• tema gropilor care au umplut oraşul şi a incapacităţii Primăriei de a rezolva problema animă actuala campanie electorală • candidaţii PNL la alegerile parlamentare au sărit, ieri, la „gâtul” primarului Dragomir, spunând că, dacă ar fi vrut cu adevărat, acesta ar fi putut să plombeze măcar o parte dintre gropi, în limita a 100.000 euro, cât e plafonul pentru atribuirea directă a lucrărilor, fără licitaţie • Dragomir le transmite, însă, că plafonul de 100.000 euro a fost epuizat deja, înainte de a-şi prelua el mandatul • adică pe vremea când fostul viceprimar liberal Alexandru Dănăilă ar fi trebuit să se ocupe de acea licitaţie care în prezent este blocată de contestaţii • preocupat de soarta Brăilei şi a brăilenilor, candidatul la funcţia de senator Florin Cârligea a luat o stradă la pas şi a numărat groapă cu groapă • el spune că a avut răbdare să numere până la cifra finală: 732
Aşa cum era de aşteptat, subiectul gropilor care au umplut străzile Brăilei a trecut din sfera administrativă în cea politică, odată cu începerea campaniei electorale. Ieri, candidaţii PNL la alegerile parlamentare, Vasile Varga, Florin Cârligea şi Antoneta Ioniţă, au comentat, în cadrul unei conferinţe de presă, situaţia în care se află oraşul, din acest punct de vedere. Primul care a abordat problema a fost Vasile Varga. Potrivit acestuia, motivaţia băgată tot timpul la înaintare de primarul Marian Dragomir, cum că nu poate face nimic din cauză că se contestă licitaţiile de atribuire a contractului, este doar pe jumătate adevărată. „Eu mă gândesc la «bombele» astea care sunt în tot oraşul, inclusiv pe stradă la mine (Str. Rahovei n.n.). Pentru astea nu trebuie licitaţie, mai cu seamă că în perioada asta de iarnă nu o să mai asfalteze nimeni, nimic. Vin temperaturi scăzute şi chiar dacă licitaţia era terminată tot nu aveau voie să mai asfalteze. Cred că trebuiau plombate prima dată toate gropile astea unde îţi rupi roţile maşinii. Se putea, dar numai cu puţin efort. Bineînţeles că nu era nevoie de licitaţie, pentru că nu sunt asemenea sume exorbitante astfel încât prevederile legii să îl oblige să facă licitaţia. Există un cuantum, o anumită sumă de bani în care poate să îşi permită în fiecare lună să plombeze. Există veniturile necesare prinse în buget. Dacă nu, mai face o hotărâre de CLM şi aşa mai departe. Deja vorbim de iulie, august, septembrie, octombrie şi suntem în noiembrie. Cred că plombele erau gata până acum. Se putea face câte ceva. Nu aşa, să nu faci nimic pentru că nu îţi permite legea să faci o licitaţie...”, a declarat actualul deputat şi candidat pentru încă un mandat Vasile Varga.
La rândul său, aspirantul la funcţia de senator, Florin Cârligea, a subliniat, de asemenea, că nu i se pare firesc să se dea vina pe licitaţii, în contextul în care lucrările de până în 100.000 de euro pot fi făcute cu atribuire directă. Implicat în viaţa publică, Cârligea a precizat că a numărat personal câte gropi se află pe o stradă din municipiu şi că poate da acum cu exactitate cifra la care a ajuns cu numărătoarea: 732! „Pe strada Ştefan cel Mare, între strada Şcolilor şi Republicii sunt 732 de gropi, le-am numărat eu astă vară. Chiar am fost interesat!”, a spus Cârligea.
