• indicatorii tehnico-economici ai proiectului de refacere a instalaţiei interioare anti-incendiu din cea mai mare sală de spectacole a Brăilei a trebuit modificaţi ca urmare a unor schimbări legislative, dar şi a creşterii inflaţiei şi a majorării preţurilor materialelor • principala cauză este creşterea salariului minim brut din construcţii, de la 1.450 lei, la 3.000 lei, după intrarea în vigoare a O.U. 114/2018 • concret, costurile estimate de execuţie au ajuns, de la 1.588.770 lei, cât erau în toamna anului trecut, la valoarea actualizată de 3.445.225,17 lei • pentru că nu avea o instalaţie anti-incendiu funcţională, Casa Tineretului a fost închisă în toamna anului 2015, după tragedia din Clubul Colectiv
Casa Tineretului, clădirea în incinta căreia se află cea mai mare sală de spectacole din municipiul Brăila, va mai rămâne închisă pe o perioadă nedeterminată, din cauză că toate încercările Consiliului Judeţean de a reabilita instalaţia anti-incendiu din interior au eşuat una după alta. Problema este că, în urma eşecurilor repetate şi a întârzierilor generate de acestea, s-a ajuns la ora actuală ca valoarea investiţiei să se dubleze. Astfel, în ultima şedinţă CJ, de la sfârşitul lunii februarie, consilierii judeţeni au aprobat un proiect de revizuire a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii “reabilitare racord alimentare cu apă incendiu de la gospodăria de apă la distribuitorul din camera pompierului şi instalaţie interioară de incendiu (hidranţi, sprinklere, drencere) la Casa de Cultură pentru Tineret Brăila”. Principala cauză a acestor modificări a fost creşterea slariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru construcţii, la 3.000 lei, faţă de 1.450 lei din anul 2017. Această majorare a fost instituită prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 114 din decembrie 2018. Pe lângă creşterea salariilor din construcţii, indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de reabilitare a sistemului anti-incendiu din Casa Tineretului au fost afectaţi şi de rata inflaţiei, dar şi de modificarea preţurilor materialelor, după cum se precizează în expunerea de motive întocmită de funcţionarii Consiliului Judeţean. Cert este că, potrivit estimărilor, aceste modificări au dus la majorarea costurilor de execuţie a lucrărilor de la o valoare totală de 1.588.770 lei cu TVA, la o valoare totală de 3.445.225,17 lei cu TVA.
De ce nu s-a rezolvat la timp problema instalaţiei anti-incendiu, ca să nu se mai ajungă la aceste majorări? Birocraţia, o firmă de proiectare ce nu şi-ar fi făcut treaba corespunzător şi intransigenţa ISU Brăila, care nu a permis nicio abatere de la normele în vigoare - cam astea ar fi cauzele, dacă s-ar face o recapitulare a ceea ce se întâmplă de aproape patru ani de zile cu Casa Tineretului!
O proiectare cu probleme
După cum se ştie, sala de spectacole a fost închisă de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă în toamna anului 2015, imediat după tragedia din clubul bucureştean “Colectiv”. Atunci s-a descoperit că în Casa Tineretului nu exista un sistem funcţional de prevenire şi stingere a incendiilor, fapt ce punea în pericol siguranţa spectatorilor. ISU a somat Consiliul Judeţean, în calitate de administrator al clădirii, să închidă sala de spectacole până la rezolvarea acestei probleme. CJ s-a conformat, promiţând că, în câteva luni, securitatea la incendiu va fi asigurată. Intrăm deja în al patrulea an de la acel moment, iar problema încă este departe de a fi rezolvată. Reamintim pe scurt că, după mai multe tentative de a angaja o firmă care să reabiliteze întregul sistem de stingere a incendiilor, cu componentele sale din exteriorul şi din interiorul clădirii, CJ a ajuns la concluzia că e mai bine să împartă lucrarea în două, pe partea de exterior, respectiv cea din interior.
În prima parte a anului 2018, s-a făcut recepţia lucrării efectuate de firma
“Construct Still 2002” SRL Galaţi care, contra sumei de 225.771 lei, a montat un rezervor de apă şi o staţie de pompare. Din păcate, pe partea de interior, lucrurile s-au blocat la capitolul proiectare. Este vorba despre proiectul referitor la “realizarea documentaţiei tehnico-economice la investiţia de reabilitare racord alimentare cu apă incendiu de la gospodăria de apă la distribuitorul din camera pompierului şi instalaţie interioară de incendiu (hidranţi, sprinklere, drencere) la Casa de Cultură”. Pentru întocmirea acestui proiect a fost angajată, în urma unei licitaţii, o firmă din Bucureşti, mai exact SC “Dac Project” SRL. Contractul de prestări servicii a fost semnat în luna august 2016, iar după o lungă serie de poticneli şi proceduri birocratice, firma în cauză a predat, în septembrie 2017, documentaţia în faza proiect tehnic. Însă, urmare a modificării legislaţiei de Prevenire şi Stingere a Incendiilor, i s-a solicitat proiectantului să adapteze proiectul la noile prevederi legislative. Acesta a refăcut documentaţia şi a predat-o în luna octombrie 2017. Pentru obţinerea avizului din partea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), documentaţia s-a depus în noiembrie 2017, dar luna următoare ISU “Dunărea” Brăila a returnat-o, cu observaţii. Şi de atunci a continuat un du-te-vino cu documentaţia, de fiecare dată cerându-se refacerea anumitor elemente tehnice, iar la final concluziile fiind nemulţumitoare pentru cei de la ISU. Problema este că, din cauza numeroaselor modificări solicitate de ISU Dunărea Brăila în vederea obţinerii avizului şi scenariului de incendiu, valoarea investiţiei s-a mărit considerabil, au apărut utilaje şi echipamente noi, iar indicatorii tehnico-economici ai investiţiei s-au modificat corespunzător. Au apărut în documentaţie modificări de trasee, un număr de hidranţi exteriori, grup de pompare în subsolul clădirii etc. După noile estimări ale proiectantului, valoarea devizului general s-a mărit cu aproximativ 40%, implicit şi valoarea indicatorilor tehnico-economici.
ISU Brăila a avizat abia în vara anului 2018 proiectul întocmit de firma “Dac Project”, după ce aceasta a făcut toate modificările solicitate de specialiştii ISU.
Odată trecut acest hop, s-a putut, în sfârşit, organiza o licitaţie, pentru angajarea unei firme care să pună în practică proiectul tehnic întocmit cu atâta greutate de firma bucureşteană. Surpriza neplăcută a fost că la acea licitaţie, organizată în toamna anului trecut, nu s-a prezentat nicio firmă interesată, în condiţiile în care Consiliul Judeţean a pus la bătaie suma de 1.588.770 lei cu TVA. Acum, după ce consilierii judeţeni au aprobat noua valoare a investiţiei, la mai mult decât dublul sumei iniţiale - 3.445.225,17 lei - urmează să se organizeze o nouă licitaţie pentru angajarea unei firme. Până la licitaţie trebuie, însă, să se aprobe bugetul pe anul în curs al Consiliului Judeţean, deoarece finanţarea pentru acest proiect se face din sursă locală. Numai că bugetul judeţului nu se poate aproba înainte de stabilirea bugetului naţional, iar, după cum se ştie, bugetul întocmit de guvernarea PSD - ALDE nu a fost acceptat de preşedintele Iohannis. Până la deblocarea acestei stări de fapt vor mai trece săptămâni bune, astfel că o licitaţie pentru instalaţia anti-incendiu a Casei Tineretului este puţin probabil să se facă înainte de luna mai a acestui an!