• instanţa a considerat că rezilierea unilaterală a contractului prin procedură de urgenţă, iniţiată de Primăria Brăila, ar putea aduce prejudicii firmei bucureştene • în consecinţă, şantierul de pe Calea Galaţi rămâne abandonat pe termen nelimitat • abia după 21 decembrie, când va expira de drept contractul încheiat de “Telor Invest” cu Primăria Brăila, se vor putea începe procedurile pentru angajarea altei firme care să finalizeze lucrările
În privinţa Căii Galaţi, lucrurile sunt deja clare: nu există nicio şansă să se mai astupe gropile existente până la sosirea iernii! Cel puţin asta reiese din explicaţiile oferite de primarul Marian Dragomir în cadrul conferinţei de presă susţinută ieri. Edilul şef a făcut publică motivaţia prin care Tribunalul Brăila a respins încercarea Primăriei de a evacua de pe şantier firma bucureşteană “Telor Invest”, pentru a putea încredinţa lucrarea unei alte firme. Reamintim că, după mai multe avertismente prin care le atrăgea atenţia celor de la “Telor Invest” că au întârzieri foarte mari la graficul de execuţie, Primăria a decis să rezilieze unilateral contractul, prin procedura de urgenţă a Ordonanţei Preşedinţiale. Bucureştenii au refuzat, însă, să semneze şi s-au adresat instanţei de judecată. Surprinzător, deşi era evident faptul că firma respectivă nu şi-a respectat obligaţiile contractuale, Tribunalul Brăila a respins acţiunea Primăriei, la sfârşitul lunii septembrie. Cotidianul nostru şi-a informat cititorii, la vremea respectivă, despre acest aspect şi despre faptul că Primăria a făcut apel la decizia instanţei, sperând să rezolve, totuşi, litigiul pe calea scurtă a Ordonanţei Preşedinţiale.
Ieri, primarul Marian Dragomir a venit cu precizări, dând citire motivaţiei emise de instanţa de judecată: “Potrivit articolului 997, alin. 1, Cod Procedură Civilă, instanţa de judecată stabilind că în favoarea reclamantului există aparenţa de drept, va putea să ordone măsuri provizorii în cazuri grabnice, pentru păstrarea unui drept care s-ar păgubi prin întârziere, pentru prevenirea unei pagube iminente care nu s-ar putea repara precum şi pentru înlăturarea piedicilor ce s-ar ivi cu prilejul unei executări (...) Respinge cererea formulată de municipiul Brăila, prin primar, în contradictoriu cu pârâtele Telor Invest şi Teloxim SRL ca inadmisibilă. Cu termen de apel în 5 zile de la pronunţare”.
Cam aşa a sunat, în limbaj juridic, motivarea instanţei. Cum s-ar traduce, în limbaj normal, toate acestea? La insistenţele ziariştilor, primarul Marian Dragomir a spus că, în opinia lui, Tribunalul Brăila a considerat că, dacă s-ar merge pe varianta Ordonanţei Preşedinţiale - pe care Primăria a iniţiat-o ca urmare a necesităţii unei intervenţii cât mai rapide pe Calea Galaţi -, iar ulterior s-a ajunge la un proces de durată, pe fond, pe care Primăria l-ar pierde, pagubele provocate societăţilor “Telor Invest” şi “Teloxim” nu ar putea fi recuperate. A primat, aşadar, dreptul firmelor bucureştene de a nu ieşi în pagubă din relaţia contractuală cu municipiul Brăila! “În acest context, recomandarea instanţei este cea a unui proces pe fond, în care să ne judecăm pe termene. Ideea este, însă, că un astfel de proces va depăşi cu siguranţă data de 21 decembrie, când, de drept, expiră termenul pe care Telor Invest şi Teloxim îl aveau pentru finalizarea lucrărilor de pe Calea Galaţi”, a declarat primarul.
Dragomir şi-a exprimat, încă o dată, dezamăgirea faţă de felul cum au considerat judecătorii brăileni să tranşeze litigiul, mai ales în contextul în care Primăria ar fi arătat, negru pe alb, că “Telor Invest” avea foarte mari restanţe în derularea lucrărilor şi nu demonstra cu nimic că ar deţine capacitatea să le termine la timp. “Înainte de a proceda la rezilierea contractului, s-a întocmit o notă de constatare pe şantier, de reprezentanţii Primăriei şi dirigintele de şantier, prin care s-a consemnat faptul că executantul nu poate respecta termenul contractual de 12 luni, dat fiind că, după 8 luni, stadiul fizic de realizare a lucrărilor era de doar 13%. Prin aceste întârzieri şi prin disconfortul provocat unui număr foarte mare de brăileni, nu doar a locatarilor din cartierul Vidin, prejudiciul provocat este mult mai mare decât valoarea contractului”, a mai spus primarul Dragomir.
“Nu putem face nimic până pe 21 decembrie!”
Dincolo de explicaţiile juridice şi nejuridice, situaţia de pe Calea Galaţi este, la ora actuală, total încremenită în proiect. Edilul-şef a recunoscut că nu are idee cât va mai dura judecarea apelului depus la Primăria Brăila. De asemenea, Dragomir a precizat că nu pot fi făcute niciun fel de lucrări de astupare a gropilor pe Calea Galaţi, chiar şi exclusiv pe cheltuiala Primăriei, atât timp cât “Telor Invest” nu predă amplasamentul şi nici nu îşi dă acordul de a se face intervenţii de către o terţă parte. “După primul răspuns al instanţei, noi am solicitat să intrăm acolo să facem reparaţii, însă cei de la Telor nu şi-au dat acceptul”, a precizat Dragomir.
Abia pe 21 decembrie, când va expira termenul de execuţie stipulat în contract, bucureştenii de la Telor Invest nu vor mai avea niciun drept asupra Căii Galaţi, iar Primăria va putea demara o nouă licitaţie pentru găsirea altei firme care să finalizeze lucrările. Procedurile vor fi, însă, de durată, a explicat primarul Dragomir, dat fiind că, înainte de licitaţia propriu-zisă, va trebui făcută o expertiză din care să reiasă ce s-a făcut şi ce mai este de făcut pe Calea Galaţi.
Reamintim că pentru reabilitarea şi modernizarea Căii Galaţi, pe porţiunea cuprinsă între podul Brăiliţa şi capătul cartierului Vidin, a fost încheiat un contract în valoare de circa 3 milioane de lei cu firma bucureşteană “Telor Invest”, cea care a câştigat licitaţia organizată de Primăria Brăila. Firma respectivă se afla deja în insolvenţă când s-a înscris la licitaţie, iar oficialii brăileni au încercat să o respingă, însă Consiliul Concurenţei nu a fost de acord cu acest lucru, astfel că şi-a adjudecat conctractul, pe criteriul preţului cel mai mic. Lucrările ar fi trebuit demarate în luna ianuarie a acestui an şi finalizate până pe 31 decembrie. Şantierul s-a derulat, însă, extrem de greoi, astfel că, până prin luna iulie, constructorul nu reuşise decât să înlocuiască bordurile, pe toată lungimea tronsonului aflat în lucru, şi să toarne câteva petece de asfalt, pe o porţiune de doar câţiva zeci de metri. La un moment dat, lucrările s-au blocat complet, toate utilajele dispărând pur şi simplu de pe şantier. Nemulţumiţi, oficialii Primăriei Brăila au început să acuze firma “Telor Invest” că neglijează lucrarea de pe Calea Galaţi, preferând să îşi ducă toată forţa de muncă pe alte şantiere din ţară. Pentru o scurtă perioadă de timp, în urma unor somaţii repetate ale Primăriei, “Telor Invest” a revenit cu câteva utilaje pe şantier, lăsând impresia că vrea să recupereze întârzierile, însă “minunea” a durat doar câteva zile, după care lucrările au fost abandonate din nou. Supărat, primarul Dragomir a început să vorbească tot mai răspicat despre posibilitatea rezilerii contractului, dacă “Telor Invest” nu înţelege să îşi schimbe atitudinea. Semnalele acestea nu au avut niciun rezultat concret, şantierul de pe Calea Galaţi rămânând la fel de apatic.
În consecinţă, la finele lunii august, edilul-şef al Brăilei a demarat procedura de reziliere a contractului cu “Telor Invest”, spunând că măsura aceasta, luată în premieră pe plan local, ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru toate firmele care îşi bat joc de lucrările făcute pe bani publici. Felul cum s-au derulat ulterior lucrurile, culminând cu decizia dată de Tribunalul Brăila, a cam tăiat, însă, elanul Primăriei. Tot ce mai poate spera acum primarul Dragomir este ca, la licitaţia ce se va organiza, până la urmă, pentru găsirea altei firme care să continue ce s-a început pe Calea Galaţi, nu se vor mai prezenta societăţi comerciale aflate în insolvenţă, cum a fost cazul “Telor Invest”. “Noi am vrea să vină numai firme puternice, însă dacă vin şi din acestea intrate în insolvenţă nu le putem exclude din start, deoarece Uniunea Europeană consideră că trebuie să existe egalitate de şanse”, a mai precizat edilul-şef al Brăilei.