Mai multe camere au fost instalate la 43 de porti electrice instalate in jurul unei zone centrale de circa opt kilometri patrati. Primarul orasului Milano, Letizia Moratti, a instituit taxa prevazind o reducele a nivelului de poluare cu 30 la suta si o reducere a traficului urban cu zece la suta. Automobilele electrice si cele hibrid au posibilitatea sa intre in aceasta zona fara a plati.
Decizia a intimpinat o serie de probleme, dar Moratti si-a mentinut pozitia. "Lucrurile care ne ajuta sa ne imbunatatim standardele de trai nu pot fi rezolvate peste noapte", a declarat ea.
In timpul saptaminii, intre orele 07.30 si 19.30, soferii isi pot cumpara bilet fie online, fie de la punctele instalate in oras. Pretul biletului depinde de tipul de automobil, iar cine nu plateste aceasta taxa va fi pasibil de o amenda in valoare de cel putin 70 de euro. Sumele strinse astfel vor fi directionate catre autobuze, benzi pentru biciclisti si autovehicule ecologice.
Sondajele arata ca opiniile cetatenilor sint impartite cu privire la ideea de baza a acestei taxe. Intr-o tara in care numarul proprietarilor de masini este unl dintre cele mai ridicate din lume, Milano este cunoscut ca fiind unul dintre cele mai poluate orase ale Europei. Circa 89.000 de automobile se afla zilnic pe strazile orasului, iar in prima zi de aplicare a acestei masuri, autoritatile rutiere au constatat o reducere a traficului cu 40 la suta, estimind ca rezultatul a fost peste asteptari.
Potrivit responsabilului pentru acest proiect, Edoardo Croci, majoritatea masinilor care au intrat in aceasta zona miercuri au fost exceptate de la plata taxei intrucit au fost dotate cu filte impotriva poluarii. Dar adevaratul test va avea loc saptamina viitoare cind vor fi reluate cursurile in scoli, iar activitatea economica va fi reluata la capacitate maxima dupa vacanta de Craciun si de Anul nou.
Alte doua orase italiene, Torino si Genova, iau de asemenea in considerare instituirea unei taxe de poluare. In 2003, in Londra a fost introdusa o taxa similara care a dus la reducerea traficului in zonele supraaglomerate de centru si la reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu circa o cincime.