• întocmirea gratuită a noilor cărți funciare, printr-un program finanțat în principal cu fonduri europene dar și cu fonduri de la bugetul de stat, a ajuns în județul Brăila la un stadiu de 66% din suprafața totală, ceea ce ne situează printre primele locuri pe țară • se cheltuie bani grei pentru ca să se facă această ordine în proprietăți, însă pe parcurs apar și multe erori • de exemplu, la Chiscani, comună unde cadastrarea s-a finalizat anul trecut, mulți localnici se plâng că noile cărți funciare au multe greșeli și că ei trebuie să consume timp și să cheltuie bani din propriul buzunar pentru a pune lucrurile în ordine • ce precizări face Oficiul Județean de Cadastru și Publicitate Imobiliară și care sunt procedurile legale
Au trecut 10 ani de când fost lansat Programul Național de Cadastru și Carte Funciară (PNCCF), prin care se efectuează cadastrarea gratuită a tuturor imobilelor existente pe raza teritoriului național. Programul, finanțat în parte cu bani europeni, în parte cu bani de la bugetul de stat, vine în sprijinul statului, ajutându-l să își facă o imagine de ansamblu asupra imobilelor existente în intravilanul și extravilanul fiecărei localități. Beneficiază, însă, și cetățenii care în acest mod scapă de costurile destul de mari pentru întocmirea cărților funciare, documente esențiale pentru definirea și recunoașterea unei proprietăți. La nivel național, operațiunile de cadastrare gratuită demarate în 2015 ar fi trebuit terminate în 2023. Ca în multe alte domenii, nici acest program nu a fost finalizat la termen, având nevoie de o prelungire cu câțiva ani. La ora actuală, încă mai sunt foarte multe localități din țară unde cadastrarea gratuită este departe de a fi gata. Vestea bună este că, la acest capitol, Brăila stă relativ bine față de alte județe. Concret, cadastrarea sistematică, prin PNCCF, a fost finalizată, cu fonduri europene, pe întreaga suprafață a 17 Unități Administrativ Teritoriale (UAT) din județul nostru. Tot cu fonduri europene mai sunt în lucru, în stadii destul de avansate, 12 UAT-uri. Celelalte 15 UAT-uri brăilene, finanțate cu bani de la bugetul național, au fost incluse, de asemenea, în programul de cadastrare, însă nu pe întreaga suprafață ci doar pe anumite sectoare, în principal din extravilan. Per total, cadastrarea sistematică a fost finalizată 66% din suprafața totală a județului.
Vestea mai puțin bună este că, în unele comune, sunt destui locuitori care se plâng că, în loc să le facă ordine în proprietăți, aceste lucrări de cadastrare gratuite mai mult le-au încurcat actele, forțându-i să piardă timp și bani pentru a corecta erorile apărute. Mai multe sesizări în acest sens am primit la redacție din partea unor localnici din Chiscani, comună care se numără printre UAT-urile unde cadastrarea sistematică gratuită a fost finalizată în 2024. De exemplu, Cătălin P., din satul Vărsătura, comuna Chiscani, se plânge că pe noua carte funciară proprietatea sa figurează la o adresă greșită, că, în loc de numele său, apare menționat numele fostului proprietar, de la care el a cumpărat imobilulu, sau că un teren din componența proprietății este trecut în noua lucrare cadastrală cu o altă configurație decât cea existentă la fața locului. ”Aveam cadastrul deja făcut și totul era în regulă, dar acum se ia de bună cadastrarea asta nouă care a venit cu tot felul de erori. Ca să le corectez, a trebuit să fac câteva drumuri până la Brăila, la Oficiul de Cadastru, deci timp pierdut aiurea... Plus că doar anumite tipuri de greșeli se corectează gratis, iar pentru altele trebuie să plătești. Păi dacă o firmă a încasat niște bani de la stat ca să facă o lucrare cadastrală, de ce trebuie să corecteze oamenii pe banii lor greșelile apărute în acte?! Și să mai piardă și timp pe la Primărie și pe la Cadastru...”, ne-a spus cetățeanul nemulțumit. Un alt chiscănean reclamă că, după cadastrarea gratuită, s-a trezit că-i apare eronat în acte un lot de teren care se află de fapt pe raza comunei Tichilești, iar altul spune că un teren pe care îl are în câmp apare acum cu o cu totul altă configurație față de cea din vechea carte funciară.
Cine a făcut cadastrarea gratuită, la Chiscani, cât a costat și cum explică oficialitățile numărul mare de erori
Lucrările cadastrale gratuite incluse în PNCCF sunt executate de firme contractate de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, reprezentată la nivelul fiecărui județ de Oficiile de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI). Ca urmare a sesizărilor primite pe această temă, cotidianul nostru a întrebat OCPI Brăila ce firmă a făcut lucrarea cadastrală de la Chiscani, ce buget a fost alocat și dacă la nivelul acestei instituții au fost primite de asemenea reclamații care să denote că lucrările respective nu ar fi fost executate corespunzător. Din răspunsul primit reiese că au existat anumite probleme pe parcursul celor 4 ani, cât a durat cadastrarea sistematică a comunei Chiscani dar că, în general, lucrarea s-ar fi încadrat în standardele normale. Erorile apărute s-ar încadra într-o marjă acceptabilă, în contextul în care această comună are un caracter aparte, cu foarte multe tranzacții imobiliare la activ și cu o situație cadastrală complicată de existența fostului Combinat Chimic și a Stațiunii Lacu Sărat.
”Lucrarea de cadastru sistematic din UAT Chiscani a fost contractată de ANCPI cu prestatorul SC Theotop SRL din București și s-a desfășurat pe durata a patru ani până la finalizarea ei, în 25.11.2024, rezultând un număr de 11.240 imobile (terenuri cu sau fară construcții). Valoarea lucrărilor este de 733.000 lei. Extrasele de carte funciară pentru aceste imobile au fost tipărite de ANCPI, preluate și predate de OCPI Brăila Primăriei Chiscani, iar din informațiile pe care le deținem, până la această dată Primăria a înmânat proprietarilor aproximativ 3.400 de extrase de carte funciară de informare din totalul de 11.240.
Menționăm că, în procesul de recepție, lucrarea a avut o respingere în data de 29.09.2022 pentru “Livrarea 2 Documentele tehnice ale cadastrului spre publicare”. Recepția Documentelor tehnice ale cadastrului spre publicare a fost realizată în 02.02.2023, iar în perioada 20.02.2023 - 21.04.2023 acestea au fost afișate public, conform legii, la Primăria Chiscani.
În cele 60 de zile de afișare publică, documentele au fost consultate de 762 persoane, dintre care 510 au depus cereri de rectificare. Prin urmare aproximativ 7% din imobile au făcut obiectul consultării de către proprietari”, ne-a informat OCPI Brăila, atrăgând astfel atenția că prea puțini dintre cetățenii comunei au profitat de posibilitatea legală de a verifica noile cărți funciare în perioada celor 60 de zile în care, potrivit legii, toate erorile reclamate trebuie corectate gratuit de firma care a întocmit lucrarea cadastrală. Pe de altă parte, se poate remarca faptul că foarte mulți dintre cei care au consultat documentele - 510 dintr-un total de 762 persoane - au depus cereri de rectificare, deci erorile au fost, totuși, destul de multe...
”Având în vedere că UAT Chiscani este un teritoriu periurban, învecinat municipiului Brăila, care include fosta platformă industrială a combinatului și stațiunea Lacu Sărat, precum și zona în plină dezvoltare imobiliară a cartierului Vărsătura, acest UAT a avut o dinamică mai mare a tranzacțiilor imobiliare și au fost proiecte de investiții care au schimbat deseori situația tehnică și juridică a imobilelor chiar pe parcursul lucrărilor de înregistrare sistematică și este posibil că anumite date să nu fi fost corect integrate în cărțile funciare, urmând a fi corectate din oficiu sau la cerere, după caz.
Totodată, o caracteristică a zonei Vărsătura este că s-a construit foarte mult pe foste terenuri agricole, a căror împărțire în loturi mici s-a făcut de-a lungul timpului fără materializarea în teren a limitelor prin metode topografice de trasare pentru o amplasare corectă a gardurilor. Multe din împrejmuirile și construcțiile actuale au fost trasate prin metode empirice de proprietari, au fost amplasate pe poziții aproximative față de proiectele inițiale de lotizare, care fac dificilă sau chiar imposibilă reconstituirea întocmai a suprafețelor din acte și pot genera situații conflictuale între vecini, ce nu pot fi soluționate decât pe cale amiabilă între părți sau în instanță”, explică OCPI Brăila, printr-un răspuns semnat de directorul instituției, Cristian Trufaș, și purtătorul de cuvânt Simona Vank.
Aceeași instituție confirmă că, începând cu luna ianuarie 2025, au existat un număr de câteva zeci de petiții și solicitări de audiențe la OCPI în urma finalizării cadastrului sistematic la Chiscani, însă precizează încă o dată că ”fenomenul este oarecum firesc, în contextul celor precizate mai sus privind complexitatea teritoriului Chiscani și având în vedere că lucrările s-au finalizat la finele anului 2024, iar Primăria a început să înmâneze extrasele de carte funciară cetățenilor, care încep să aibă acum primele reacții. Așa cum am precizat, după analiza punctuală a fiecărei situații, proprietarii vor fi îndrumați către persoane autorizate sau solicitările acestora vor fi soluționate de OCPI, prestator sau Primărie, după caz.
O reacție similară a cetățenilor, cu un aflux destul de mare de audiențe și petiții a fost imediat după finalizarea UAT Vădeni, în vara anului 2023, un alt teritoriu în plină dinamică a dezvoltării din periurbanul municipiului Brăila, cu problematică complexă (culoare de expropriere la pod și drum expres, multe tranzacții și construcții noi etc), cu un număr comparabil de imobile (12.005) dar cu un număr mai mic de cereri de rectificare înregistrate de proprietari în perioada de afișare publică (292 față de 511 la Chiscani)”, a mai transmis Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Brăila.
Important: 60 de zile în care erorile pot fi corectate din oficiu
Potrivit procedurilor în vigoare, după recepția lucrărilor în etapa „copia spre publicare”, documentele tehnice ale cadastrului sistematic trebuie afișate public la Primăria fiecărei comune incluse în program, precum și pe site-ul ANCPI, pentru o perioadă de 60 de zile, timp în care toate persoanele interesate pot să consulte rezultatul lucrării și să depună cereri de rectificare (contestații).
”În situația în care reclamațiile și sesizările proprietarilor sunt bine documentate și argumentate de aceștia, vor face obiectul unui proces de analiză cu implicarea după caz a tuturor celor care au avut un rol în elaborarea lucrării de cadastru sistematic (prestator, primărie, OCPI), pentru a se stabili dacă nemulțumirile au la bază erori flagrante de măsurare sau dacă se datorează interpretării greșite a actelor depuse pe parcursul lucrărilor, în raport cu situația din teren a imobilului.
Pentru realizarea unei lucrări care să reflecte cât mai fidel situația tehnică și juridică a imobilelor, un rol determinant l-au avut înșiși proprietarii care aveau obligația să identifice imobilele și să indice limitele imobilelor și să furnizeze toate informațiile echipelor care au fost în teren, formate din specialiști ai prestatorului și reprezentanți ai Primăriei.
În analiza solicitărilor de actualizare/ refacere/ îndreptare se ține cont și de modul în care proprietarii s-au implicat pe parcursul lucrărilor (dacă au semnat fișe de interviu la teren, dacă au participat la măsurători și au depus la timp înscrisuri care să justifice anumite solicitări etc)”, precizează OCPI Brăila, subliniind faptul că, până în prezent, toate cererile de rectificare depuse au fost soluționate de comisiile desemnate conform reglementarilor în vigoare, formate din reprezentanți ai OCPI, Primăriei și prestatorului, pentru cererile respinse existând posibilitatea exercitării căilor legale de atac în instanță.
Dar, ca să depună cereri de rectificare în termenul legal de 60 de zile, cetățenii care domiciliază pe raza unei UAT trebuie să știe că au acest drept. În multe cazuri, deși actele stau și așteaptă la Primărie, oamenii nu vin să le consulte pentru că nimeni nu i-a anunțat că lucrările cadastrale sunt gata și că le pot verifica și, dacă e cazul, pot solicita rectificări. Așa s-ar putea explica situația din Chiscani, unde doar 7% dintre imobilele incluse în cadastrarea gratuită au făcut obiectul consultării de către proprietari, în termenul de două luni prevăzut de lege. Reclamantul Cătălin P., cel care a trebuit să rezolve pe cont propriu erorile din propria carte funciară, ne-a declarat că autoritățile nu l-au informat despre acel termen de 60 de zile în care exista posibilitatea legală de corectare din oficiu a problemelor. ”Nu ne-a anunțat nimeni că avem la dispoziție doar 60 de zile să ne ducem la Primărie, să vedem cărțile funciare și să facem contestații dacă observăm ceva în neregulă. Eu am ajuns acolo după ce au trecut cele 60 de zile și a trebuit să rezolv pe timpul și pe cheltuiala mea greșelile apărute în acte. Pe de altă parte, oricum e prea scurt acest termen, că poate mai sunt proprietari de imobile care sunt plecați din țară și care chiar nu au posibilitatea să facă contestații în acest interval de timp, în cazul în care catadicsește cineva să îi informeze că sunt gata cărțile funciare...”, ne-a spus autorul sesizării primite la redacție.
În altă ordine de idei, OCPI Brăila ne-a informat că există situații în care, chiar dacă sunt erori în noile cărți funciare, acestea nu pot fi imputate firmei care a întocmit lucrarea, deci nici în acea perioadă de 60 de zile nu vor fi rectificate pe cheltuiala prestatorului ci a proprietarului. ”Informațiile grafice și textuale despre imobile pot face obiectul actualizării, îndreptării sau rectificării post-cadastru sistematic într-o multitudine de situații, care nu sunt determinate de greșeli în lucrare sau vreunei culpe a prestorului, a Primăriei sau a OCPI, și care se vor procesa la cererea proprietarului, ulterior finalizării lucrărilor de cadastru sistematic, prin operațiuni de cadastru sporadic realizate de persoane fizice și juridice autorizate (dăm aici exemplul construcțiilor neînregistrate în cartea funciară datorită lipsei accesului în incinte, pentru măsurători)”, a precizat OCPI Brăila.
Într-o ediție viitoare a cotidianului nostru, vom prezenta situația la zi a cadastrării gratuite în județul nostru.