Cântare măsluite şi afişe mincinoase în Piaţa Mare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Cântare măsluite şi afişe mincinoase în Piaţa Mare

• o acţiune de control a Protecţiei Consumatorilor, asistată de Poliţie, a scos la iveală mai multe nereguli: cântare neverificate metrologic, care nu ofereau garanţia unei cântăriri corecte, afişe care anunţau cumpărătorii că legumele vândute sunt româneşti, când de fapt erau aduse din Egipt etc • amenzile aplicate au valoarea totală de 242 milioane de lei vechi • razia s-a făcut ca urmare a unei reclamaţii făcute de un brăilean încă din luna iunie

 

Reclamaţia făcută la jumătatea lunii iunie de un brăilean care a fost înşelat la cântar în Piaţa Mare şi-a produs efectele abia după câteva săptămâni, mai exact în data de 18 iulie, când reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Brăila, însoţiţi de mai mulţi poliţişti, au făcut o amplă acţiune de control în piaţă. În urma acestei razii, a ieşit la iveală o lungă serie de nereguli, iar amenzile au venit una după alta. Practic, din 20 de comercianţi verificaţi, 14 au fost găsiţi cu abateri şi au fost sancţionaţi. Valoarea totală a amenzilor se ridică la 24.200 lei (242 milioane de lei vechi n.n.).

Prin intermediul unui comunicat de presă emis de Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor, Regiunea Sud-Est Galaţi, în subordinea căruia se află CJPC Brăila, sunt enumerate câteva dintre neregulile constatate. Astfel, au fost depistaţi trei comercianţi care utilizau cântare neverificate metrologic. La multe tarabe nu erau afişate informaţii privind locul de provenienţă al legumelor şi fructelor comercializate sau erau oferite informaţii eronate, în genul “fasole românească nouă”, “fasole nouă din judeţul Brăila”, în condiţiile în care din documente a reieşit că fasolea avea ţară de origine Egipt. Alţi comercianţi afişau informaţii ce nu puteau fi probate, cum ar fi “roşii Matca” sau “vinete din comuna Albina”, în timp ce din documente nu rezulta această provenienţă.

Alte nereguli depistate au fost neafişarea preţurilor practicate sau neafişarea la locul de comercializare a denumirilor operatorului economic şi a sediilor sociale ale acestuia, ori numele şi prenumele persoanei fizice autorizate sau producătorului particular.

În comunicatul de presă emis de Comisariatul Regional Galaţi se specifică faptul că acţiunea de control de săptămâna trecută s-a făcut ca urmare a reclamaţiei primite de la un brăilean, înregistrată în luna iunie 2018, la CJPC Brăila, referitoare la înşelătoria la cântar la cumpărarea unor fructe şi legume din Piaţa Halelor Brăila. Nu se explică, însă, şi de ce a durat mai bine de o lună de la formularea reclamaţiei până la verificările făcute în teren. Comisarul şef al CRPC Regiunea Sud-Est Galaţi, Doina Stăncic, a ţinut, totuşi, să le facă anumite recomandări consumatorilor brăileni care intenţionează să cumpere fructe sau legume, fie de la supermarket-uri, fie din pieţele oraşului:

“Alegeţi întotdeauna acele fructe şi legume care sunt întregi, sănătoase, fără pete sau porţiuni cu pulpă înmuiată. Evitaţi fructele sau legumele afectate de putregai sau alterare, deoarece acestea sunt impropii pentru consum. Pe lângă calitate, nu sunt de neglijat nici condiţiile de păstrare, de depozitare şi de expunere a fructelor şi legumelor, mai ales în această perioadă cu temperaturi caniculare. Este de preferat să cumpăraţi fructe şi legume din locuri autorizate, să puteţi identifica ulterior comerciantul în cazul unei eventuale reclamaţii. Pentru verificarea corectitudinii cântăririi, consumatorii au la dispoziţie cântarul de control al pieţei, care este verificat metrologic şi corespunde normelor în vigoare. Bineînţeles, consumatorii trebuie să ştie că suntem la dispoziţia lor pentru orice problemă ce ţine de protecţia consumatorilor şi să nu ezite să sesizeze comisariatul judeţean pentru orice aspecte care li se par în neregulă sau dacă vânzătorul nu le-a rezolvat problema”.

 

Reclamaţie cu efect întârziat

Reamintim că, la începutul acestei luni, mai exact în data de 6 iulie, brăileanul Dimu C. ne-a sesizat faptul că deşi depusese o reclamaţie încă de pe 13 iunie la Protecţia Consumatorilor Brăila încă nu primise niciun răspuns. Reclamaţia acestuia a fost formulată astfel: “Pe data de 13 iunie, am cumpărat din Piaţa Halelor, sectorul legume fructe din strada Griviţei, vizavi de fosta Şcoală nr. 10, 2 kg de ardei gras şi 1,5 kg de roşii. Când am ajuns acasă, am cântărit produsele pe un cântar omologat şi am constatat că în loc de 1,5 kg roşii erau 1,325 kg, iar la ardei erau 1,850 kg, în loc de 2 kg. De asemenea, am cumpărat 2,5 kg de cireşe, dar în realitate erau 2,150 kg. Comercianţii de la care am cumpărat foloseau cântare electronice. Vă rog să luaţi măsurile care se impun acţionând preventiv. Sunteţi plătiţi să protejaţi consumatorii, nu hoţii. În pieţele din Brăila, înşelarea cumpărătorilor a devenit o practică curentă deoarece Protecţia Consumatorilor Brăila nu îşi face datoria. Nu aşteptaţi numai sesizările consumatorilor. Acţionaţi preventiv!”.

Pe 6 iulie, un reporter al cotidianului nostru a solicitat un punct de vedere de la Comisariatul Regional Galaţi, referitor la lipsa de reacţie a Comisariatului Judeţean Brăila faţă de reclamaţia brăileanului. Eusebiu Diaconu, purtătorul de cuvânt al Regionalei Galaţi, ne-a explicat că sesizările primite de la consumatori sunt prioritizate în ordine cronologică, dar şi în funcţie de gravitatea aspectelor reclamate. Acesta ne-a spus că acuzaţiile formulate de petent vor fi verificate în următoarele zile. A mai durat, totuşi, aproape două săptămâni până la razia făcută în Piaţa Mare, razie care a dovedit faptul că unii comercianţi înşeală la cântar şi că reclama falsă făcută produselor de pe tarabe este o practică la ordinea zilei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro