Brăilenii dau năvală pe reţelele de socializare | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Brăilenii dau năvală pe reţelele de socializare

Lipsa de comunicare, nevoia de prieteni, nevoia de a fi cunoscut şi de a fi "popular", nevoia de a fi la curent cu ultimele ştiri sau simpla necesitate de a păstra legătura mai uşor cu persoane din toată lumea sunt doar câteva dintre motivele ce-i determină pe tineri să-şi creeze un cont în reţelele de socializare. Fenomenul este unul care s-a răspândit foarte mult în ultimii ani, cunoscutul Yahoo Messenger fiind unul dintre cele mai populare mijloace de comunicare virtuală. Deşi tinerii sunt cei mai activi în mediul virtual, lumea cibernetică nu ţine cont de vârstă, contul pe Hi5, Facebook, Twitter ori MySpace devenind o necesitate în zilele noastre.

De la curiozitate, la dezamăgiri

La o simplă căutare pe site-ul de socializare Facebook putem găsi peste 4.100 de utilizatori brăileni, dintre care 3.400 au peste 18 ani. Numărul bărbaţilor este relativ egal cu cel al femeilor care au declarat că locuiesc în Brăila în cadrul site-ului. Potrivit specialiştilor, tinerii petrec din ce în ce mai mult timp online găsind mult mai atractive aplicaţiile de aici decât vechile plimbări cu prietenii.

"Am cont pe Facebook şi petrec destul de mult timp mai ales în timpul vacanţei, probabil şi din cauza plictiselii uneori. Mi se pare o altă modalitate de a pierde timpul şi de a mă amuza cu prietenii. Uneori chiar îţi faci noi prieteni. Într-adevăr, sunt şi mulţi necunoscuţi care exagerează, dar dacă nu le răspunzi la salut nu mai insistă. Tot fenomenul ăsta le dă ocazia unora să arate ce au, ce pot şi ce discuţii au cu alte persoane", spune Anca, o elevă de 18 ani.

În timp ce unii devin chiar "dependenţi" şi accesează un astfel de site pentru a-şi verifica mesajele, alţii sunt conştienţi de pericole şi se menţin oarecum distanţi de o viaţă socială virtuală activă.

"Eu am cont pe facebook şi petrec în medie 2 ore pe zi, dar nu continuu. Intru să verific din când în când. Înainte obişnuiam să mai joc anumite jocuri, dar le-am abandonat. Nu consider că reţelele de socializare sunt un real pericol pentru adolescenţi atât timp cât aceştia nu îşi dau datele personale", e de părere Diana, în vârstă de 18 ani.

"Cocalarii şi piţipoancele", în top

Se pare că nici siteul Hi5.com nu este ocolit de brăileni, aici fiind declaraţi peste 6.000 de utilizatori, dintre care aproximativ 1.000 sunt afişaţi ca fiind minori. "Am avut şi eu cont Hi5. Toţi colegii mei aveau. Era amuzant la început, însă de ceva timp site-ul este asaltat de cocalari şi piţipoance, e plin de poze dubioase, cu fete pline de botox sau sclipici. Cine se aseamănă se adună...", mărturiseşte un tânăr de 20 de ani.

O unealtă nelipsită şi în viaţa profesională

Printre toate pericolele legate de securitate ori viaţă privată, siteurile au devenit o bună unealtă pentru a te face cunoscut, pentru a-ţi promova proiectele şi activităţile la care ai luat parte, ori pentru a fi la curent cu persoanele ori asociaţiile care ţi-ar putea fi de folos. De această părere este Bogdan, un tânăr ce a terminat liceul anul acesta. "Yahoo mi se pare cel mai folositor. Am aflat de la alţii ce trebuie făcut pentru a pleca la studii în afară, despre activităţi de voluntariat ce mi-au folosit mult în plan social şi profesional. Facebook pare să aibă un format util. Te ajută să găseşti persoane cunoscându-le doar numele. Personal, mi-am făcut cunoştinţe printre studenţii universităţilor pe care le vizez. Skype-ul cred că se va dovedi însă cel mai util pentru o persoana ca mine, ce doreşte sa discute instantaneu. Personal, cred că aceste reţele fac parte din cursul normal al lucrurilor sau al evoluţiei. Este clar un lucru bun, dar depinde şi de intenţiile persoanelor."

"Din cauza lor oamenii habar n-or să mai socializeze pe bune"

De cealaltă parte a baricadei sunt cei care nu se lasă duşi de val şi sunt mai atenţi la efectele negative pe care utilizare excesivă a reţelelor de socializare le pot avea mai ales asupra tinerilor. Mădălina, în vârstă de 19 ani, se declară direct sceptică în ceea ce priveşte nu neapărat reţelele în sine, ci modul în care oamenii le abordează. "Sunt nişte porcării reţelele astea de socializare. Din cauza lor oamenii habar n-or să mai socializeze pe bune. Se ascund în spatele unui ecran şi a unei tastaturi şi au impresia că au o viaţă socială intensă când ei nu-s în stare să relaţioneze cu nimeni. La ce mă ajuta că am o mie de prieteni pe facebook, când nu sunt în stare sa am propria mea viaţă? Cred că marea problemă a reţelelor ăstora de socializare este că sunt luate prea în serios. Şi eu am facebook, dar nu-mi petrec toată ziua pe acolo. Prefer să vorbesc cu oamenii faţă în faţă."

Poziţia Mădălinei nu este foarte diferită de cea a specialiştilor. Psihologii au observat o modificare comportamentală a tinerilor, ce îşi pierd abilităţile de a comunica cu ceilalţi. "Metoda electronică de comunicare este o metodă artificială care privează omul de exprimarea sentimentelor, a valorilor, a emoţiilor, în mod natural. Lipsesc gesturile, paralimbajul şi feed-back-ul corect ori comunicarea emoţională. Putem vorbi chiar de o formă de adicţie, de o alienare şi o pierdere a autenticităţii persoanelor ce utilizează des reţelele de socializare", apreciează psihologul Olga Condrat.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro