Mergi la conţinutul principal

"CET" se zbate pentru supravietuire

Pentru operatorul local de termoficare cuvintul de ordine in acest an este "supravietuire". Supravietuirea cu speranta ca in acest an, actionarul majoritar, municipalitatea, va lua in serios subiectul termoficare si va gasi o solutie pentru continuarea prestarii acestui serviciu catre proprietarii de apartamente, atitia cit au mai ramas arondati sistemului centralizat. Pentru aceasta, compania SC "CET" a programat realizarea unor investitii atit din surse proprii, dar si atrase cu scopul eficientizarii producerii, transportului si distributiei energiei termice catre cei aproximativ 19.000 de clienti casnici pe care ii mai are. Pe partea de personal, politica vizata este redistribuirea pe posturi a salariatilor pe care ii are unitatea, in primul rind cu scopul de a asigura o mai buna supraveghere a bunei functionari a sistemului, iar in al doilea rind pentru a putea oferi servicii conexe si altor potentiali clienti. Din punct de vedere financiar, se doreste pentru acest an obtinerea unui rezultat care sa reduca din pierderile inregistrate de companie in ultimii doi ani. In linii mari, cam acesta este portretul anului 2009 zugravit de conducerea SC "CET", in speranta ca municipalitatea va trasa o traiectorie clara pentru urmatoarea perioada legata de acest serviciu de utilitate publica. Aceasta, cu atit mai mult cu cit majoritatea clientilor casnici pe care unitatea ii mai are fac parte din categoria sociala a persoanelor care primesc ajutoare de la stat pentru incalzire.
"Prin realizarea cu eforturi investitionale proprii a sursei de vara societatea a reusit sa rezolve problema pe partea de producere a energiei termice si, in plus, a obtinut o eficientizare a activitatii. De altfel, primele rezultate in acest sens sint asteptate din acest an si speram sa reusim sa recuperam o parte din pierderile din ultimii ani. Contextul in care ne desfasuram activitatea este unul cit se poate de grav: aproape 60% dintre apartamentele din oras s-au debransat", a explicat Ionel Patrascu, directorul "CET" Braila. El a punctat ca pentru continuarea procesului de eficientizare a activitatii sint programate in acest an investitii pentru reabilitarea si modernizarea sistemului de termoficare. Ca exemplu, Patrascu a nominalizat continuarea seriei de investitii prin programul Termoficare 2008 - 2015 prin intermediul caruia si in acest an vor fi automatizate complet 28 de Puncte Termice si se va continua inlocuirea conductelor din reteaua secundara de termoficare. "In functie de banii ce vor fi alocati pentru noi in cadrul acestui program este posibil sa se treaca si la etapa principala din amplul proiect de modernizare a sistemului de termoficare: sursa de producere. Totusi, in contextul in care 2009 se anunta un an greu din cauza crizei economice, vom vedea ce fonduri ni se vor aloca. Deocamdata, Primaria a finalizat licitatia pentru desemnarea firmei ce va executa lucrarile la punctele termice si cistigatoare a fost desemnata tot “Elsaco”. Practic, speram ca la finele acestui an sa incheiem lucrarile de modernizare si automatizare a tuturor PT-urilor din municipiu", a spus Patrascu. De asemenea, el a adaugat ca pe parte de investitii de mediu tot pentru 2009 este programata modernizarea cazanului nr. 21 de pe platforma de la Kilometrul 10, instalatia urmind a fi dotata cu arzator cu emisii reduse de noxe.

CET estimeaza pentru anul trecut o pierdere de 100 miliarde lei vechi

In ceea ce priveste politica de personal, directorul unitatii a explicat ca actualul efectiv de angajati este suficient pentru acoperirea tuturor sarcinilor de serviciu. "La prima vedere exista tentatia sa se spuna ca sint prea multi angajati, dar daca ne raportam la numarul de kilometri de retea de termoficare sau necesarul de personal pentru deservirea instalatiilor se poate observa ca lucrurile nu stau deloc asa. Ba chiar in contextul in care pe anul in curs vor fi plecari prin pensionare va fi o problema cu asigurarea personalului pentru desfasurarea activitatilor curente. Cu toate acestea consider ca se impune o rearanjare a salariatilor pe posturi intrucit s-au facut modernizari si automatizari ale unor parti din instalatii. De asemenea, din acest an am renuntat la serviciile Politiei Comunitare in privinta pazei magistralei de termoficare, activitatea urmind sa o prestam cu angajatii nostri", a precizat Patrascu, adaugind ca are in plan si lansarea unor servicii specifice activitatii CET catre alti potentiali beneficiari, nominalizind aici posibilitatea contractarii de lucrari de reabilitare a instalatiilor la nivel de imobile.
La capitolul activitate financiara administratia unitatii a precizat ca estimeaza ca in acest an sa se recupereze o parte din pierderile acumulate in 2007 si 2008 estimate la circa 100 miliarde de lei vechi. "Nu pot sa afirm ca se va reusi recuperarea integrala a acestor pierderi astfel incit la finele lui 2009 sa iesim pe "zero", dar macar o parte din aceste pierderi am vrea sa le recuperam si exista sanse in acest sens, intrucit modernizarile si reabilitarile efectuate pina acum conduc la o eficientizare a activitatii", a incheiat sursa citata. In contextul in care societatea nu o duce bine din punct de vedere financiar, s-au acumulat pierderi de aproape 100 miliarde de lei vechi si mai mult de jumatate dintre clientii casnici au renuntat la serviciile "CET", Ionel Patrascu a explicat ca exista o sansa reala de salvare a sistemului, daca se doreste acest lucru. "O privatizare facuta cu cap si in favoarea orasului poate salva acest serviciu de utilitate publica. Este clar ca sistemul energetic necesita investitii majore pentru a putea fi eficient si competitiv la capitolul tarife, iar municipalitatea nu are asemenea resurse. De aceea, atragerea unui investitor ar putea fi o solutie dar, repet, o privatizare ar trebui facuta cu foarte mare atentie", a mai adaugat Patrascu.
Ca termen de comparatie dintre cei aproximativ 19.000 de clienti casnici pe care SC "CET" ii mai are, circa 11.000 primesc ajutoare pentru incalzire.
Reamintim ca la finele anului 2007, SC "CET" raportase o pierdere de 88 miliarde de lei vechi, iar la jumatatea acestui an minusul se redusese la 66 miliarde de lei vechi. Pentru anul 2008, rezultatul final preconizat este tot o pierdere de circa 100 miliarde de lei vechi.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro