• în prezent se lucrează la amenajarea trotuarelor și se pregătește turnarea asfaltului pe carosabil • după prima ploaie, rămâne de văzut dacă vor mai fi băltiri ale apei • ”totul va fi cum trebuie”, dă asigurări un meșter de pe șantier
Cam de o săptămână, pe șantierul Căii Galați, forfota ştiută de oameni şi utilaje. Liniile de tramvai (aduse din Polonia), au ecartamentul asfaltat şi sunt deja fixate definitiv în structura de beton armat, după o tehnologie de ultimă oră, cu un sistem de preluare/amortizare a şocurilor, altul de izolare şi unul de drenaj propriu al apelor pluviale. S-au înlocuit astfel materialele şi tehnologiile utilizate odinioară, cum ar fi traversele din lemn şi beton, sau longrinele. Astfel, cu noile tramvaie, se va ajunge la un transport sigur, rapid şi silenţios.
Subtraversările la reţeaua apă–canal sau longitudinale, racordurile la aceste reţele, înlocuirea stâlpilor şi a cablurilor de iluminat, au fost alte încercări pentru constructori. De fapt, acum, după asfaltarea trotuarelor, activitatea pe şantier este concentrată pe tasarea /compactarea pietrei peste care se aştern câteva straturi de asfalt pe carosabil, definitivarea locurilor de parcare, cu îmbordurare, punerea pietrei, asfaltare, precum şi montarea indicatoarelor de circulaţie.
Ultimul şi dificilul examen: “aducerea la cotă”
Dacă locurile de parcare, prin configuraţia lor şi spaţiile înguste, prezenţa stâlpilor şi a copacilor le dau constructorilor de furcă, de circa două săptămâni s-a intervenit la “aducerea la cotă” a gurilor de canalizare, gaigere şi cămine de vizitare. Iar în acest caz dificultăţile au fost cauzate de noua poziţionare a acestora: pe aceeaşi parte a străzii, unde către canalizare converg şi se adună apele pluviale dar şi cele de sub linie. Altă canalizare este pe latura opusă a străzii, aşa că panta dată şi bombamentul străzii nu trebuie să ducă la băltiri, mai ales în zona depresionară de la intersecția cu strada Griviţei.
“Mai sus, mai jos”, “ceva mai la dreapta…”
Acestea au fost cele mai frecvente îndrumări şi atenţionări privind, când a fost vorba de cele câteva zeci de geigere şi capace de canalizare. Unele mai joase, altele cu mult peste cota necesară. “Așa e când lucrezi doar cu teodolitul, cumpăna de nivel şi… ochiometric, fără laser, de-a lungul şi pe lăţimea străzii. Asta pentru că, nu-i aşa, cei cu laserul trebuiau plătiţi… Lângă fostul club Progresul (unde este un poligon în stea cu nodul hidrotehnic), a trebuit să tăiem/retezăm serios din tuburile mult ieşite paste cota terenului. Apoi, a fost necesar să aducem la cotă şi vechile structuri din fontă, încastrate în plăcile mari şi groase din beton. Plus înlocuirea componentelor ruginite. Iar în această fază a şantierului trebuia să ai şi un punct, un reper (!?) după care să te orientezi”, ne-a declarat unul dintre meșterii de pe șantier.
Se vede că s-a intervenit serios pe toată lungimea străzii, pentru aducerea la cotă, după turnarea amorsei, când, normal, totul trebuia montat exact, înainte de punerea pietrei şi asfaltului. Deunăzi, am fost curioşi să vedem, cu ajutorul unei cumpene, dacă linia de tramvai şi capacele de lângă ea, sunt în acelaşi plan orizontal. Doar într-un caz din cinci era aşa ceva…
”Acolo nu se mai poate interveni ca pe carosabil şi în parcări; dar nu e ceva alarmant, şi odată cu turnarea ultimul strat de asfalt, tot va fi cum trebuie”, ne-a mai spus meșterul cu care am stat de vorbă.
Proba finală, decisivă pentru cum s-a lucrat pe Calea Galaţi o va da apa din precipitaţii...