Om de afaceri obişnuit să circule cu maşini puternice şi voluminoase, candidatul PNL îi căinează pe brăilenii care se aventurează cu maşini de clasă mică pe străzile pline de gropi ale Brăilei. „Dacă, Doamne Fereşte!, ai Matiz, nu mai ieşi din gropi. Sunt cratere! Vorba domnului Varga: au 60 cm gropile... Nu mai ieşi de acolo! Am văzut că pe ici pe colo au mai pus câte o găleată de asfalt. Exact cum spunea domnul deputat Varga, este foarte clar că până într-o sută de mii de euro pot să asfalteze, nu? Acum depinde ce vrem să facem. Dacă o găleată de asfalt costă 100.000 euro, chiar nu avem cum, dacă mergem pe asemenea preţuri. Dar eu cred că de 450.000 lei, fără TVA, se poate face câte una-alta. Cred că este doar un motiv, asta cu «nu avem licitaţii». Într-adevăr, pentru lucrările mai mari e valabil. Dar o cârpeală, ca să nu îţi rupi maşina în două se poate. Dar oare de 8 ani de zile am avut numai licitaţii blocate?! Pentru că sunt unele gropi în Brăila care n-au fost astupate niciodată. În Hipodrom, chiar în dreptul şcolii nr. 3, este un crater. Îl ştiu de trei ani de zile”, a mai spus Florin Cârligea.
În aceeaşi notă pesimistă, deputatul Vasile Varga şi-a exprimat convingerea că atât de mult discutatele licitaţii nu vor aduce cine ştie ce schimbări, în ceea ce priveşte firmele care vor încheia până la urmă contracte cu Primăria Brăila, dar şi cu Consiliului Judeţean. „Probabil că vor veni aceleaşi societăţi care au fost şi în anii trecuţi. Cu siguranţă! S-a pregătit un caiet de sarcini. Chiar sunt curios şi eu să văd care sunt noile societăţi comerciale care vor câştiga asfaltarea în municipiul Brăila sau în judeţul Brăila”.
Revenind la strada Rahovei, unde îşi are domiciliul, Varga a dat un exemplu şi în ceea ce priveşte calitatea lucrărilor executate la Brăila, în ultima perioadă, atunci când totuşi s-a mai făcut ceva pe străzile din municipiu. „Duceţi-vă de la Biserica Sfântul Gheorghe, spre Calea Galaţi. Acolo s-a lucrat, a fost o echipă straşnică venită de la greci, în urmă cu 10 ani (probabil se referă la firma Athena şi proiectul ISPA derulat de aceasta pe vremea primarului Anton Lungu n.n.). Piatra era în coroană aranjată. (...) După ce au schimbat acum canalizarea (firma „Tancrad”, în cadrul proiectului cu finanţare europeană ce a vizat modernizarea reţelei de apă-canal a municipiului n.n.), să vedeţi cum arată şi cum s-au pus pietrele cubice. Le-au întors de pe o parte pe alta şi le-au pus cu ciocanul. Le-au aşezat, a venit un compresor şi la revedere! Acum sunt numai cratere peste tot”.
În cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, Antoneta Ioniţă, şi ea candidat PNL la alegerile parlamentare din acest an, a avut o singură intervenţie referitoare la reparaţiile stradale. „Aţi văzut la japonezi, când s-a surpat acel drum? În 48 de ore a fost totul gata. Au muncit zi şi noapte”, a spus aceasta, referindu-se la un filmuleţ care circulă pe internet, în care se vede cum echipele de lucru din Japonia astupă în timp record un crater cu adevărat impresionant, de câţiva metri adâncime, apărut în urma unei surpări ce a afectat întreaga lăţime a unei străzi. În doar câteva zile, nu numai că groapa a fost astupată, dar şi asfaltul a fost refăcut în aşa fel încât nu se cunoştea că acolo fusese un adevărat crater...
„Plafonul de 100.000 euro a fost epuizat deja!”
Referitor la acuzaţiile celor de la PNL, că nu a plombat gropile care se puteau plomba cu atribuire directă a lucrărilor, în limita sumei de 100.000 euro, Primarul Marian Dragomir a declarat pentru cotidianul nostru că această variantă a fost deja epuizată înainte de a prelua el mandatul. „La începutul acestui an a fost deja organizată licitaţie cu atribuire directă pentru asfaltarea gropilor, iar plafonul de 100.000 euro s-a epuizat. În momentul de faţă, singura posibilitate legală de a încheia un contract cu o firmă specializată este procedura de licitaţie publică pe care o avem în derulare”, ne-a spus primarul.
Trebuie reamintit că contractul multianual de reparaţii stradale, încheiat de Primăria Brăila, pentru perioada 2011 – 2015, cu firma „Tancrad” a expirat în luna septembrie 2015. Din motive niciodată pe deplin explicate, în momentul când a expirat acel contract Primăria încă nu începuse demersurile legale pentru o nouă atribuire a lucrărilor. Începutul de an 2016 a prins municipalitatea brăileană cu problema nerezolvată. În acest context, odată cu sosirea primăverii, s-au făcut două atribuiri directe a lucrărilor de astupare a gropilor rezultate după topirea zăpezii. Aflat la sfârşitul mandatului, fostul primar Aurel Simionescu ne explica, într-un articol publicat de cotidianul nostru, că s-au epuizat deja posibilităţile de atribuire directă a lucrărilor pentru anul în curs şi că organizarea unei licitaţii rămâne singura variantă pentru încheirea unui contract legal. Atât în 2015, cât şi în prima jumătate a acestui an, atribuţiile privind reparaţiile stradale i-au aparţinut fostului viceprimar Alexandru Dănăilă, membru PNL. Evident, însă, şi fostul primar Aurel Simionescu ar fi putut interveni oricând pentru urgentarea organizării unei licitaţii pentru rezolvarea acestei probleme acute a oraşului.
Revenind la situaţia actuală, la licitaţia organizată în luna august de Primăria Brăila pentru atribuirea contractului multianual de reparaţii stradale s-au înscris patru firme - “Eurobuilding” Brăila, “Cricons” Galaţi, “Telor Invest” Bucureşti şi “Lemacons” Galaţi. Două dintre acestea, “Telor Invest” şi “Lemacons” au contestat licitaţia, iar procedura a fost anulată. O nouă tentativă de atribuire a contractului a avut loc în octombrie, însă şi de această dată s-a depus o contestaţie de către firma “Lemacons”, care nici măcar nu s-a înscris la licitaţie. În momentul de faţă, litigiul dintre firma “Lemacons” şi Primăria Brăila este în curs de rezolvare, la Curtea de Apel Galaţi. Dacă Curtea de Apel se pronunţă rapid, dacă cei care vor pierde licitaţia nu vor depune contestaţie, vom putea să asfaltăm anul acesta. Dacă temperaturile permit! Dacă temperaturile nu vor permite şi dacă ei vor urma toate procedurile legale de contestare pe care le au, atunci cu siguranţă vom lăsa pentru anul viitor. Dar eu am vrut să vă prezint faptul că până acum, în toate aceste bătălii, Primăria Municipiului Brăila a câştigat. Noi am făcut tot ceea ce am putut să facem. Asta este situaţia. Dacă temperaturile sunt plus 5 grade se poate asfalta. Dacă nu, nu vom asfalta, ca să nu ajungem în situaţia în care ne batem joc de banii noştri”, spunea, în urmă cu două săptămâni, primarul Dragomir.
Drumul iadului, de la linia de centură
Varianta de ocolire a Brăilei, între fostul FNC şi Calea Galaţi este atât de distrusă, cu zeci de gropi în asfaltul turnat peste piatra cubică, încât a ajuns un adevărat blestem pentru sutele de şoferi, mai ales de pe tiruri, care trec obligatoriu pe aici. Varianta este utilizată de cei care vor să scurteze drumul, ocolind aglomeraţia din oraş. Vine iarna, iar dezastrul situaţiei se amplifică, cu posibilitatea unor grave accidente de circulaţie. Primarul Marian Dragomir cunoaşte despre ce se întâmplă aici, spunând că „varianta în cauză este pe lista priorităţilor de maximă importanţă ale anului 2017, fiind necesară însă respectarea tuturor procedurilor specifice în astfel de situaţii, plus alocarea unor importante sume de bani”. (Constantin IONESCU)