* şofer pe o maşină de gunoi aparţinând RER Ecologic Service SRL, Damian Iboleanu a fost condamnat la 1 an şi 8 luni de închisoare, cu suspendare sub supraveghere * el a fost judecat sub trei capete de acuzare: ucidere din culpă, neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă * Iboleanu a lăsat trei colegi să se înghesuie pe treptele din spate ale maşinii de gunoi, la mersul înapoi unul dintre aceştia căzând sub roţile autospecialei * victima era în stare avansată de ebrietate, având o alcoolemie record de 2,60 mg. la mie
Sentinţă definitivă în cazul brăileanului ucis de maşina de gunoi. Astfel, zilele trecute, Judecătoria Brăila, apoi şi Curtea de Apel Galaţi l-au condamnat pe Damian Iboleanu, în vârstă de 50 de ani, conducător auto la RER Ecologic Service SRL (la data comiterii faptelor) la o pedeapsă rezultantă de 1 an şi 8 luni de închisoare, cu suspendare sub supraveghere, pentru săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă, neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă. Iboleanu a fost anchetat şi trimis în judecată în urmă cu aproape doi ani, din dispoziţia procurorului criminalist Mircea Ciutac, de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Brăila. Originar din satul Tătaru, comuna Dudeşti, şoferul a fost găsit vinovat de moartea unui gunoier - colegul său de serviciu - pe care l-a lăsat să urce pe treptele din spate ale maşinii, în momentul în care a dat cu spatele. Beat mort, acesta s-a dezechilibrat şi a căzut exact sub roţile maşinii de gunoi, decedând la scurt timp la spital. Culmea, în ciuda probelor aflate la dosar, şoferul a declarat că se consideră nevinovat.
Gunoier zdrobit sub roţile autospecialei
Potrivit dosarului penal, în luna octombrie 2014, când s-a petrecut tragedia, inculpatul Damian Iboleanu ocupa funcţia de conducător auto la RER Ecologic Service SRL şi avea în primire o autospecială gunoieră (autocompactor) marca Iveco.
În ziua de vineri, 24 octombrie 2014, Iboleanu îşi desfăşura activitatea împreună cu echipa compusă din Nicolae Muche, Iulian Ciupitu şi victima Viorel Iulian Ciolan, angajaţi RER, urmând să colecteze deşeurile menajere din comuna Vădeni şi din satele aparţinătoare.
La ora 8:30, maşina de gunoi a intrat pe strada Câmpului din localitatea Baldovineşti, inculpatul mergând cu spatele, aflându-se în imposibilitatea de a întoarce vehiculul pe stradă. Pe treptele din spate ale maşinii se aflau Muche, respectiv Ciupitu şi Ciolan (ambii pe treapta din stânga). Victima Viorel Ciolan era plasat către interior, în afara zonei de vizibilitate a şoferului.
“După ce vehiculul condus de inculpat a parcurs circa 66 de metri, victima s-a aplecat către înainte (în cuvă), iar imediat după aceea s-a dezechilibrat, a alunecat pe treapta metalică udă şi uzată - lustruită prin folosire îndelungată - şi a căzut către înapoi, fiind călcată de roata din stânga spate. Muche Nicolae şi Ciupitu Iulian nu au observat momentul căderii victimei, dar au realizat lipsa acesteia imediat după aceea şi i-au cerut şoferului să oprească”, preciza procurorul de caz la finalizarea anchetei.
Cei doi şi-au văzut apoi colegul căzut sub maşina de gunoi, între roţile din stânga, şi l-au tras afară. Au chemat apoi ambulanţa, iar victima a fost transportată la Spitalul Judeţean de Urgenţă, unde a decedat, la ora 11:43.
Potrivit raportului medico-legal de necropsie întocmit de medicii Serviciului Judeţean de Medicină Legală Brăţila, gunoierul “a suferit un şoc traumatic şi hemoragic, consecinţa unui politraumatism cu echimoze, plăgi contuze şi zone escoriate multiple, hemoragie difuză, fracturi costale bilateral şi traumatism lombar grav cu cominuţie intensă a bazinului, leziuni care au condus în mod direct şi necondiţionat la deces”.
Legislaţia muncii prevedea că Damian Iboleanu, şoferul maşinii de gunoi, era obligat să nu expună la pericol de accidentare alte persoane în timpul procesului de muncă (Legea nr. 319/2006) şi să utilizeze corect vehiculele şi echipamentele de transport. Totodată, acestuia îi reveneau obligaţiile specifice locului de muncă, mai ales că era şeful echipei, respectiv “de a transporta servanţii în cabina autospecialei (mai ales pe timp de ploaie), de a nu permite în nicio ipoteză deplasarea a mai mult de câte o persoană pe o treaptă din spatele maşinii şi numai cu dirijarea unui lucrător operativ aflat la sol şi, mai ales, de a nu efectua manevra de mers cu spatele având muncitori pe treptele din spate”, precizează anchetatorii.
Nu în ultimul rând, Damian Iboleanu era obligat să respecte, de asemenea, regulile de circulaţie, printre care şi aceea privind efectuarea manevrei de mers cu spatele, după ce s-a asigurat că o poate face fără să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic. Trebuie precizat că, potrivit legislaţiei, mersul cu spatele nu poate depăşi distanţa de 50 de metri şi nu se poate face decât cu dirijarea din partea unei persoane aflate în afara autovehicului. Procurorul de caz:
“În consecinţă, în sarcina inculpatului se reţine conduita culpabilă, în sensul că a efectuat manevra de mers cu spatele fără a se asigura că o poate face fără a crea o stare de pericol pentru alte persoane, asigurare care ar fi trebuit să constea în dispoziţii date servanţilor subordonaţi lui, de a-l dirija de la sol şi de a se deplasa în cabină sau pietonal, iar nu pe scări şi în niciun caz trei persoane pe cele două trepte. Culpa concurentă a victimei constă în prezenţa la serviciu în stare avansată de ebrietate (având o îmbibaţie alcoolică de 2,60 mg la mie) şi a efectua deplasarea pe strada Câmpului din Baldovineşti în mod nepermis, pe una din scările din spate, ca al treilea servant”.
Audiat pe parcurul derulării cercetărilor, şoferul de pe maşina de gunoi a declarat că nu se consideră vinovat de producerea accidentului mortal de la Baldovineşti, soldat cu moartea colegului său de muncă.