Asa cum se cunoaste, fenomenul care a inhibat inclinatia spre consum a brailenilor este inasprirea conditiilor de creditare, coroborat si cu anuntatul val de disponibilizari. In consecinta, obiectele electronice si electrocasnice cu valori peste 1.000 lei sunt ocolite de brailenii pentru care, inainte de criza, singura solutie pentru innoirea aparaturii din casa era creditul. Majoritatea retailerilor au explicat ca, in general, se cumpara cu bani cash produse de stricta necesitate cu valori de pina la 500 - 600 lei, pentru care clientul face economii in bugetul de familie timp de 2 - 3 luni. "Inca se mai cumpara din gama preturilor sub mediu aparate electrocasnice gen mixer sau robot de bucatarie, aspiratoare, corpuri de incalzit electrice si, mai rar, cate un aragaz sau o hota de bucatarie, daca este promotie", au explicat retailerii.
Inca mai exista o categorie a clientilor de lux
Ce este interesant de punctat este faptul ca exista, totusi, clienti, putini ce-i drept, care achizitioneaza electronice din gama preturilor cu multe zerouri, gen televizoare cu plasma de 3.000 lei ori laptopuri ultraperformante sau sisteme video-audio de ultima generatie. "Spre surprinderea noastra, inca mai sunt clienti care aloca unei sesiuni de shopping in sectorul electronice sume de cateva zeci de milioane de lei vechi. Acest tip de clienti se indreapta catre produse de ultima generatie din gama televizoare, sisteme audio-video sau PC-uri produse de marci cu renume".
Tot in domeniul vanzari IT, se poate observa ca magazinele din oras au inceput sa-si restranga spatiile sau sa renunte la unele dintre magazine. Motivul este unul singur: declinul vanzarilor. Totusi, o gura de oxigen vine pe partea lucrarilor de service in afara perioadei de garantie. "In general, brailenii au preferat sa cumpere in decursul timpului calculatoare performante, pentru care acum fie vin pentru up-grade, fie vin la service postgarantie preferand serviciile specializate ale unui operator autorizat decat ale unui “prieten care se pricepe la calculatoare”", au explicat la randul lor proprietarii de magazine specializate.
In concluzie, in asteptarea unor vremuri mai bune, brailenii prefera sa vaneze promotiile si tocmai acest comportament se pare ca au de gand sa-l speculeze retailerii. Totusi, analistii economici sustin ca tactica este ieftinirea unui singur produs dintr-o gama, pentru a atrage potentiali cumparatori, pentru ca nimeni nu-si permite, in contextul actual, sa ieftineasca o intreaga gama.
Important de punctat este si faptul ca pentru a incuraja achizitionarea de electrocasnice cu consum redus de energie, statul a hotarat, anul trecut, sa aplice si in cazul lor un program asemanator celui cunoscut drept programul "Rabla" pentru sectorul auto. Ramane de vazut daca se vor aloca si in 2009 fonduri pentru sustinerea programului "Rabla" pentru electrocasnice.