Cardul de sănătate a creat, din nou, haos în sistemul sanitar | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Cardul de sănătate a creat, din nou, haos în sistemul sanitar

Sistemul de lucru cu cardul electronic de sănătate a creat mari probleme în sistemul medical brăilean, dar şi la nivel naţional. Acesta a devenit complet nefuncţional din weekend, iar problema a persistat şi în prima parte a zilei de ieri. Activitatea medicilor de familie, spitalelor şi farmaciilor brăilene a fost blocată. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a emis o informare cu privire la nefuncţionalitatea platformei, dând asigurări că "se va rezolva în 30 de ore". Problema a fost rezolvată, totuşi, mai devreme de termenul estimat, iar ieri la ora 10.15, activitatea în sistemul medical a fost reluată.
Cei mai afectaţi de această nefuncţionalitate au fost medicii de familie din municipiu şi judeţ. Dr. Viorica Naumov, preşedintele Societăţii Medicilor de Familie Brăila, ne-a declarat că problema e veche, iar mici disfuncţionalităţi au apărut încă de la începutul săptămânii trecute. Abia dacă reuşeau medicii de familie să valideze câteva reţete pe zi. Deşi au făcut informări către Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, nimic nu s-a schimbat. Mai mult, tot sistemul de lucru cu cardul electronic de sănătate a picat în "moarte clinică" duminică, fapt ce a confirmat sesizările acestora către instituţiile abilitate. "În ultima perioadă, mai precis de săptămâna trecută, din data de 8 februarie, am avut probleme foarte mari cu sistemul integrat naţional SIUI, în sensul că reţetele nu au putut fi validate. Timp de trei zile, n-am reuşit să validăm decât câteva reţete, aşa din când în când, cu mare greutate. În rest, am eliberat reţete offline. Aceste reţete offline trebuie ridicate în sistem ulterior pentru că altfel farmaciile nu le pot elibera sau le eliberează cu greu. Iar în ceea ce priveşte reţetele pentru bolile acute şi subacute, acestea trebuie eliberate în 24, respectiv 48 de ore. Sigur că acele reţete trebuie ridicate în sistem în aceeaşi zi. Or ca să faci acest lucru, trebuie să stai seara, după program, sau să perseverezi să prinzi un moment în care reţetele puteau fi validate. În mod general, începând cu aprilie 2015, când cardul a devenit obligatoriu la consultaţii, întotdeauna au fost probleme. Aproape că nu a existat zi în care să nu apară cel puţin o eroare. Au fost şi luni în care am avut de suferit, în sensul că la sfârşit de lună am constatat că unele servicii medicale nu au fost validate. Nu mai ştiu exact în ce lună a anului trecut, au fost extrem de multe servicii invalidate. Dacă în 72 de ore serviciul nu este validat, îi este imputat medicului. Acest lucru s-a întâmplat în condiţiile în care medicii ştiau că şi-au validat toate consultaţiile, iar la final de lună s-au trezit cu ele invalidate. Singurii care au de suferit sunt pacienţii. Unii dintre ei, care nu au înţeles că există o problemă cu validarea serviciilor, spuneau că medicii nu ştiu să lucreze cu calculatorul şi de-aia se întârzie atât la o consultaţie. Programul de consultaţii nu mai este respectat, iar oamenii se supără", ne-a declarat dr. Naumov, preşedintele Societăţii Medicilor de Familie Brăila.

Farmacist: «Problema la noi e alta: nu putem elibera reţete offline, aşa cum pot face medicii de familie»

Nefuncţionalitatea cardului de sănătate a afectat şi farmaciile brăilene. Bogdan Constantinoiu, farmacist în cadrul lanţului de farmacii "Iris", ne-a spus că, spre deosebire de medicii de familie, farmaciile nu pot elibera reţete offline. În acest caz, oamenii pleacă şi revin mai târziu, cu speranţa că poate de această dată pot să-şi cumpere medicamentele. "Fiind weekend, această problemă ne-a afectat într-o măsură mai mică decât dacă s-ar fi întâmplat în cursul săptămânii. Problema este că, spre deosebire de medici, noi nu avem posibilitatea să eliberăm reţete offline, adică nici vorbă de păsuirea aceea de 48 sau 72 de ore. Noi trebuie să-i amânăm pur şi simplu pe pacienţi. Unii pacienţi sunt în situaţia de a-şi pierde reţetele. Noi chiar dacă le-am da tratamentul şi păstrăm reţeta, iar perioada respectivă trece, nu mai ai cum să validezi, nu ai cum să păcăleşti data şi ora serverului. Şi atunci, reţeta se pierde. Acum, sistemul funcţionează. Dar problemele nu au fost numai ieri şi alaltăieri, ci noi le-am simţit încă de la începutul lunii februarie. La începutul fiecărei luni se fac raportări în SIUI de către toate spitalele, cabinetele şi farmaciile, şi asta suprasolicită serverul de la Bucureşti. Atunci, el funcţionează destul de greu, deficitar. Nu e ca şi cum nu a mers deloc, dar ne-a îngreunat munca", ne-a declarat sursa citată.
Probleme au fost şi la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila. Cei mai afectaţi au fost pacienţii care trebuia externaţi, iar din cauza nefuncţionalităţii cardului de sănătate, au fost nevoiţi să mai aştepte câteva ore până la remedierea situaţiei. Spre norocul lor, problema a fost rezolvată până în ora prânzului. "Au fost câteva probleme dimineaţă, dar s-au rezolvat imediat după ora 10.15, când programul a redevenit funcţional", ne-a declarat Olguţa Crivăţ, director de îngrijiri medicale SJU Brăila.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro