Astfel, desi comunele trebuia sa se asigure din timp ca exista astfel de drumuri, multe s-au trezit de abia acum ca nu prea au pe unde sa-i directioneze pe carutasi. Totusi, cum romanii sint inventivi, unii primari au gasit solutii de moment la aceasta problema. De exemplu, edilul comunei Traian ne-a declarat ca localnicii vor putea folosi vechile drumuri ale comunei, practic niste poteci facute chiar de oameni pe linga localitate si care fac legatura cu cele invecinate, pina cind va gasi o solutie de construire a unui drum pe linga sosea. "Comuna noastra este legata de cele invecinate de niste drumuri de pamint vechi. Asa ca oamenii nu trebuie decit sa traverseze drumul national si in rest merg pe cimp. Problema este ca nu prea avem cum sa construim, deocamdata, drum pe linga soseaua principala deoarece s-au facut improprietariri pina in marginea acesteia. Practic, asta ar insemna sa luam cite o bucata de pamint din lotul fiecaruia si sa-i dam in alta parte, lucru foarte dificil de realizat. Trebuie sa ne gindim la o solutie convenabila pentru toate partile. Eu zic ca in cursul acestui an vom rezolva problema", ne-a declarat Nicusor Abaseaca, primarul comunei Traian.
Alti primari au scapat de aceasta problema deoarece, prin localitatile pe care le conduc nu trec drumuri pe care accesul carutasilor sa fie interzis. In ceea ce priveste comunele in care exista bucati de drum care nu pot fi evitate, primarii s-au gindit deja la o modalitate de a le facilita carutasilor accesul in zonele respective. "Carutasii care se afla in situatia de a nu putea iesi direct intr-un drum laturalnic, fiind nevoiti sa circule pe anumite portiuni de drumuri nationale, vor fi dotati cu numere speciale. Este vorba despre niste numere rosii care le va permite accesul pe acele zone, interzise in mod normal. Asta nu inseamna ca vor circula cit vor ei pe acele drumuri, avind obligatia de a intra pe primul drum laturalnic intilnit", ne-a explicat primarul comunei Gradistea, Petre Andrei.
Carute confiscate, desi drumuri laturalnice nu exista
Practic, in situatia in care exista primari ce nu au gasit o rezolvare, nici macar de moment, a problemei, carutasii nu au incotro si incalca legea. In momentul in care sint depistati ca circula pe drumurile publice pe care le este interzis accesul, ori pe alte trasee decit cele stabilite de autoritatile publice locale, ei risca sa le fie confiscate carutele. Cu citeva mici exceptii, nici la acest capitol primarii nu s-au mobilizat asa cum trebuie, tot ei fiind responsabili de identificarea locurilor in care acestea ar trebui sa fie depozitate. In aceste conditii, ei le ingreuneaza munca politistilor rutieri, care trebuie sa aplice legea atunci cind ii depisteaza ca circula pe unde nu au voie. Nici macar pentru municipiu nu s-a identificat un astfel de loc si daca oamenii legii vor prinde carutasi pe raza acestuia, nu vor avea unde sa duca utilajele. "Deocamdata nu am rezolvat aceasta problema, dar sint constient ca trebuie sa gasim o solutie pentru acest lucru. Noi ne-am gindit sa le ducem in curtea societatii Braicar, acolo unde probabil vom duce si masinile fara stapin lasate pe strada. Alta solutie nu prea vad, deocamdata", a declarat primarul Constantin Cibu.
Numai in a doua jumatate a saptaminii trecute, lucratorii Serviciului Politiei Rutiere Braila au confiscat 2 astfel de utilaje si au aplicat zeci de amenzi pentru disciplinarea carutasilor. Sanctiunile contraventionale prevazute de legislatia rutiera variaza intre 6 si 8 puncte amenda, un punct reprezentind 10% din salariul minim pe economie, si anume 39 de lei. Acestia pot scoate bani din buzunar daca, pe drumurile pe care le este permis accesul, nu conduc utilajele pe acostament sau, in lipsa acestuia, cit mai aproape de marginea din dreapta a partii carosabile. Carutasul este totodata obligat sa conduca animalele astfel incit acestea sa nu constituie un pericol pentru el si ceilalti participanti la trafic; sa nu opreasca sau sa stationeze pe partea carosabila a drumului public; sa nu conduca vehiculul cind se afla sub influenta alcoolului, a produselor sau substantelor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora; sa nu patrunda pe drumurile modernizate sau pietruite cu rotile vehiculului murdare de noroi. De asemenea, de la lasarea serii si pina in zorii zilei, sau atunci cind vizibilitatea este redusa, sa nu circule pe drumurile publice fara a purta imbracaminte cu elemente fluorescent-reflectorizante si fara ca vehiculul sa aiba la partea din fata un dispozitiv cu lumina alba sau galbena, iar in partea din spate, un dispozitiv cu lumina rosie, amplasat pe partea laterala stinga.
Nu sint scutite de sanctiuni nici autoritatile publice locale care, daca nu au grija sa le asigure carutasilor drumuri pe care sa circule sau nu identifica locuri de depozitare, risca sanctiuni cuprinse intre 21 si 100 de puncte amenda.
"Este o problema sociala pentru ca multi isi cistiga existenta ajuntindu-se de aceste carute, dar noi sintem nevoiti sa aplicam legea si oamenii trebuie sa inteleaga acest lucru. Atunci cind i-am depistat pe drumuri pe care nu aveau voie sa circule, am luat masura sanctionarii acestora si am scos utilajele din trafic. Nu au lipsit nici reactiile cetatenilor, de curind fiind asaltati de 10 carutasi nemultumiti, carora am fost nevoiti sa le explicam ca noi trebuie sa aplicam legea. Referitor la spatiile de depozitare a carutelor confiscate, am facut adrese catre toate Primariile carora le-am solicitat sa ne comunice locurile pe care le-au identificat, dar nu am primit nici un raspuns", ne-a precizat subcomisar Dumitru Budes, seful Serviciului Politiei Rutiere Braila.
In cazul carutelor confiscate, acestea nu pot fi inapoiate proprietarilor decit in baza unei sentinte judecatoresti sau dupa fixarea unei taxe de restituire. Mai exista si varianta scoaterii la licitatie a carutelor, agreata de majoritatea primarilor din judet.