• o cale improvizată de traversare a căii ferate, folosită de zeci de ani de locatarii cartierului Chercea şi acceptată tacit de administraţia CFR, a fost blocată recent, prin refacerea unui gard de beton • măsura pare să fi fost provocată de lipsa de civilizaţie a celor care îşi făcuseră un obicei să profite de spărtura din gard pentru a arunca gunoaie lângă liniile de tren
O cale improvizată de traversare a liniilor de tren, folosită de zeci de ani de brăilenii domiciliaţi în cartierul Chercea, a fost blocată, recent, de CFR, cu un gard de beton. De fapt, administratorul căilor ferate nu a făcut altceva decât să completeze elementele lipsă ale gardului care delimitează liniile, elemente care fuseseră scoase, cu foarte mult timp în urmă, de cei care voiau să îşi scurteze calea către Gară sau către cealaltă parte a oraşului. Spărtura din gard era situată în zona bisericii Sf. Mina, la intersecţia străzii Decebal cu strada Deva, iar cei care traversau liniile pe acolo puteau ajunge rapid pe strada Transilvaniei, fără să mai ocolească pe la Şos. Râmnicu Sărat, cale de câteva sute de metri. Încă de prin anii '50 - '60 ai secolului trecut, locatarii zonei foloseau în mod tradiţional această scurtătură, acceptată tacit de administraţia CFR care, pentru ca trecerea peste linii să fie mai uşoară, amplasase un şir de traverse de beton, formând astfel un fel de potecă. Spre sfârşitul anilor '80, după ce o persoană a fost lovită de tren, oficialităţile au hotărât construirea unei pasarele metalice în zonă şi interzicerea traversării liniilor la nivelul solului. Oamenii au continuat, însă, să treacă peste linii pe unde erau obişnuiţi, pasarela metalică fiind folosită prea puţin. Aceeaşi tendinţă s-a menţinut în timp, deşi administraţia CFR a închis, la un moment dat, spărtura din gard. Plăcile de beton n-au rămas, însă, prea mult timp pe poziţie. În urmă cu circa 10 ani, cei aflaţi la conducerea sucursalei CFR Galaţi în acea perioadă au luat decizia de a desfiinţa poteca formată din traverse de beton, sperând că astfel vor descuraja lumea să mai treacă pe acolo. Traversarea liniilor a devenit astfel mult mai dificilă, în special pentru cei care aveau cu ei biciclete sau cărucioare, însă chiar şi aşa cei mai mulţi preferau să treacă pe acolo decât să urce treptele pasarelei metalice. Situaţia a continuat aşa vreme de câţiva ani, însă, se pare, administraţia CFR nu mai este dispusă să o tolereze.
Gunoaiele au umplut paharul răbdării
Măsura blocării acelei rute de traversare, prin refacerea gardului, pare însă a fi fost provocată mai degrabă de faptul că acea spărtură nu era folosită doar de cei care voiau să treacă mai repede peste calea ferată, ci şi de numeroase persoane lipsite de bun simţ, care îşi făcuseră un obicei din a arunca gunoaie menajere în spaţiul dintre linii şi gard. De altfel, cotidianul nostru v-a mai informat, recent, despre halda de gunoi formată în spaţiul de protecţie al căii ferate, pe strada Decebal, în zona bisericii “Sf. Mina”. În luna martie a acestui an, reprezentanţii Sucursalei Regionale de Căi Ferate Galaţi ne-au declarat că vor lua măsura ecologizării zonei respective. “Având în vedere că situaţia de abandonare a deşeurilor municipale de către locuitorii din zonele învecinate căii ferate se repetă periodic şi că în urma corespondenţelor purtate cu Primăria Brăila situaţia nu s-a îmbunătăţit, toate costurile înregistrate de către SRCF Galaţi cu salubrizarea zonei ar trebui recuperate de la Primăria Municipiului Brăila”, avertizau, la vremea respectivă, cei de la CFR, precizând că deja au dat în judecată Primăria, pentru a recupera suma de 19.000 lei, cheltuită pentru ecologizarea unei alte zone afectate de fenomenul aruncării necontrolate a deşeurilor de către cetăţeni, mai exact zona intersecţiei străzii Brateş cu strada Podului.
Între timp, Sucursala CFR Galaţi a desfiinţat, pe propria cheltuială halda de deşeuri din zona străzii Decebal, însă a luat şi măsura mai radicală a blocării căii de acces în spaţiul liniilor ferate, prin refacerea gardului de beton. Rămâne de văzut cât timp va rămâne intact gardul, în condiţiile în care s-a mai încercat în repetate rânduri desfiinţarea acelei traversări improvizate, dar fără mare succes. Deocamdată, cei care vor să treacă peste linii trebuie să folosească pasarela de metal construită în anii '80. Pentru cei care au biciclete sau bagaje voluminoase, urcarea treptelor nu este tocmai facilă. În plus, vechimea pasarelei şi faptul că nu a beneficiat până acum de nicio reparaţie capitală a început să se cunoască, multe dintre elementele metalice ale treptelor fiind străpunse de rugină.
În ceea ce priveşte aruncarea deşeurilor în zona de protecţie a căii ferate, administraţia CFR continuă “lupta” cu autorităţile brăilene. În urmă cu câteva zile, CFR a trimis o adresă oficială către Serviciul de Utilitate Publică, Administrare şi Gospodărire Locală din cadrul Primăriei Brăila, prin care cerea să fie salubrizat terenul aflat în proximitatea liniilor ferate din zona fostelor magazii de cereale de lângă Centura Brăilei. Gunoaiele aruncate pe acel teren ar fi luat foc, punând în pericol instalaţiile feroviare. “Am primit această adresă de la CFR şi ne-am interesat în legătură cu statutul respectivului teren de lângă calea ferată. Într-adevăr, acesta aparţine domeniului public al municipiului Brăila, iar salubrizarea lui intră în sarcina noastră. Vom acţiona în consecinţă”, ne-a declarat Dumitru Munteanu, directorul SUPAGL. Simpla îndepărtare a acelor gunoaie nu va fi suficientă însă, până când nu se va reuşi disciplinarea celor care şi-au făcut o obişnuinţă din a arunca mereu alte gunoaie în zonă.