• şansele ca proiectul de reabilitare a acestei străzi să fie finalizat în acest an sunt infime • cu gândul la despăgubiri record, Primăria se judecă în continuare cu firmele bucureştene care au câştigat contractul anul trecut, iar apoi au abandonat şantierul • între timp, s-a realizat o expertiză din care reiese că strada este mult mai deteriorată decât era înainte de începerea lucrărilor • în prezent, se fac calcule pentru a se stabili cu cât trebuie suplimentat bugetul investiţiei • după finalizarea acestor calcule, va fi demarată o nouă licitaţie pentru alt proiect tehnic şi altă firmă care să execute lucrările • în situaţia fericită în care nu or să apară clasicele contestaţii, abia prin august s-ar putea semna un nou contract • până când problema va fi definitiv rezolvată, nu doar şoferii au de suferit ci şi locatarii caselor de pe Calea Galaţi • aceştia se plâng că vibraţiile provocate de TIR-urile care circulă cu viteză prin gropile de pe stradă le distrug efectiv locuinţele
Şansele ca şantierul de pe Calea Galaţi să fie finalizat anul acesta sunt aproape inexistente. În cel mai bun caz, lucrările ar putea fi reluate în luna august, cu termen de finalizare în primăvara anului viitor. Până atunci, gropile şi tasările din carosabil rămase în urma firmelor bucureştene “Telor Invest” şi “Teloxim Con”, care au abandonat lucrările anul trecut, vor fi plombate provizoriu, pe cheltuiala Primăriei, în cadrul contractului de reparaţii stradale încheiat cu firma “Micatis Prod” SRL Brăila. “Vorbim despre lucrări minime de punere în siguranţă a traficului, până la redeschiderea şantierului şi definitivarea lucrărilor”, ne-a declarat Marius Termegan, directorul Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Brăila.
În ceea ce priveşte redeschiderea şantierului, Primăria a decis să organizeze o nouă licitaţie pentru desemnarea unor firme care să refacă proiectul tehnic şi să execute efectiv lucrările. Înainte de asta, s-a făcut o expertiză pentru a se determina cât de mult s-a modificat starea carosabilului şi a fundaţiei porţiunii din Calea Galaţi cuprinsă între Pod Brăiliţa şi ieşirea din municipiu, ce a făcut obiectul proiectului de reabilitare pe care cele două firme bucureştene l-au început dar nu au reuşit să îl ducă la bun sfârşit. Experţii au stabilit că, în urma decopertărilor executate pe anumite porţiuni şi neastupate la timp a fost afectat stratul de fundare, iar pentru rezolvarea problemei este necesară suplimentarea acestuia cu 10 centimetri, pe tot tronsonul care a făcut obiectul proiectului de reabilitare. În plus, acolo unde au apărut surpări va fi nevoie de aplicarea unor soluţii speciale pentru consolidarea fundaţiei, înainte de a se veni cu noul covor asfaltic. Toate acestea vor modifica valoarea totală a lucrărilor, urmând ca bugetul proiectului să fie suplimentat. Cât va trebui alocat în plus se va stabili cu exactitate în urma unor calcule aflate în prezent în derulare. “Avem rezultatul expertizei întocmite de specialişti, iar până la sfârşitul acestei săptămâni o să facem un calcul, pentru a se stabili câţi bani trebuie alocaţi în plus faţă de investiţia iniţială, ca să se poată pune în practică soluţiile de remediere a problemelor rămase în urma firmei «Telor Invest». După ce vom avea o valoare a noului buget, începem procedurile de achiziţie pentru un nou proiect tehnic şi pentru o nouă firmă care să execute lucrările. Dacă licitaţia va decurge fără probleme şi fără binecunoscutele contestaţii, undeva prin luna august, poate chiar mai devreme, am putea avea contractele semnate şi şantierul redeschis. Dacă avem noroc de o firmă serioasă, în câteva luni, cel târziu până în primăvara anului viitor, lucrările vor fi gata”, ne-a mai declarat directorul Termegan.
Primăria se judecă în continuare cu “Telor Invest” şi “Teloxim Con”
După cum se ştie, în prezent Primăria Brăila se judecă cu firma bucureşteană “Telor Invest”, de la care vrea să obţină penalităţi foarte mari, pentru faptul că nu a finalizat proiectul de reabilitare a Căii Galaţi la termenul prevăzut în contract. Inclusiv sumele rezultate în urma expertizei întocmite de specialişti ar urma să fie imputate firmei bucureştene. După cum ne informa, la începutul acestui an, primarul Marian Dragomir, Primăria solicită despăgubiri de 28 milioane de lei, sumă de câteva ori mai mare decât contractul iniţial, la care s-au adăugat şi prejudiciile de imagine provocate municipalităţii.
Reamintim că, potrivit contractului iniţial, în valoare de 4,3 milioane de lei, firmele cu acţionariat comun SC “Telor Invest” SRL - “Teloxim Con” SRL Bucureşti, care au câştigat în asociere licitaţia pentru acest proiect, s-au angajat să reabiliteze Calea Galaţi, pe tronsonul cuprins între Pod Brăiliţa şi ieşirea din municipiu, în perioada ianuarie - decembrie 2017. Cu toate acestea, pe parcursul unui an întreg nu au reuşit să execute decât un procent infim, de nici 5% din volumul total de lucru. Mai exact, “Telor Invest” şi “Teloxim Con” nu au făcut decât să demonteze şi să monteze borduri, în valoare totală de 170.450,58 lei, sumă care a fost deja decontată de Primăria Brăila. În ceea ce priveşte carosabilul, potrivit contractului ar fi trebuit raşchetat tot asfaltul vechi şi turnat un covor asfaltic nou, iar pe porţiunile unde există tasări trebuie refăcută fundaţia, cu balast compactat. “Telor Invest” a reuşit să îndepărteze asfaltul vechi doar pe o porţiune de câteva sute de metri, în zona cartierului Vidin, a pus asfalt nou pe câteva zeci de metri, iar apoi a abandonat efectiv şantierul. Din această cauză, şoferii care au circulat pe Calea Galaţi s-au confruntat vreme de câteva luni cu gropile rămase pe porţiunile ce fuseseră decopertate şi lăsate neastupate.
După ce a emis mai multe somaţii, solicitându-le insistent bucureştenilor să reia lucrările pe şantierul abandonat, Primăria Brăila a încercat să rezilieze contractul, în luna octombrie a anului trecut, însă bucureştenii au făcut contestaţie în instanţă, iar judecătorii le-au dat dreptate, respingând acţiunea municipalităţii. În acest context, contractul a încetat, la termen, abia în decembrie 2017, moment în care Primăria a putut avea oficial acces pe şantier, pentru a demara demersurile pentru acea expertiză care să stabilească starea exactă a carosabilului după lucrările abandonate de “Telor Invest” şi “Teloxim Con”.
Drama locatarilor: “Ni se dărâmă casele din cauza gropilor şi a traficului greu!”
Până când problema Căii Galaţi va fi definitiv rezolvată, şoferii vor avea de înfruntat în continuare gropile şi denivelările din carosabil. Pe lângă şoferi, situaţia existentă le provoacă mari neplăceri şi proprietarilor de case de pe tronsonul cuprins între Pod Brăiliţa şi linia de tramvai de la intrarea în cartierul Vidin. Aceştia se plâng că, din cauza stării precare a carosabilului, vibraţiile cauzate de traficul greu de pe Calea Galaţi s-au intensificat în ultima perioadă, devenind un real pericol pentru construcţii. “Efectiv, ni se zguduie casa ca la cutremur. E din ce în ce mai rău, realmente a început să ne fie frică să mai stăm în casă din cauza acestor TIR-uri care merg cu viteză mult peste limita legală, fără să ţină cont nici de indicatoarele rutiere nici de starea proastă a străzii”, ne-a declarat Argentina Pârlog, locatară a unei case de pe Calea Galaţi. Aceasta ne-a spus că, recent, a trimis o adresă către Primărie prin care a solicitat un răspuns oficial în ceea ce priveşte baza legală pe care au avut-o autorităţile locale atunci când au hotărât să devieze traficul greu pe Calea Galaţi. “Problemele acestea au apărut în urmă cu vreo 4-5 ani, când TIR-urile au început să circule în număr tot mai mare pe aici. Din câte am înţeles, traficul greu a fost mutat pe Calea Galaţi odată cu începerea lucrărilor de reabilitare a bulevardului Dorobanţilor. Vrem să ştim şi noi cine a hotărât acest lucru, care a fost baza legală şi de ce nu se face nimic pentru devierea traficului greu pe o rută care să ocolească oraşul. Aştept un răspuns oficial de la Primărie pe această temă”, ne-a mai spus Argentina Pârlog.
Problema găsirii unei rute ocolitoare pentru traficul greu a fost pusă pe agenda publică în urmă cu câţiva ani, pe vremea primarului Aurel Simionescu, în urma solicitărilor formulate de locatarii de pe Calea Galaţi dar şi de pe strada Carantinei. De subiect s-a ocupat mai mult fostul viceprimar Alexandru Dănăilă care declara la vremea respectivă că a identificat o astfel de rută ocolitoare pe traseul unei foste linii de cale ferată de la marginea cartierului Comorofca. Între timp, se pare că această variantă a fost complet abandonată de autorităţi, din cauza problemelor legate de cadastrarea şi regimul de proprietate a acelui traseu. În prezent, după cum ne-au spus surse din cadrul Primăriei, se mizează pe construirea podului peste Dunăre şi a drumurilor de legătură cu acesta, proiect ce ar facilita realizarea unei rute pentru traficul greu care să ocolească municipiul Brăila.