Mergi la conţinutul principal

Banul public, un pic mai la vedere

Toate instituţiile bugetare din România vor fi obligate să încarce pe internet, pe o platformă accesibilă oricui, toate datele privind veniturile şi cheltuielile realizate, în prima fază fiind vorba doar despre instituţiile publice, apoi, în termen de patru luni, obligaţia le va reveni şi companiilor de stat şi regiilor autonome. „În acest fel, fiecare dintre noi putem avea acces la bugetele acestor entităţi, putem vedea toţi indicatorii şi sumele aferente", a explicat ministrul Finanţelor Publice, Anca Dragu, în conferinţa de prezentare a platformei.
Potrivit acesteia, prin lansarea platformei, se urmăreşte creşterea transparenţei în domeniul bugetar, îmbunătăţirea managementului resurselor bugetare şi introducerea unor instrumente de verificare şi control bugetar complet automatizate.
Platforma va fi implementată în două etape. În prima, va fi permis accesul la toate informaţiile despre veniturile şi cheltuielile fiecărei instituţii publice, la nivel de detaliu şi la informaţii printr-o interfaţă intuitivă, accesibilă de pe orice calculator sau dispozitiv mobil (tablete, smartphone).
În etapa a doua, care va fi finalizată în două luni, publicul va avea acces la informaţii referitoare la numărul şi structura instituţiilor publice, rapoarte agregate, bugetul aprobat al instituţiei publice, gradul de angajare a bugetului aprobat (contracte semnate), rapoarte financiar-contabile.
În ceea ce priveşte companiile de stat şi regiile autonome, ministrul Finanţelor a precizat că informaţiile despre bugetele acestora vor fi disponibile pe aceeaşi platformă, într-un termen de patru luni.

De la eficienţa cheltuirii banilor, la utilitatea unei investiţii

Proiectul „Transparenţă bugetară" reprezintă un element în plus în procesul de transparentizare a activităţii administraţiei, dar mai ales a modului de cheltuire a banului public, şi este un instrument care furnizează date ce vor putea fi accesate de orice cetăţean sau firmă din România, a lăudat proiectul premierul Dacian Cioloş.
„Este vorba de un prim element sau un element în plus faţă de ceea ce am promis încă de la începutul mandatului acestui guvern. Adică mai multă transparenţă a activităţii administraţiei, mai multă transparenţă, mai ales, a cheltuirii banului public. Nu doar transparenţă vizavi de modul cum sunt repartizate fondurile pe diferite linii bugetare, pe ce se cheltuiesc banii, dar şi modul în care se cheltuiesc. Şi asta atât la nivelul administraţiei centrale, cât şi la nivelul administraţiei locale", a precizat primul ministru.
„Va deveni mult mai transparent pe ce se cheltuie banii şi cât costă o investiţie sau alta. De multe ori, la noi sunt discuţii nu legat de utilitatea unor investiţii, dar de eficienţa cheltuirii banilor pentru o investiţie sau alta. (...) Sigur că pornind de aici este un prim pas, vrem să mergem şi mai departe cu acest tip de transparenţă. Să venim, aşa cum am spus, şi cu alte tipuri de informaţii legate de modul în care sunt încheiate anumite contracte, modul în care sunt executate anumite contracte", a mai spus Cioloş.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro