tine legea blocata mai mult de 20 de zile, la capatul carora ori o trimite Monitorului Oficial, ori Parlamentului. Ambele variante sint convenabile Cabinetului Tariceanu, prima - indiscutabil este atins scopul pentru care premierul isi asuma astazi riscul de a fi demis, a doua - pentru ca sistemul de vot uninominal exclusiv este sustinut de PD, PSD si parlamentarii PLD, in numar insuficient pentru a promova acest sistem, dupa cum s-a vazut la motiunea de cenzura esuata din 3 octombrie. Pe de alta parte, varianta votului uninominal exclusiv va putea fi impusa doar daca prezenta la referendum - si, implicit, la alegerile europarlamentare din 25 noiembrie - va depasi 50%. Dar, pina atunci, noua lege electorala va fi deja in vigoare sau in Parlament, dar avind deja facute adnotarile prezidentiale. Asa stind lucrurile, o noua interventie a lui Traian Basescu pe marginea acestui controversat proiect legislativ este practic imposibila, ceea ce face sa para fara rost aceasta inclestare pe subiectul votului uninominal. Conflictul va eroda si mai mult din increderea clasei politice, iar de data asta si presedintele risca sa piarda citeva procente. Dar, ca de obicei in astfel de situatii, pierd si romanii, pentru ca, dupa ce vom scapa de panarama iscata de votul uninominal, ne vom trezi cu o lege a bugetului pe 2008 votata in pripa. Sfirsitul anului este aproape, iar alesii nu vor mai avea suficient timp sa cintareasca bine sumedenia de cifre prezentate in roz de ministrul Economiei. Si, pentru ca tabloul sa fie si mai sumbru, guvernatorul Bancii Nationale tocmai a lansat un avertisment serios legat de cheltuielile pe anul in curs, care tind sa goleasca vistieria tarii. Ceea ce inseamna ca Anul Nou ne va gasi nu doar ametiti de cap, ci si in fundul gol.